شناسه خبر:72434
1402/5/23 10:36:13

سپهرغرب-گروه خبر:شهردار کرمانشاه گفت: پروژه قطار شهری درصورت تأمین به‌موقع اعتبار ظرف دو سال آینده به اتمام رسیده و قابل بهره‌برداری خواهد بود.

نادر نوروزی روز یکشنبه با بیان اینکه طرح قطار شهری کرمانشاه از سال 1390 تا 1398 تعطیل بوده و هیچ اعتباری به آن اختصاص داده نشده بوده است، اظهار کرد: در سال 1398 حدود 140 میلیارد تومان به آن اعتبار داده شد که در آن زمان این اعتبار را به‌جای آنکه مورد استفاده قرار دهند، در بانک گذاشتند.

وی افزود: در آن زمان وقتی برای دریافت اعتبار جدید اقدام کردیم، به ما گفتند چون آن اعتبار قبلی را جذب نکرده‌اید، اعتبار جدید به شما اختصاص نخواهد یافت تا اینکه در سفر رئیس‌جمهوری به کرمانشاه، یک‌هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای قطار شهری کرمانشاه به تصویب رسید تا در هر سال 400 میلیارد تومان که 300 میلیارد تومان آن به‌صورت اوراق مشارکت و 100 میلیارد تومان آن نیز به‌صورت اسناد خزانه است، اختصاص پیدا کند.

شهردار کرمانشاه یادآور شد: با استفاده از این اعتبار در سال گذشته موفق شدیم به ارزش 425 میلیارد تومان ریل خریداری کرده و با استفاده از آن عملیات ریل‌گذاری را آغاز کنیم.

نوروزی با بیان اینکه درصورت تأمین اعتبار این طرح طی دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، اضافه کرد: برای خرید واگن آن هم نوبت گرفته‌ایم که دولت آن را به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: طول قطار شهری کرمانشاه 13 کیلومتر است که برای آن 13 ایستگاه نیز طراحی شده است که از این میزان 5.5 کیلومتر به‌صورت روگذر و بقیه از زیر زمین خواهد بود.

نوروزی با بیان اینکه تاکنون یک‌هزار و 800 متر نیز حفر تونل انجام شده است، گفت: سه هزار و 200 متر دیگر حفاری تونل باقی مانده که به مناقصه گذاشته شده است که ارتش اعلام کرده آن را انجام خواهد داد و به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه به امضا رسیده است.

وی یادآور شد: این میزان تونل از چهارراه مدرس شروع می‌شود و تا میدان فردوسی ادامه خواهد داشت که حفر آن حدود دو سال به طول خواهد انجامید.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون نیز یک ساختمان برای مرکز کنترل و مانیتورینگ این طرح درحال ساخت است.

* سهم حمل‌ونقل عمومی در کرمانشاه یک‌پانزدهم تهران و یک‌سی‌ام کلان‌شهرهای دنیا

شهردار کرمانشاه در زمینه نقش ناوگان اتوبوسرانی کرمانشاه در جابه‌جایی مسافران نیز گفت: موقعی که شهرداری را تحویل گرفتم، تنها دو اتوبوس مالکیتی داشت و بقیه اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز قراردادشان با شهرداری تمام شده بود و در اسفندماه سال 1400 ما با مشکل نداشتن اتوبوس به‌ویژه در خط شمال به جنوب مواجه بودیم.

وی افزود: طی این مدت با استفاده از امتیاز دولتی موفق شدیم 108 دستگاه اتوبوس خریداری کنیم که 40 دستگاه آن را تحویل دادند و هم‌اکنون درحال استخدام راننده برای آن‌ها هستیم.

نوروزی ادامه داد: ما یک خط شمال جنوب داریم که از میدان فردوسی شروع می‌شود و تا میدان معلم ادامه دارد که باید یک خط شرق به غرب هم داشته باشیم که از کیانشهر شروع شود و تا میدان سنجابی تداوم داشته باشد؛ ازاین‌رو اگر بتوانیم یک خط بی.آر.تی در این مسیرها ایجاد کنیم، این اتوبوس‌ها کاربرد اصلی خود را نشان خواهند داد.

وی در زمینه شهرک‌های حاشیه شهر نیز یادآور شد: تعدادی از شهرک‌های حاشیه شهر فاقد وسیله نقلیه عمومی بوده و ساکنان آن نیز عمدتاً افراد بی‌بضاعت هستند که برای آن‌ها نیز اتوبوس پیش‌بینی شده است تا به محورهای اصلی منتقل شوند.

شهردار کرمانشاه تأکید کرد: به محض استخدام راننده و دریافت اتوبوس‌های باقی‌مانده، شبکه اتوبوسرانی کرمانشاه نیز اصلاح می‌شود و قادر خواهیم بود سهم جابه‌جایی مسافر از طریق ناوگان اتوبوسرانی را افزایش دهیم.

نوروزی با بیان اینکه میزان استفاده از وسیله نقلیه عمومی در کرمانشاه بسیار پایین است، گفت: این میزان در شهر کرمانشاه 2.5 درصد بوده که در تهران 30 درصد و در کلان‌شهرهای بزرگ دنیا 60 درصد است؛ اما متأسفانه مردم به‌جای استفاده از وسیله نقلیه عمومی، عمدتاً از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کنند که همین امر موجب شده تا شاهد حضور شمار زیادی خودروهای تک‌سرنشین در شهر باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد با تکمیل شبکه اتوبوسرانی و قطار شهری سهمیه حمل‌ونقل عمومی را به 15 درصد افزایش دهیم.

پروژه قطار شهری کرمانشاه در سال 1393 با تغییر سیستم، از منوریل به قطار شهری تبدیل شد و همان زمان مقرر شد 6 کیلومتر از مجموع 13 کیلومتر طول مسیر به‌صورت زیرزمینی اجرا شود.

مرحله نخست این پروژه از میدان معلم واقع در سه‌راه مسکن آغاز می‌شود و به طول 8.6 کیلومتر تا میدان آزادی ادامه پیدا می‌کند و مرحله دوم نیز به طول حدود 4.4 کیلومتر از میدان آزادی آغاز می‌شود و تا میدان فردوسی ادامه خواهد داشت.

از مجموع 13 کیلومتر طول مسیر، هفت کیلومتر ابتدایی آن به‌صورت روگذر (میدان معلم تا بالاتر از سه‌راه 22 بهمن) و 6 کیلومتر باقی‌مانده نیز (از سه‌راه 22 بهمن تا میدان فردوسی) به‌صورت زیرگذر خواهد بود.

کلان‌شهر کرمانشاه بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر از جمعیت دو میلیونی استان را در خود جای داده است؛ در این کلان‌شهر روزانه به‌طور میانگین یک میلیون و 900 هزار مسافرت درون‌شهری انجام می‌شود.

 

شناسه خبر 72434