شناسه خبر:75984
1402/8/27 10:34:46

سپهرغرب-گروه شهر:شهرهای متاورس با ساخت دوقلوهای دیجیتال می‌توانند بینش ارزشمندی را در مورد عملکرد فعلی شهرها ارائه دهند و دولت‌ها از داده‌های به‌دست آمده از آن‌ها برای شناسایی، تعیین و تجزیه‌و تحلیل چالش‌ها استفاده کنند. بهترین شهرهای متاورس شامل شانگ‌های، دبی، سانتامونیکا، توکیو، نیویورک، لندن و سنگاپور می‌شود.

شهرهای متاورس قلمروهای آنلاینی هستند که با فناوری نوآورانه دوقلوهای دیجیتال متاورس ایجاد شده‌اند. این حوزه‌ها پتانسیل حل انواع مسائل و مشکلات زندگی واقعی و ارائه راه‌حل‌های کارآمد را دارند. از بهترین شهرهای متاورس می‌توان به شانگهای، دبی، سانتامونیکا، توکیو، نیویورک، لندن و سنگاپور اشاره کرد. همه این شهرها تصمیم گرفته‌اند از فناوری دوقلوی دیجیتال برای تسهیل توسعه، مدیریت دولتی و برنامه‌ریزی شهری استفاده کنند.
**گسترش شهرهای متاورس در جهان
 
تبلیغات گسترده حول متاورس و مزایای آن علاقه شهرهای سراسر جهان هم‌چون نیویورک، سانتا مونیکا، دبی، شانگهای و سنگاپور را که به‌دنبال استفاده از پتانسیل دوقلوهای دیجیتال و تأثیر آن بر برنامه‌ریزی در سطح شهر هستند، نسبت به این فناوری برانگیخته است. تاکنون چندین شهر ابتکارات مرتبط با این فناوری را با استفاده از ردیابی داده‌ها در زمان واقعی و ایجاد دوقلوهای دیجیتال آغاز کرده‌اند.
 
شهر متاورس شامل یک دوقلوی دیجیتالی از شهر کنونی است که با استفاده از ابزارهایی مانند مایکروسافت آژور نقشه‌برداری شده که دومین پلت‌فرم مبتنی بر ابر است و خدمات متعددی را در اختیار کاربران قرار داده و به افزایش امنیت و بهبود دسترسی کمک می‌کند. این مفهوم هیجان‌انگیز به شهرها اجازه می‌دهد تا عملکرد فعلی خود را تجزیه‌وتحلیل کنند و با آزمایش سناریوهای مختلف و زمینه‌های بهبود را شناسایی کنند.
 
**متاورس چیست؟
 
متاورس یک محیط شبیه‌سازی سه‎بعدی مشترک است که در آن کاربران می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، دنیای مجازی عظیمی را کشف کنند و در آن به کار، خرید و بازی بپردازند. این اصطلاح ابتدا در سال 1992 در یک رمان ابداع شد که در آن کاربران می‌توانستند با استفاده از عینک واقعیت مجازی به دنیای مجازی دسترسی داشته باشند. چشم‌انداز این رمان برای متاورس شامل ارزهای دیجیتال و امکاناتی نیز می‌شد که بیشتر آن‌ها امروز اتفاق افتاده است.
 
اکثر متاورس‌ها اقتصاد مجازی خود را با استفاده از توکن‌های مختلف ارزهای دیجیتال ایجاد کرده که با ایجاد این مفهوم برای کسب درآمد، افراد را به ابزارهای لازم برای کسب درآمد از خلاقیت‌های خود و سرگرمی مجهز کرده‌اند. هدست‌های واقعیت مجازی برای تجربه غوطه‌وری کامل استفاده می‌شوند و به کاربران اجازه می‌دهند تا از دید اول شخص با میدان دیدی 360 درجه وارد شوند. آواتارها به‌معنای حضور یک فرد در قلمرو مجازی هستند و کاربران می‌توانند آواتارهای خود را به‌طور کامل سفارشی کنند تا شبیه کسی شوند که خود دوست دارند.
 
*شهرهای متاورس و دوقلوهای دیجیتال
 
بسیاری از دولت‌های شهری جهان با درک ظرفیت عظیم متاورس به‌دنبال ایجاد یک دوقلوی دیجیتال از شهر خود در قلمرو مجازی هستند. هرچند مفهوم شهرهای هوشمند از مدت‌ها مطرح بوده است، فرمول‌بندی یک دوقلوی دیجیتال مزایای متعددی را به همراه دارد. یک دوقلوی دیجیتال برای درست کار کردن باید با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، حسگرها، دستگاه‌های تلفن همراه، دوربین‌های ترافیکی و موارد دیگر، اطلاعات بلادرنگ را از شهرهای فیزیکی جمع‌آوری کند. با استفاده از ابزارهایی مانند مایکروسافت آژور ایجاد دوقلوهای دیجیتال بسیار ساده‌تر است، زیرا امکان استفاده از اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و تجزیه‌وتحلیل دقیق را فراهم می‌کند.
 
