شناسه خبر:75738
1402/8/21 11:26:09

سپهرغرب، گروه خبر: با وجود دستور فرماندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل جلسه‌ شورای این شهر و حل اختلافات برخی اعضا با شهردار به منظور گره گشایی از مشکلات مردم و معطل نماندن طرح‌های عمران شهری؛ جلسه این نهاد مردمی به دلیل آبستراکسیون به رسمیت نرسیده و عملا برگزار نشد.

طی ماههای گذشته و با تشدید اختلاف برخی اعضای شورا با شهردار کرمانشاه این موضوع نه تنها در سطح شهر بلکه بین مردم این استان غرب کشور نیز بازتاب زیادی یافت.

اختلافات باعث شده است شورای شهر کرمانشاه به دو گروه مخالف و موافق شهردار تقسیم شده و کار به جایی برسد که این افراد بر علیه یکدیگر موضع گرفته و گاها جلسات رسمی را به تنش و درگیری لفظی بکشانند.

مجموعه این مسائل باعث شد فرماندار کرمانشاه چهارشنبه گذشته برای دومین بار کتبا از شورای شهر بخواهد با تشکیل جلسه رسمی به موضوعات این‌چنینی پایان دهند.

قرار بود جلسه شورای شهر کرمانشاه امروز شنبه با حضور کلیه اعضا و با دعوت از شهردار برگزار شود که به دلیل غیبت برخی از اعضا به رسمیت نرسید؛ شهردار با چند نفر از معاونان خود به سالن برگزاری جلسات شورا آمد که بعد از مدت زمان کوتاهی جلسه را ترک کرد.

گفته می‌شود موافقان شهردار کرمانشاه با آبستراکسیون (غیبت عمدی به قصد از رسمیت انداختن جلسه با هدف جلوگیری از مصوبه یا به نتیجه نرسیدن طرح و لایحه) ابتکار عمل را از مخالفان شهردار گرفته اند.

  قانون در شورای شهر کرمانشاه اجرا نمی شود

پوریا فخری نایب رییس شورای شهر کرمانشاه در جمع خبرنگاران گفت: اگر بخواهیم صادقانه با مردم صحبت کنیم تنش در شورای شهر وجود دارد و سه ماه است که جلسات شورا برگزار نمی شود؛ اعضا به دو گروه تقسیم شده اند و به دلیل حضور نداشتن برخی از اعضا جلسات رسمی به حد نصاب نمی رسد و تشکیل نمی شود.

وی ادامه داد: به دلیل غیبت اعضا، جلسات تشکیل شده برای حل اختلافات نتیجه مثبتی نداشت، مُر قانون در شورای شهر کرمانشاه رعایت نمی شود و در ادوار گذشته نیز برای انتخاب رییس، هیئت رییسه و شهردار همین مشکلات وجود داشت؛ اگر آن زمان مُر قانون رعایت می‌شد و با اعضای متخلف برابر قانون برخورد می‌شد الان شاهد تخلفات در شورا نبودیم.

فخری با بیان اینکه هم اکنون 2 نفر از اعضای شورای شهر در دیوان عالی کشور پیگیر کارهای خود هستند، افزود: چند نفر دیگر از اعضای شورا از قبل به مدت 10 روز مرخصی گرفته اند و به همین دلیل جلسه امروز به حد نصاب نرسید.

نایب رییس شورای شهر کرمانشاه گفت: شهردار طی نامه‌ای درخواست برگزاری جلسه فوق‌العاده امروز را داده بود که 12 لایحه بررسی شود؛ سیستم شهرداری آنقدر فَشَل است که نمی داند از این 12 لایحه سه مورد آن قبلا مطرح شده و رای نیز آورده و طرح اجرا شده است.

وی مدعی شد: در برخی از نقاط شهر کرمانشاه پروژه‌هایی در دست انجام است که آن هم با پیگیری و اصرار شورا در حال انجام است وگرنه شهرداری (با قصد تشدید اختلاف) بلایی سر مردم شهر می‌آورد که آن سرش ناپیدا بود؛ اختلاف امروز بین اعضای شورا و عامل تفرقه شخص آقای شهردار است.

فخری ادامه داد: شهردار از روز اول گفت که من کاندیدا (مجلس) هستم؛ همه می‌دانند که از بیت المال برای رسیدن به هدف خود (رسیدن به مجلس) چه استفاده‌هایی می‌کند، شهردار برای انتخابات بروشورهای تبلیغاتی را با استفاده از بیت المال تهیه و توسط پرسنل خدماتی شهرداری به دست مردم می‌رساند، مراسماتی در هتل اجرا و هزینه آنها توسط دفتر شهردار از بیت الملل پرداخت می‌شود.

نایب رییس شورای شهر کرمانشاه گفت: شهردار از روز اولی که آمد سودای انتخابات را داشت و در حالیکه شهرداری به شورا بدهکار بود ولی الان طلبکار شده است (به دلیل اختلافات)؛ هزینه‌های شهرداری بالا است؛ الان نیز خبر آمده که ایشان برای یک حوزه انتخابیه شرکت کرده اند و یک بار خبر تایید و بار دیگر رد صلاحیت مطرح می‌شود.

