شناسه خبر:79855
1402/12/7 11:10:12

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: زمان زیادی تا انتخابات‌ یازدهم اسفندماه نمانده و فضای کشور و استان حاکی از تکاپوی مردم و مسئولان برای برگزاری یک رقابت سیاسی سالم و پُرشور است؛ جوانانی که امسال برای نخستین‌بار می‌توانند در انتخابات 1402 و به عبارت دیگر در یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور شرکت کنند، همانند رودهای کوچکی که برای پیوستن به دریا در تب‌وتاب هستند، تلاش ‌می‌کنند تا در این کارزار مهم نقشی اساسی ایفا کنند.

همیشه تجربه نخستین‌ها حس ماندگاری برای انسان به همراه داشته‌ و حال تجربه نخستین رأی دادن حسی عجیب برای هر رأی‌اولی به دنبال دارد؛ حس بزرگ‌تر شدن و درک درست از مسائل سیاسی و اجتماعی کشور و مؤثر بودن در آینده آن.
گروه خبری سپهر که از ماه‌ها قبل با هدف روشنگری در گزارش‌های متعددی به انعکاس آرای صاحب‌نظران، کنشگران، اساتید دانشگاه و فعالان فرهنگی و اجتماعی پرداخته، در این گزارش به سراغ دختران جوان رفته تا منعکس‌کننده آرای آنان باشد. نسلی که رفته‌رفته وارد کنش‌های اجتماعی می‌شود و ظهور و بروز آن‌ها در عرصه‌های تصمیم‌گیری بر شکل‌گیری نهادهای تصمیم‌ساز اثرگذار است. جنس تعامل و شکل گفت‌وگو با نسل جدید متفاوت از نسل‌های پیشین بوده و آنان حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.
آنچه می‌خوانید ماحصل میزگرد برگزارشده در تحریریه سپهرغرب با حضور خانم‌ها محدثه شریف‌پور، انسیه سوری و عارفه شرفی درخصوص انتخابات مجلس دوازدهم است:
   توجه به اقتصاد و فرهنگ باید محور عملکرد مجلس باشد
عارفه شرفی جوان 19 ساله‌ای که در رشته علوم انسانی درس خوانده و فعال فرهنگی و اجتماعی است، ابتدا با بیان اینکه انتخابات مصداق تواصی به حق است، گفت: من به‌عنوان یک جوان ایرانی، در حد توان در فضای مجازی با تشکیل گروه خانوادگی و دوستانه مشغول فعالیت هستم تا اولاً اصل لزوم شرکت در انتخابات را با کمک افراد مطلع و صاحب‌نظر تبیین کنیم و سپس به شاخص‌های کاندیدای اصلح بپردازیم.
وی گفت: به نظر من با توجه به جو حاکم بر فضای کشور و استان درحال حاضر فعالیت سیاسی در قالب کار تشکیلاتی جواب می‌دهد؛ اینکه می‌گویند دست خدا با جماعت است، حقیقت دارد و جمع ایده‌ها خیلی بیشتر از ایده و تفکر یک نفر پاسخ خواهد داد.
این فعال نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی ادامه داد: مسئله مهم بعد این است که انتخابات باید پُرشور برگزار شود؛ وقتی شور انتخاباتی باشد، آن‌ها که راغب نیستند هم مایل به رأی دادن خواهند شد. ضمن اینکه باید به حضور رأی‌اولی‌ها بسیار ارج نهاد و اگر مقدور بو شرایطی را برای حضور گروهی و شاد آنان در انتخابات فراهم کرد.