الگوریتم‌های پردازش به‌سرعت داده‌های تاریخی و اطلاعات بلادرنگ شهر را ارائه می‌دهند. این امر دوقلوی دیجیتال را قادر می‌سازد تا به‌منظور بهینه‌سازی عملیات، برنامه‌ریزی توسعه‌ها و امور مالی آینده، اتخاذ رویکرد سبزتر و موارد دیگر به یک ابزار استراتژیک عالی برای شهرها تبدیل شود.
 
**شهرهای متاورس و تسهیل تصمیم‌گیری راهبردی
 
چندین شهر مانند آماراواتی، سنگاپور و سیدنی در حال حاضر از دوقلوهای دیجیتال برای تسهیل تصمیم‌گیری استراتژیک خود استفاده می‌کنند. توجه به این نکته مهم است که شهرهای متاورس دارای جزئیات بسیار زیادی هستند، بنابراین داده‌ها همه اجزا هم‌چون شبکه‌های جاده‌ای، ارتباطات، شبکه‌های برق، سیستم‌های آب و سایر امکانات را پوشش می‌دهند. این امر به برنامه‌ریزی شهری کمک زیادی می‌کندف زیرا به کشف چگونگی به حداکثر رساندن بهره‌وری انرژی، اجرای حمل‌ونقل بهتر از طریق برنامه‌ریزی جاده، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مواردی از این قبیل کمک می‌کند.
 
*شهرهای متاورس و کمک به توسعه شهر
 
عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال برنامه‌ریزی برای گسترش وسیع در خاورمیانه با محله‌های جدید و مناطق شهری بزرگ شامل هتل‌ها، آسمان‌خراش‌های بزرگ و دیگر امکانات شهری هستند. برنامه‌ریزی برای این نوع گسترش سریع می‌تواند مشکل باشد، زیرا باید به‌جای اجرای آن‌ها به آرامی در طول زمان، یک‌باره اجرا شود. در این سیستم همه چیز از تأمین آب گرفته تا دست‌اندازهای جاده‌ها و برنامه‌ریزی ترافیک، باید از قبل با حاشیه خطای صفر تصمیم‌گیری شود.
 
با اجرای یک رویکرد هوشمند مبتنی بر شهرهای متاورس، کشورها می‌توانند از دوقلوهای دیجیتالی برای برنامه‌ریزی استراتژیک و ارزیابی دقیق تمام خطرات پروژه‌ای با این اندازه استفاده کنند. شهرها همچنین می‌توانند با شبیه‌سازی بلایای پیش‌بینی‎نشده مانند زلزله، رعد و برق و دمای بالا، آزمایش‌های استراتژیک روی دوقلوهای دیجیتالی خود انجام دهند. دوقلوی دیجیتال به آن‌ها کمک می‌کند تا تشخیص دهند که آیا شهرشان توانایی مقاومت در شرایط مختلف را دارد یا خیر.
 
*تفاوت شهرها و سرزمین‌های متاورس
 
در متاورس زمین به یک منطقه مشخص اطلاق می‌شود که می‌توان آن را با استفاده از ابزارهای توسعه سه‌بعدی خریداری کرد و در آن به ساخت‌وساز پرداخت. کاربران متاورس همچنین می‌توانند این «قطعه‌های زمین» را خریداری کنند، آن‌ها را به‌عنوان NFT برش دهند و با قیمت‌های بالاتر دوباره بفروشند. در مقابل شهرهای متاورس دوقلوهای دیجیتالی شهرهای واقعی متعلق به یک نهاد واحد هستند. این شهرها برای برنامه‌ریزی استراتژیک و تصمیم‌گیری استفاده می‌شوند. بلاک‌چین و سایر فناوری‌های Web3 یا نسل اینترنت سوم نیز به شهرها این امکان را می‌دهد که مصرف انرژی را کاهش دهند و به مقیاس‌پذیری و مسائل امنیتی رسیدگی کنند. این مفهوم هیجان‌انگیز می‌تواند کل مفهوم برنامه‌ریزی شهری را متحول کند.
 
