شناسه خبر:77339
1402/9/30 11:17:19
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی؛

تراموای همدان قطعی است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه تراموا برای همدان قطعی است،گفت: درخصوص آغاز کار عملیات اجرایی این پروژه باید بگویم اگر همکاری‌های لازم انجام شود برای سال آینده شاهد کلید خوردن عملیات اجرای تراموا درشهر همدان خواهیم بود.

امروزه با گسترش جوامع شهری و به وجود آمدن کلانشهرها ‌نیاز به جابجایی ایمن، کارا، کم‌هزینه و با قابلیت اطمینان بالا به عنوان امری ضروری احساس می‌شود. افزایش روزافزون تقاضای حمل و نقل در شهرهای بزرگی باعث شده است که شهروندان برای انتخاب نوع وسیله نقلیه‌ای که به بهترین شکل نیاز آن‌ها را برای جابجایی برآورده کند به چالش کشیده شوند. از طرفی حجم زیاد ترافیک، افزایش قابل‌توجه زمان سفر، افزایش تصادفات، آلودگی صوتی و نزدیک شدن میزان آلودگی هوا به مرزهای تهدید سلامت انسان از تبعات سیستم حمل و نقل ناپایدار در مناطق شهری است که یقینا طی چند سال گذشته این وضعیت نا‌به‌سامان را درشهر همدان نیز شاهد بوده‌ایم به‌طوری‌که با افزایش سفرها روزانه امکان تردد ایمن و درعین حال بدون درگیر با بحث ترافیک در برخی ازساعات روز به امری غیر ممکن بدل شده است لذا امروزه رویکرد اکثر شهرها در راستای فراهم کردن و ترغیب افراد جامعه به استفاده از سیستم حمل و نقل با کمترین میزان هزینه، زمان و آلایندگی است زیرا استفاده از حمل و نقل عمومی موجب کاهش تعداد خودروهای شخصی و در نتیجه کاهش حجم ترافیک در سطح معابر شهر می‌شود، اما مسئله اینجاست که امروز درشهری همچون همدان شلوغی، کیفیت پایین خدمات و دسترسی ضعیف وسایل نقلیه عمومی موجب شده تا کاربران، راحتی و آسایش استفاده از سواری شخصی خود را همراه با ترافیک و آلودگی ناشی از حجم زیاد وسایل نقلیه شخصی ترجیح دهند حال آنکه طی سال‌های اخیر بحث‌ها و طرح‌ها زیاد برای حل مسئله ترافیک از طریق ارائه پیشنهاد در بهره‌گیری از مدهای حمل و نقلی مطرح بوده و هست که یکی ازاین طرح‌ها بحث به کارگیری و استقرار تراموا در همدان است به‌طوری‌که 28 آذرماه احمد وحیدی در همایش روز ملی حمل و نقل، گفت: در حمل و نقل درون شهری که بر عهده شهرداری‌های کشور است شاهد فرسودگی هستیم که باید ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود. در حال حاضر حمل و نقل درون شهری پاسخگوی نیاز مردم نیست و بازسازی و نوسازی آن باید بطور ویژه مورد توجه قرار گیرد. براین اساس در شهرهای قم و کرمانشاه مُد حمل و نقل مونوریل پیش‌بینی شده است و در شهرهای دیگری همچون همدان، رشت و قزوین نیز بحث تراموا مطرح است

حال آنکه دوم فروردین‌ماه سال 98 نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در بودجه سال 98 راه‌آهن شهری (تراموا) برای همدان مصوب شد، گفت: کلانشهر همدان باید از تمام امکانات روز برخوردار باشد و پس از حتی طرح مطالعاتی درچند فاز با اختصاص بودجه 500 میلیون تومان ازسوی شهرداری انجام و حتی چند مسیر اختصاصی نیز برای اجرای آن عباس صوفی شهردار سابق عنوان شد ولی بعد با روی کار آمدن مدیریت شهری دوره ششم شورای اسلامی شهر این مُد حمل و نقلی از گردونه پیگیری شهرداری خارج شد با این تفاسیرو با تاکیدی که اخیرا وزیر کشور در ارتباط با مطرح بودن مّد ترموا برای حل مشکل ترافیکی همدان بر آن شدیم تا دراین باره با فاطمه صادقی معاون مدیرکل دفتر فنی استانداری و نیز دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان همدان گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان همدان با بیان اینکه ما به دنبال اجرای یک مُد حمل و نقلی هستیم که بتواند گره ترافیک ایجادشده در شهر همدان باز کند، گفت: ما از حمل ونقل عمومی کارا، ایمن و در دسترس در راستا بهره‌مندی شهروندان استقبال می‌کنیم.

فاطمه صادقی با تاکید براینکه طرح مطالعاتی توجیهی اجرای طرح ترموا درشهر همدان درسال 98 تهیه و در دفتر فنی ترافیک استان مورد تایید قرارگرفت،گفت: درحال حاضر این طرح مطالعاتی در شورای عالی ترافیک وزارت کشور در دستور بررسی قرار گرفته است.