شرفی با بیان اینکه برخی مساجد هنوز وارد موضوع انتخابات نشده‌اند و به مسائل سیلسی توجه ندارند، اذعان کرد: وقتی دشمن تمام هجمه خود را روی این موضوع گذاشته، چرا مساجد و هیئت‌های مذهبی احتیاط بی‌جا دارند و وظیفه خود را در ترغیب و تبیین مردم برای حضور حداکثری انجام نمی‌دهند؟
وی در ادامه اظهار کرد: اکنون برخی از مردم ممکن است بگویند ما رأی نمی‌دهیم یا حتی برخی از مذهبی‌ها هم بگویند ما رأی نمی‌دهیم، چون مجلس آن‌طور که باید، در حوزه معیشت کار نکرده و زمانی که اثر کار آن‌ها در سفره مردم مشخص شود، می‌توان گفت مجلس کار کرده است. این موارد نشان می‌دهد مردم از شعار خسته شده‌اند و به دنبال دیدن آثار عملکرد مجلس هستند، اگر مجلس خوب کار نکند، مردم به کل نظام بدبین خواهند شد و با رأی ندادن آن را نشان می‌دهند.
این فعال فرهنگی اظهار کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که رهبری مجلس یازدهم را مجلس انقلابی خوانده است، اما چون رسانه ما ضعیف است و دشمن دست بازتری در عرصه رسانه دارد، ما آن‌طور که باید، نتوانستیم در تبیین دستاوردهای مجلس موفق عمل کنیم.
شرفی با بیان اینکه کشورهای غربی بزرگ‌ترین مشکلات را دارند اما تمرکز خود را روی مشکلات ایران گذاشته‌اند، تصریح کرد: باید به عملکرد مجلس نگاه منصفانه‌ای داشته باشیم، نه بگوییم همه‌چیز خوب است و نه اینکه بگوییم همه‌چیز بد است.
وی ادامه داد: دشمن تمام تلاش خود را بر سیاه‌نمایی گذاشته و همه خدمات دولت و مجلس را نفی می‌کند؛ این وظیفه ما بوده که میدان‌داری کرده و اقدامات انجام‌شده را برجسته کنیم.
این فعال نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی با بیان اینکه مطالعه و اشراف بر مأموریت‌های مجلس انتظار ما از نماینده را بالا می‌برد، اظهار کرد: صداقت لازمه ورود به سیاست است؛ یک نماینده باید ویژگی‌های فردی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی تراز بالایی داشته باشد تا بتواند مسئولیت قبول کرده و برای مردم کار کند.
شرفی با اشاره به اینکه بسیاری از بزرگان از ترس قصور در مسئولیت از پذیرفتن مقام یا کاندیداتوری خودداری می‌کردند، گفت: نمایندگان مجلس باید این افراد را الگوی خود قرار داده و هدفی جز خدمت به مردم نداشته باشند.
وی ادامه داد: اقتصاد قوی و توجه به فرهنگ دو مؤلفه مهم و مورد انتظار مردم از نمایندگان بوده و علاج آن‌ها هم شرکت در انتخابات است.
این فعال قرآنی رأی ندادن را راه حل مناسبی برای اعتراض ندانست و گفت: شرکت در انتخابات پشتوانه امنیت کشور بوده و نگاهی به کشورهای ناامن که مورد تجاوز دشمن قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد این مسئله چقدر اهمیت دارد.
شرفی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید قانونی برای مدیریت فضای مجازی تصویب کنند، بیان کرد: فیلترینگ راه حل مناسبی نیست، ما نیاز به مدیریت این فضا داریم تا هر کسی هر کاری نکند و هر سلبریتی یا بلاگری هر اظهار نظری نداشته باشد که به مردم و کشور آسیب وارد کند.
وی ضرورت توجه به فضای مجازی، آموزش‌وپرورش، و مسئله زنان را سه محور مهم مطالبات جامعه فعلی خواند و تأکید کرد: این سه حوزه مبنای مهم اثربخشی به همه جوانب زندگی است که اگر درست مدیریت و قانون‌گذاری شود، خیلی از مشکلات را حل می‌کند.
