شناسه خبر:71256
1402/4/20 08:36:07

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر پایگاه ملی هگمتانه گفت: حذف ترافیک از میدان اکباتان و برداشتن آسفالت از اقدامات مهم و باقی‌مانده برای ثبت جهانی هگمتانه است که باید هرچه زودتر به‌صورت دقیق انجام شود.

صاحب محمدیان‌منصور با بیان اینکه طرح پیاده‌راه‌سازی 6 خیابان اصلی شهر همدان براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری باید مورد بررسی قرار گیرد و طبق نظر مشاور به پیاده‌راه تبدیل شود، اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان دو خیابان بوعلی‌سینا و اکباتان مقرر شد به پیاده‌راه تبدیل شود که خیابان بوعلی‌سینا در سال 1396 پیاده‌راه شد، اما در خیابان اکباتان با توجه به اشکالات موجود، این امر کامل محقق نشده است.
وی افزود: مردم هنوز خیابان اکباتان را حذف نکرده‌اند و علت اینکه پیاده‌راه شدن آن موفق نبوده، شامل این است که بوعلی‌سینا یک خیابان لوکس‌فروشی بوده و نیاز به حمل بار ندارد، اما خیابان اکباتان با توجه به نوع مشاغل در طرح پیاده‌راه شدن، موفق نبوده است.
مدیر پایگاه ملی هگمتانه با بیان اینکه کاربری‌های مشاغل موجود در خیابان اکباتان باید تغییر کند و هنوز در این زمینه اتفاقی رخ نداده و به این جهت پروژه موفقیت لازم را ندارد، گفت: خیابان تختی، شریعتی، باباطاهر و شهدا هرکدام مانند دو خیابان بوعلی‌سینا و اکباتان خصوصیات مخصوص به خود را دارند.
محمدیان‌منصور خاطرنشان کرد: در خیابان باباطاهر بازار قصابان، میوه و تره‌بار وجود دارد که هرروز ماشین‌ها برای تخلیه درحال رفت‌وآمد هستند و نمی‌توان به شیوه خیابان بوعلی‌سینا کار انجام داد.
وی افزود: همچنین کوچه بهبهانی‌ها، کوچه اسکندری که ورودی شیشه‌برها است، محل ورود و خروج ماشین‌های بزرگ بوده؛ باید یک مسیر برای ماشین‌های آتش‌نشانی، پلیس و اورژانس گذاشته شود.
مدیر پایگاه ملی هگمتانه با اشاره به خیابان باباطاهر، بیان کرد: در برخی موارد باید در همان مسیر و در برخی ساعات برای ماشین تخلیه بار تعبیه شود و می‌توانیم این طیف را در خیابان باباطاهر به‌صورت اینکه عبورومرور ماشین را کم‌رنگ کنیم، انجام دهیم؛ اما حذف کامل سواره کار درستی نیست و در دنیا به این مدل خیابان‌ها که تردد در آن وجود دارد و کم‌رنگ است، خیابان کامل یا خیابان زندگی گفته می‌شود.
وی عنوان کرد: در خیابان باباطاهر، بوعلی‌سینا و شهدا و بقیه موارد به‌طور کامل نمی‌توانیم سواره را حذف کنیم؛ فقط می‌توانیم عبورومرور ماشین را کنترل کنیم و این امر ملزم مطالعه تمام خیابان‌ها و نظر کارشناسانه دقیق دارد.
محمدیان‌منصور خاطرنشان کرد: حذف ترافیک از میدان اکباتان و برداشتن آسفالت از اقدامات مهم و باقی‌مانده برای ثبت جهانی هگمتانه است که باید هرچه زودتر به‌صورت دقیق انجام شود.

شناسه خبر 71256