فخری با طرح این ادعا که شهردار کرمانشاه اعضای شورا را به جان هم انداخته است، افزود: شهردار یک روز می‌گوید برای نمایندگی شرکت می‌کند روز بعد چیز دیگری می‌گوید، مگر یک میلیون شهروند مسخره ایشان هستند؛ فلان عضو شورا برای آنکه در جلسه شرکت نکند از آقای شهردار امتیازات شخصی می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طی یک ماه اخیر چند نفر در شهرداری کرمانشاه استخدام شده اند و سوال اینجاست که این استخدامی به دستور چه کسی بوده و برای چه کسانی بوده است؟ بیان کرد: این موضوعات باید توسط اصحاب رسانه پیگیری شود، مردم شهر درد را نمی دانند و توسط شما خبرنگاران باید این دست موضوعات پیگیری شود.

فخری گفت: در ادوار گذشته ما چیزی به اسم شورای شهر داشتیم، به مرور زمان این شورا به شورای شهرداری تبدیل شد، امروزه می‌بینیم که به شورای شهردار تبدیل شده است؛ به آقای شهردار گفتیم به جلسه نیایید ولی ایشان به همراه چند نفر از معاونان خود آمده و بدون حضور ریس شورا داخل سالن جلسات نشسته است.

نایب رییس شورای شهر کرمانشاه افزود: به عنوان اعضای شورای شهر نماینده مردم برای پیگیری امور محوله آنان و ناظر بر عملکرد شهرداری هستیم، متاسفانه زمانی که این نظارت تبدیل به رفاقت شود شاهد همین معضلات هستیم که امروزه دامن همه را گرفته است.

وی گفت: بسیاری از پروژه‌های شهر کرمانشاه خاک می‌خورد و چند پروژه که در دست انجام است با فشارهای شورا است؛ روزشمار پروژه تقاطع سپاه را بعد از یک ماه برداشتند و جالب این است که آقای شهردار ادعا دارند این پروژه 2 ساله را در 6 ماه تحویل داده اند در صورتی که 60 درصد این پروژه در دوره شهردار گذشته انجام شد و شهردار کنونی 40 درصد باقی مانده را در مدت 2 سال انجام داده که همان نیز دارای نواقص فنی است.

فخری با بیان اینکه شهردار می‌گوید ما در بخش خدمات شهری کمبود نیرو داریم در صورتی بسیاری از نیروهایی که به اسم نیروی خدماتی به استخدام شهرداری درآمده اند با دستور مستقیم شهردار به قسمت اداری منتقل شده است، بیان کرد: آن نیرویی که پارتی نداشته همچنان جارو به دست به جای یک خیابان چهار خیابان را نظافت می‌کند زیرا نور چشمی‌ها به دستور شهردار پشت میز نشین شده اند.

رییس شورای شهر کرمانشاه افزود: شهربازی کرمانشاه شاکی دارد و پرونده در دادگاه در جریان است و آقای شهردار می‌رود با سرمایه گذار در تهران قرار ناهار می‌گذارد و تیتر خبری می‌زنند که «کارهای شهربازی در دست انجام است اما شورا سنگ اندازی می‌کند»؛ به ایشان در این مورد نامه زده ایم که دلیل این کار چیست و در جواب می‌گوند ما فقط حرف زده ایم و کار خاصی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه بنده از روز اول مخالف ورود آقای شهردار به انتخابات مجلس بوده و هستم و به ایشان هم گفته ام که اگر قرار است در این وادی شرکت کند با هزینه شخصی خود باید وارد شود، ادامه داد: قرار نیست مجموعه شهرداری هزینه تبلیغات کسی را بدهد، برای تبلیغات از محل بودجه شهرداری نباید هزینه مراسمات مختلف پرداخت شود.

نایب رییس شورای شهر کرمانشاه گفت: بنده به نوبه خود از نهادهای نظارتی و مدیران ارشد استان خواهش دارم که در بحث اختلافات شهرداری و شورا ورود کنند و با اعضای متخلف برخورد شود نه فقط برای این دوره بلکه برای دوره‌های آینده.

  بیش از 60 لایحه ارائه شده به شورا معطل مانده است

همچنین شهردار کرمانشاه در جمع خبرنگاران با اشاره به معطل ماندن لوایح شهرداری در شورا به دلیل اختلافات گفت: از اعضای شورای شهر خواهش دارم به یک توافق برسند و در جلسات حاضر شوند که روند توسعه شهر متوقف نشود.

نادر نوروزی در پاسخ به سوال قصدش برای شرکت در انتخابات مجلس افزود: اگر اصحاب رسانه و مردم سخنی از زبان بنده به عنوان تبلیغات برای انتخابات مجلس شنیدند می‌توان گفت این حرف درست است؛ اما بنده تا به امروز هیچ فعالیتی نداشته و ندارم.

وی در مورد جلسه با پیمانکار شهربازی کرمانشاه گفت: با سرمایه‌گذار برای پروژه شهربازی جلساتی برگزار شده است که وقت تلف نشود، در ضمن به ایشان گفته شده که این پروژه پرونده ای باز در دادگستری دارد؛ قصد ما این است که هم پرونده دادگستری هم رایزنی با سرمایه گذار همزمان پیش برود تا برای اجرای پروژه وقت تلف نشود.

شناسه خبر 75738