این فعال فرهنگی در پایان سخنانش سیاست را مدیریت خواند و گفت: آن معنای منفی (سیاست کثیف است و پدر و مادر ندارد) که برای سیاست به‌کار می‌برند، درست نیست؛ اگر سیاست را مدیریت بدانیم و برنامه‌هایمان را در این راستا تنظیم کنیم، ورود زنان به عرصه سیاسی هموارتر شده و می‌توانند در این بخش اثرگذار باشند.
   حوادث سال 1401 نشان داد ما در مسیر درستی هستیم
در ادامه انسیه سوری دانش‌آموز سال دهم رشته علوم انسانی نیز بیان کرد: اعتراضات سال 1401 نشان داد راه ما یعنی تأسی به راه انقلاب و نظام درست است و من اگرچه در سن رأی نیستم، اما عمیقاً فهمیدم این راه درست است و می‌توانم برای تبیین آن در بین هم‌کلاسی‌ها و خانواده قدم بردارم و آن‌ها را متقاعد کنم.
وی افزود: یکی از مسائل موجود در بین نوجوانان این است که جمهوری اسلامی کاندیداها را مهندسی کرده، پس چرا باید رأی داد؟ سؤال من این است وقتی هنوز اسامی نامزدها مشخص نیست، آن‌ها چطور دم از مهندسی انتخابات می‌زنند؟
این دانش‌آموز همدانی سپس توضیح داد: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که شرکت کردن در انتخابات بد است، باید بدانیم شرکت نکردن در آن بدتر بوده و باید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرد.
سوری متذکر شد: نه‌تنها توقع ما به‌عنوان دختران جوان، بلکه انتظار همه مردم این است که شعار نمایندگان عملیاتی شود؛ یعنی آن‌ها وعده‌هایی بدهند که قدرت عمل کردن به آن‌ها را دارند.
وی سپس گفت: رانت و پارتی‌بازی جایی در رفتار سیاسی نمایندگان ندارد و وقتی مردم این مسائل را ببینند، دلسرد می‌شوند.
این دانش‌آموز همدانی توجه به قانون مالیات و شفافیت و زیرساخت‌های آموزش‌وپرورش در این بخش که بسیاری از زیر بار آن فرار می‌کنند را مطالبه جدی مردم از مجلسی‌ها توصیف کرد و افزود: چرا باید برخی‌ها با درآمد بالا در حاشیه امن باشند، اما یک فرد دست‌فروش مالیات بدهد؟ این بی‌عدالتی مردم را آزار می‌دهد و باید برطرف شود.
سوری در پاسخ به این سؤال که چرا بانوان کمتر در عرصه‌های سیاسی حضور پیدا می‌کنند؟ گفت: شاید به این دلیل که از کودکی خانواده‌ها و اطرافیان این‌طور تلقین می‌کنند که بهترین شغل برای خانم‌ها، معلمی است؛ پس اصلاً ذهن او به سمت مسئولیت سیاسی نمی‌رود.
   مجلس یازدهم حتی توقع مذهبی‌ها را هم برآورده نکرد
محدثه شریف‌پور نیز به‌‌عنوان‌ سومین شرکت‌کننده در این میزگرد که دانشجوی رشته حقوق ترم دو از دانشگاه آزاد بود، گفت: مهم‌ترین حوزه انتخابات درحال حاضر فضای دانشجویی است. دانشجوها سؤال و شبهه دارند و کسی نیست به آن‌ها پاسخ بدهد؛ بنابراین شاید به این دلیل بگویند ما رأی نمی‌دهیم! دفعات قبل که رأی دادیم چه اتفاقی افتاد؟
وی ادامه داد: اگر با دانشجو صادقانه برخورد کنیم، اقناع خواهد شد. ما اخیراً در اردوی راهیان نور که در خوابگاه و اتوبوس گعده داشتیم و شبهات و سؤالات دانشجوها را پاسخ می‌دادیم، واقعاً دیدیم که چطور دیدگاه آنان تغییر کرده بود. من معتقدم خیلی‌ها پاسخ سؤالشان را نمی‌دانند و اگر بدانند، خیلی از موانع ذهنی آن‌ها برطرف می‌شود.