**پروژه‌های شهرهای متاورس در سال 2023
 
شهر متاورس مفهومی است که ایده دنیای مجازی یا متاورس را به محیطی شهرمانند در فضاهای دیجیتال گسترش می‌دهد و در واقع یک فضای مجازی است که در آن کاربران می‌توانند با استفاده از آواتارها یا نمایش‌های دیجیتالی خود به تعامل، کار و بازی بپردازند. شهرهای متاورس مشابه شهرهای دنیای واقعی می‌توانند مناطق مختلفی برای سرگرمی، تجارت، آموزش، برگزاری رویدادها و موارد دیگر باشند.
 
این شهرها اغلب با استفاده از گرافیک‌های سه‌بعدی پیشرفته و فناوری‌های همه‌جانبه ایجاد می‌شوند و به کاربران اجازه می‌دهند محیط اطراف خود را به شیوه‌ای جذاب‌تر کاوش کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند. شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان در حال کاوش در ایجاد شهرهای متاورس به‌عنوان راهی برای ارائه اشکال جدیدی از تجربیات آنلاین، ترکیبی از عناصر رسانه‌های اجتماعی، بازی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و حتی اقتصادهای مبتنی بر بلاک‌چین هستند.
 
مفهوم شهر متاورس هنوز در حال تکامل است و بسته به فناوری و پلت‌فرم مورد استفاده می‌توانند تعابیر متفاوتی داشته باشد. این شهرها آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند که در آن مردم می‌توانند به‌طور یکپارچه بین فضاهای فیزیکی و دیجیتالی جابه‌جا شوند و به دنیای آنلاین به‌هم‌پیوسته‌تر و همه‌جانبه‌تر کمک کنند. با این حال پیشرفت سریع فناوری و علاقه روزافزون به واقعیت مجازی، محبوبیت شهرهای متاورس را در سطح جهانی افزایش داده است. در ادامه با تعدادی از پروژه‌های شهرهای متاورس در سال 2023 آشنا می‌شویم.
 
**لندن، انگلستان / شهر متاورس سه‌بعدی
 
شهر متاورس سه‌بعدی لندن با استفاده از فناوری نقشه‌برداری فضایی طراحی شده است. کیت توسعه نرم افزار، محیط فیزیکی را در عرض چند دقیقه ترسیم می‌کند، بنابراین تجربیات واقعیت افزوده مبتنی بر مکان را به‌نحوی باورنکردنی ارائه می‌دهد. این امر قلمرو جدیدی را برای تبلیغات و پورتال‌های واقعیت افزوده و هولوگرام‌ها در آینده باز می‌کند. لندن همچنین مرکز گردهمایی‌ها و کنفرانس‌های مرتبط با رمزارزها است.
 
نیویورک، ایالات متحده/ دوقلوی دیجیتال حمل‌ونقل شهری
 
دانشگاه کلمبیا پروژه دوقلوهای ترکیبی برای حمل‌ونقل شهری را در سال 2021 برای ایجاد دوقلوهای دیجیتالی از مکان‌های مختلف کلیدی شهر نیویورک آغاز کرد. این شهر از داده‌های بی‌درنگ به‌دست‌آمده از حسگرهایی استفاده می‌کند که در مکان‌های مختلف قرار گرفته‌اند. هدف این پروژه استفاده از یادگیری ماشینی برای بهینه‌سازی جریان ترافیک در تقاطع‌های کلیدی است.
 
**توکیو، ژاپن / خیابان دیجیتال دوقلو
 
دولت توکیو در سال 2021 اعلام کرد که ایجاد دوقلوهای دیجیتالی را برای کپی کردن خیابان‌های شلوغ توکیو در قلمرو مجازی آغاز خواهد کرد. با استفاده از حسگرهای مختلف در سراسر شهر، محققان شرایط محاسبه‌شده برای باد، ترافیک، نور خورشید و موارد دیگر را پیش بینی می‌کنند. دولت اعلام کرد که این پروژه تا سال 2030 به‌طور کامل محقق خواهد شد.
 
سئول، کره جنوبی / شهر متاورس کامل
 
پایتخت کره جنوبی، سئول، یکی از جدیدترین شهرهای متاورس است که علاقه خود را برای ایجاد یک دوقلو دیجیتال اعلام کرد و بودجه اولیه این طرح سه میلیون دلار اعلام شده است. هدف شهر اجرای جاذبه‌های توریستی و مراکز اجتماعی قابل‌توجه سئول در دنیای مجازی سئول است و معرفی آن جزئی از هدف شهردار برای تثبیت موقعیت سئول به‌عنوان یک رهبر بازار در بخش شهرهای نوظهور تا سال 2030 است.
 

شناسه خبر 75984