شناسه خبر:70978
1402/4/13 08:58:02

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان از ثبت فرش یک پود سنه (سنندج)، به‌عنوان یک میراث ماندگار بشری و یک برند بین‌المللی در یک سند معتبر و رسمی در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) خبر داد.

اسماعیل زارعی‌کوشا اظهار کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های مکرر صورت گرفته در پروژه توسعه‌ای خوشه فرش دستباف کردستان طی دو‌ سال اخیر و حمایت‌های مرکز ملی فرش ایران، فرش دستباف سنندج معروف به فرش یک پود سنه (سنندج)، به‌عنوان یک میراث ماندگار بشری و یک برند بین‌المللی در یک سند معتبر و رسمی در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) در کشور سوئیس به ثبت رسید. وی گفت: ثبت برند جهانی فرش تک‌پود سنندج در سند رسمی سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو را یکی از مهم‌‌ترین دستاوردهای هنر صنعت فرش دستباف کردستان دانست. استاندار کردستان اظهار کرد: بر اساس معاهده لیسبون و طی یک فرآیند کاملا فنی و کارشناسی و مطابق با قوانین بین‌المللی و همچنین قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی ثبت شده است.
زارعی‌کوشا بیان کرد: هر چند نام و آوازه فرش سنندج نیز همانند فرش بیجار فراگیر است اما ثبت آن در یک سازمان بین‌المللی بر شهرت این هنر فاخر خواهد افزود.
وی یادآور شد: امیدواریم با اقدامات و برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم فرش سنندج و بیجار به‌عنوان یک برند خاص و ویژه مورد توجه مردم کشور، منطقه و جهان قرار گیرند و این مهم بتواند تغییرات اساسی در زندگی و معیشت شاغلان حوزه فرش به وجود بیاورد.

شناسه خبر 70978