این فعال فرهنگی با ابراز انتقاد از عملکرد مجلس یازدهم، تصریح کرد: مجلس رسانه قوی ندارد و خیلی‌ها در جریان عملکرد آنان نیستند، اما با این وجود بسیاری از وعده‌های نمایندگان نیز عملیاتی نشده و مردم را بدبین کرده است.
شریف‌پور یادآوری کرد: این مجلس به اسم انقلابی بالا رفت، اما نتوانست حتی انتظارات قشر مذهبی را برآورده کند! 50 درصد نمایندگان اصلاً در جلسات مجلس حضور نداشته و عجیب بود که این‌طور از انجام مسئولیت سر باز می‌زنند!
وی آب و مسکن را دو مشکل اساسی همدان خواند و گفت: آب همدان غیر قابل شرب است و مردم یا دستگاه‌ تصفیه‌کننده آب نصب کرده‌اند یا آب معدنی می‌خرند. مسئولان کشوری هم فکر می‌کنند آب همدان مشکلی ندارد، چون مسئولان استانی چیزی به آن‌ها نمی‌گویند! پس نمایندگان کجا هستند که به فریاد مردم برسند؟
این فعال دانشجویی با این بیان که طرح شفافیت آرا که آن‌قدر روی آن مانور دادند اصلاً امکان اجرا ندارد، افزود: گاهی برخی مسائل به امنیت ملی آسیب می‌زند، این اذعان خود مجلسی‌ها است؛ پس باید شعاری داد که عملی شود، چون مردم آن را مطالبه خواهند کرد.
شریف‌پور بیان کرد: بسیاری از نمایندگان ما در کمیسیون‌هایی عضو شده‌اند که تخصص آن را ندارند؛ این حضور به وضع قوانین و نظارت بر اجرای آن آسیب می‌زند و باید به این مسائل توجه کرد.
وی با اشاره به اینکه با همه کاستی‌ها نظارت در مجلس قوی بوده و نظارت بر بودجه به‌خوبی انجام شد، اذعان کرد: ما منکر اتفاقات مثبت نیستیم، اما باید بیش از این تلاش کرد.
این فعال فرهنگی با اشاره به لزوم حضور افراد کارآمد و جوان در مناصب اجرایی، یادآوری کرد: اینکه نماینده با اهرم فشار به مدیری فشار بیاورد و در عزل و نصب‌ها دخالت کند، درست نیست. از دیگر سو گاهی افراد کارآمد را معرفی می‌کنند که اشکالی ندارد؛ البته به شرطی که با رویکرد شایسته‌سالاری باشد و نه رانت و پارتی‌بازی.
شریف‌پور سپس ابراز کرد: خیلی از مردم وظیفه نمایندگان را نمی‌دانند و ممکن است توقعات نابه‌جا داشته باشند، البته خود نماینده‌ها هم مقصر هستند، چون وعده‌های پوچ می‌دهند؛ وعده و شعار نماینده تصویب و نظارت بر اجرای قوانین است، نظارت قوی بر دولت نیز مسئله مهمی بوده و مجلس باید به این امور بپردازد.
وی مدیریت فضای مجازی را یک مسئله مهم در کشور خواند و در پاسخ به چرایی عدم رغبت زنان به فعالیت سیاسی تصریح کرد: خیلی‌ها برای مثال شغل نمایندگی مجلس را برای خانم‌ها دست‌نیافتنی می‌دانند؛ خانواده هم خیلی اثرگذار است و البته بانوان نیز خود را محدود می‌کنند و مجموع این مسائل منجر به کناره‌گیری بانوان از این مهم می‌شود.

شناسه خبر 79855