وی در واکنش به این مسئله که وزیر کشور مُد حمل و نقلی منتخب برای همدان را در همایش روز ملی حمل و نقل تراموا اعلام کرد،گفت: یقینا اجرایی شدن این پروژه درهمدان نیازمند بررسی و مطالعات است که در مرحله توجیهی درحال حاضر در وزارت کشور بررسی آن در دستور کار قرار گرفته‌ است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز درگفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب با بیان اینکه به فضل‌الهی و با پیگیری‌هایی که انجام شد طی چندسال گذشته اجرای این طرح برای شهر همدان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و درعین حال وزارت کشور نیز دراین مسئله ورود کرد،گفت: دراین بین جا دارد که از استاندار همدان تشکر کنم زیرا در کمیسیون مربوطه جهت تصویب این طرح قدرتمندانه ایستاد تا اجرای تراموا در همدان مصوبه لازم را دریافت کند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، ادامه داد: همانطورکه پیشتر نیز بارها اعلام کردم اجرای تراموا در سه استان همدان، رشت و قزوین جز پروژه‌های وزارت کشور است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در بحث سرمایه‌گذاری اجرای این پروژه وزارت دفاع و به‌تعدادی از بانک‌ها اعلام آمادگی کرده است، ابراز کرد: کار تا جایی پیشرفته که نقشه‌برداری‌های لازم نیز توسط وزارت دفاع صورت پذیرفته به‌طوریکه طبق این نقشه 20 ایستگاه نیز در اجرای این طرح در رینگ دوم شهر همدان که از چراغ قرمز تا پلیس راه تهران و از پلیس راه کرمانشاه تا باغ بهشت را دربرمیگیرد.

حاجی‌بابایی با تاکید براینکه نقشه تعریف‌شده فاز نخست را شامل شده که چیزی حدود 75 درصد از مشکل ترافیک شهر همدان را درکوتاه مدت حل می‌کند گفت: در واقع اجرای فاز نخست آرامش را به همدان باز می‌گرداند.

وی با اشاره به اینکه اجرای تراموا درهمدان بزرگترین پروژه تمدنی در همدان است اظهارکرد: جالبتر اینکه حتی یک سر سوزن هم با بافت‌های مرتبط با موضوع میراث فرهنگی برخورد نداشته و تزاحم ایجاد نمی‌کند.

وکیل مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: براین اساس بنده از استاندار، شهردار، شورای شهر و اداره کل راه و شهرسازی و نیز کلیه دستگاه‌ها و افرادی که می‌توانند به اجرایی این پروژه کمک کنند انتظار دارم حمایت‌های لازم را داشته باشند تا ما بتوانیم با این کمک‌ها همدان را به عنوان یکی از اولویت‌های درجه در اجرای تراموا در سطح ملی مطرح و آن را دنبال کنیم.

حاج بابایی با تاکید براینکه تراموا برای همدان قطعی است، اظهارکرد: درخصوص آغاز کار عملیات اجرایی این پروژه باید بگویم اگر همکاری‌های لازم انجام شود برای سال آینده شاهد کلید خوردن عملیات اجرای تراموا درشهر همدان خواهیم بود.

وی با تاکید براینکه در جلسه‌ای که با وزارت دفاع داشتیم شاهد پای کار آمدن شرکت صاایران برای اجرای این پروژه بودیم، ابراز کرد: این شرکت آمادگی خود را برای تامین 50 درصد از سرمایه‌گذاری مورد نیاز را اعلام کرد.

حاج‌بابایی با تاکید براینکه حتی قرار است برای 50 درصد مابقی سرمایه مورد نیاز نیز خودشان با بانک‌ها تعامل کرده و سرمایه مورد نیاز را تامین کنند گفت: براین اساس اجرای این پروژه هیچ خرجی برای مردم همدان و شهرداری و دیگردستگاه‌ها نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما اجرای فازنخست چقدر زمان خواهد برد،گفت: این مهم به بستگی به سرمایه‌گذاری دارد اگر ما بتوانیم سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهیم با توجه به اینکه این پروژه هیچ‌گونه تخریبی نداشته و همه مسیر 45 متری است و درعین حال هیچگونه تعارضی برای تردد خودروها ایجاد نمی‌کند درواقع یک خط ایجاد می‌شود به نظر می‌رسد بتوان بین حداقل سه وحداکثر پنج سال فاز نخست اجرای این پروژه را به اتمام رساند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، افزود: فاز دوم این طرح شامل رینگ سوم البته درنیم رینگ پایین شهر اجرا می‌شود یعنی تا پلیس راه همدان ادامه خواهد داشت که این بدان معناست که ایستگاه جدید قطار که قراراست در پشت گمرک ایجاد شود را نیز می‌توان به این زیرساخت حمل و نقلی وصل کرد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد توسعه کمی شهرها در تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران، بدون توجه به ارتقای کیفیت زندگی مردم با مشکل مواجه می‌کند که همدان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

حال آنکه دراین بین چگونگی بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل در کاهش یا افزایش کیفیت زندگی شهری تاثیر مستقیم و جدی دارد لذا خوشبختانه چنانکه گفته شده به نظر می‌رسد روند تصویب نهایی اجرای تراموا درایستگاه آخر خود قرار گرفته و به تعبیر آقای حاج بابایی اجرای این پروژه برای همدان قطعی است بنابراین از آنجا که سرمایه‌گذار پای کار اجرای این پروژه نیز یک شرکت بزرگ و قدر است انتظار می‌رود همراهی‌های لازم برای تحقق این پروژه ازسوی استان انجام پذیرد.

 

شناسه خبر 77339