شناسه خبر:80959
1403/1/16 17:00:24

رهبر معظم انقلاب امسال را با چاشنی مشارکت مردم نام‌گذاری فرمودند و ما نیز در پایانی‌ترین روز‌های سال طی یادداشتی با عنوان اقتصاد استان در سال آینده، دقیقاً همین راهبرد را به مدیران استان پیشنهاد داده بودیم و از مسئولین استان خواسته بودیم که در سال جدید مردم را به بازی بگیرند؛ اولویت‌ها را از مردم دریافت کنند، هدف‌گذاری را از مردم بخواهند و راه‌های رسیدن به اهداف را از مردم جویا شوند. آن وقت است که سیل خروشان انرژی مردمی به راه خواهد افتاد و اهدافی بسیار فراتر از تخیل مسئولین محقق خواهد شد. از سویی دیگر مقاومت‌ها در مقابل برنامه‌های مردمی به حداقل خواهد رسید و وحدت آحاد جامعه محقق خواهد شد.

در این‌گونه جامعه‌ای دشمن هرگز نخواهد توانست بدخواهی خود را محقق کند؛ چراکه مردم به‌مانند ید واحده در مقابل او خواهند ایستاد و منافعش را مورد هدف قرار خواهند داد؛ بنابراین مشارکت مردم علاوه‌بر آورده اقتصادی، آورده‌های فراوان امنیتی و دفاعی نیز خواهد داشت. به مصداق آیه یدالله مع‌الجماعه، دست خدا با جماعت است و جماعت وقتی شکل می‌گیرد که مردم در امور جامعه مشارکت کنند و منافع جامعه را منافع خود بدانند. در این خصوص به نظر می‌رسد که دولت‌ها باید دست از حکمرانی اقتصادی بردارند و برای همه اجزای برنامه‌ریزی شامل 1. هدف‌گذاری 2. برنامه‌ریزی 3. اجرا و 4. نظارت، مشارکت مردم را جلب کنند. وگرنه نمی‌شود که اهداف اقتصادی را حاکمان تعیین کنند، اما تحقق آن را مردم محقق کنند!

درواقع مشارکت مردم در چهار مرحله فوق باید صورت بپذیر‌د؛ غالباً علت شکست طرح‌های اقتصادی عدم حضور و مشارکت مردم در یکی از مراحل چهارگانه بالا است. در این صورت است که حکومت مردم‌سالاری دینی محقق می‌شود و مردم و مسئولین به اهداف مشترک خود خواهند رسید.

شناسه خبر 80959