شناسه خبر:71157
1402/4/18 08:49:15

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان از افزایش 34 درصدی اعتبارات هزینه‌ای استان در سال‌ جاری خبر داد و گفت: اولویت استان در سال‌ جاری تأمین اعتبار پروژه‌هایی است که در سال 1402 قابلیت بهره‌برداری دارند.

تورج الوانیان شنبه 17 تیرماه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان اظهار کرد: امسال اعتبارات هزینه‌ای استان همدان نسبت به سال گذشته 34 درصد و اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای نیز 50 درصد افزایش داشته است.
وی با تأکید بر پروژه‌های دارای مزیت نسبی برای استان، تصریح کرد: توجه به پروژه‌های دانش‌بنیان، گردشگری و انرژی‌های پاک از دیگر موارد مورد تأکید در پروژه‌های عمرانی استان است.
الوانیان با بیان اینکه ساختار نامناسب بودجه در کشور باعث شده سهم اعتبارات عمرانی کاهش یابد و عمر پروژه‌های عمرانی بیش از حد شود، افزود: دستگاه‌های اجرایی استان تا حد امکان از تعریف پروژه‌های جدید خودداری کنند.
وی با اشاره به وضعیت بهبود فضای کسب‌وکار در همدان، خاطرنشان کرد: استان همدان نسبت به متوسط کشوری وضعیت مناسب‌تری دارد؛ به‌طوری که شاخص بهبود فضای کسب‌وکار در همدان 5.92 بوده؛ درحالی که این عدد در متوسط کشوری 5.98 است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان با تأکید بر توزیع عادلانه اعتبارات در استان، اظهار کرد: در اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای شاخص‌های توزیع عادلانه توزیع به تمام دستگاه‌ها ارسال شده و براساس این شاخص‌ها توزیع اعتبار صورت گرفته است.
استاندار همدان نیز با تأکید بر اجتناب از تعریف پروژه‌های جدید در شهرستان‌ها، گفت: اولویت تخصیص اعتبار به پروژه‌های دارای پیشرفت قابل قبول است.
علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: اعتبارات استانی سفر از بودجه سنواتی اختصاص داده می‌شود، اما بخش وزارتخانه‌ای مورد تأکید است که باید به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه نمایندگان در جذب اعتبارات وزارتخانه‌ای کمک کنند، تصریح کرد: فرمانداران جلسات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها را با حضور نمایندگان برگزار کنند و سعی شود اعتبارات خُرد نشود.
استاندار همدان با اشاره به استفاده از ظرفیت مشاوران و پیمانکاران بومی در پروژه‌های استان، بیان کرد: به پروژه‌های دانش‌بنیان، کشاورزی، گردشگری و خدماتی توجه شود.
وی با تأکید بر پیگیری اعتبارات تملک، اظهار کرد: قرار بود اعتبارات سال 1401 استان تا پایان تیرماه جذب شود و اگر در حساب دستگاه‌های اجرایی اعتبارات تملک مانده است، باید جذب شود.
استاندار همدان درباره سهم 15 درصد معادن استان خاطرنشان کرد: درباره 15 درصد سهم معادن پیگیری و مکاتباتی انجام شده است و به نظر می‌رسد یک سردرگمی بین وزارت صمت و خزانه وجود دارد.
وی با بیان اینکه سهم 15 درصد معادن از چهار هزار میلیارد به 810 میلیارد تومان رسیده است، افزود: در عرصه اجرا، آنچه در قانون نوشته می‌شود، بعضاً از توان استان خارج است؛ درحالی که پیگیری‌های مستمر در سطح ملی و استان داشته‌ایم.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: 97 درصد منابع بودجه ای سال گذشته در کشور تحقق پیدا کرده است.
حمید رضا حاجی‌بابایی تأکید کرد: پرداخت یارانه‌ها در سال گذشته بخش عمده‌ای از اعتبارات کشور را به خود اختصاص داد.
وی با اشاره به پرداخت یارانه مستقیم 40 هزار میلیارد تومانی دولت به مردم، افزود: دولت سال گذشته 480 هزار میلیارد تومان انواع یارانه در بخش‌های مختلف برای خدمت‌رسانی به مردم پرداخت کرده است.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه نتوانسته‌ایم سهم یک درصد و 15 درصد معادن را جذب کنیم، افزود: 53 میلیارد تومان سهم یک درصد معاون را نتوانستیم جذب کنیم، درحالی که این مبلغ می‌توانست به طرح‌ها و پروژه‌های استان کمک کند.
علیرضا شهبازی درباره اجرایی نشدن ساخت سد گرین گفت: از طریق ماده 56 قانون، اعتباری برای سد گرین گرفته شد که برآورد اولیه آن 187 میلیارد تومان بود؛ اما سه سال اجرایی نشده و امروز بیش از 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی تأکید کرد: دولت امسال 30 میلیارد تومان بودجه برای ساخت سد گرین تخصیص داده بود که این مبلغ به 75 میلیارد تومان افزایش یافت.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که کارگروه و کمیته‌ای در استان تشکیل شود تا به مدیران اجرایی کمک کند و موانع اجرا برداشته شود که این مسئله مورد موافقت استاندار قرار گرفت.

شناسه خبر 71157