شناسه خبر:75386
1402/8/13 10:57:57
سرپرست گروه نهال و بهبود ارقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

شناسایی نهال گواهی‌شده با سلسله‌برنامه‌های ترویجی

سرپرست گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نهال گواهی‌شده به‌طور معنادار در تولید و باغبانی تأثیرگذار است، گفت: شناسایی نهال گواهی‌شده با سلسله‌برنامه‌های ترویجی در دستور کار است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، مجتبی میر در بازدید استان‌های مختلف از زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی گواهی‌شده شهرستان تویسرکان با بیان اینکه در حوزه باغبانی شالوده اصلی نهال است، اظهار کرد: باغبانان در انتخاب نهال باید دقت لازم را به خرج دهند؛ چراکه کاشت نهال سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه پس از کشت نهال بازه زمانی حدود پنج تا شش سال زمان نیاز است که به تولید و بازاررسانی برسد، افزود: بنابراین نوع نهالی که به‌واسطه باغدار انتخاب می‌شود، چه ازنظر رقم و چه ازنظر گونه، اهمیت دارد.

 

سرپرست گروه نهال و بهبود ارقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه تولید نهال بسیار جدی است اگرچه در گذشته تخصصی انجام نمی‌شد، ادامه داد: امروز در حوزه نهال‌ها در مرحله پیشرفته‌تری قرار داریم؛ به‌طوری که با ایجاد زیرساخت‌ها که به‌طورعمده باغات مادری ما هستند، همچنین زیرساخت‌هایی چون شرکت‌های دانش‌بنیان، نهال گواهی‌شده تولید می‌شود.

 

وی در ادامه تأکید کرد: این نهال در احداث باغات با دو ویژگی بسیار مؤثر است؛ مورد نخست تأیید سلامت و مورد دوم از حیث اصالت.

 

میر با اشاره به اینکه نهال گواهی‌شده به‌طور معنادار در تولید و باغبانی تأثیرگذار است، اضافه کرد: با سلسله‌برنامه‌های ترویجی امیدواریم نهال گواهی‌شده به تولیدکنندگان شناسانده شود.

 

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های ایجادشده همچون نهالستان و زنجیره تولید نهال پیوندی گواهی‌شده در تویسرکان سرمایه ملی به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: بنا داریم تعداد باغات مادری در کشور براساس نیاز و به‌تدریج، به 37 مورد برسد.

 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان نیز از اجرای نخستین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی گواهی‌شده کشور در سه فاز خبر داد و گفت: اجرای این طرح بازار صادراتی پیوندک را به دنبال دارد.

 

حجت‌الله شهبازی اظهار کرد: تویسرکان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولاتی چون پیوندک و نهال گردوی پیوندی گواهی‌شده، در سطح کشور مطرح است.

 

وی افزود: امروز 120 نفر از استان‌های مختلف کشور میهمان شهرستان تویسرکان هستند تا با امکانات و توانمندی‌های استان همدان در این مجموعه آشنا شوند و زمینه‌ای ایجاد شود که از تولیدات این زنجیره در نقاط مختلف کشور بیشتر استفاده کنیم.

 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه فاز نخست باغ مادری در 6 هکتار زمین و قابلیت تولید دو میلیون سرشاخه و 6 میلیون چشمه پیوندک است، گفت: این فاز میزان قابل توجهی از نیاز کشور را تأمین می‌کند؛ همچنین فرصت صادرات به دنبال دارد.

 

شهبازی با اشاره به اینکه فاز دوم خزانه تولید پایه نهال گردوی پیوندی گواهی‌شده در پنج هکتار است، تصریح کرد: در این فاز به‌طور متناوب در سال‌های مختلف کشت انجام می‌شود و قابلیت تولید 150 هزار پایه در این خزانه وجود دارد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فاز سوم گلخانه‌ای منحصربه‌فرد در راستای تولید محصول گواهی‌شده طراحی و در مساحت سه هکتار اجرا شده؛ به‌نحوی که این گلخانه قابلیت تولید 120 هزار نهال در سال را دارد.

 

این مقام مسئول تأکید کرد: بخش قابل تأملی از نیاز کشور در حوزه نهال گردوی پیوندی گواهی‌شده به واسطه این گلخانه تأمین می‌شود.

 

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه خروجی زنجیره تولید نهال پیوندی گواهی‌شده استفاده از پیوندک در طرح سرشاخه کاری درختان گردو است، گفت: این مهم در حوزه رفع نیاز واردات پیوندک اثرگذار است.

 

شهبازی در پایان به چهار رقم گردو که برای نخستین‌بار معرفی شده‌اند اشاره کرد و افزود: چهار رقم گردوی ایرانی به‌طور انحصاری در این مجموعه کشت می‌شود که برای تولید پیوندک و نهال در داخل کشور، مثمر ثمر است.

 

 

 

 

شناسه خبر 75386