شناسه خبر:70530
1402/4/1 08:32:46

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: برای اسکان اضطراری در موقعیت‌های بحرانی و اضطراری پنج نقطه استان در شهرستان‌های همدان، ملایر، کبودراهنگ، رزن و نهاوند باید در اختیار هلال‌احمر قرار داده شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان همدان که در سالن جلسات استانداری همدان برگزار شد، گفت: کاهش و اُفت فشار آب که در برخی از مناطق وجود داشت، با پیگیری‌های انجام‌شده به حداقل رسید.
وی افزود: فرهنگ‌سازی درخصوص اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب، یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه‌ها و صداوسیما در مسئله آب شرب است.
استاندار همدان خاطرنشان کرد: برای اسکان اضطراری در موقعیت‌های بحرانی پنج نقطه استان در شهرهای همدان، ملایر، کبودراهنگ، رزن و نهاوند با هماهنگی مجموعه اداره‌ کل راه و شهرسازی و منابع طبیعی استان باید در اختیار هلال‌احمر قرار داده شود تا در شرایط اضطراری و بحرانی مورد استفاده قرار گیرد.
قاسمی‌فرزاد گفت: با ارتباطات بسیار حسنه‌ای که دولت انقلابی و مردمی سیزدهم با همسایگان برقرار کرده، قطعاً وزارت امور خارجه برای حل مشکل ریزگردهایی که از کشورهای عربستان و عراق به داخل ایران می‌آیند، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
وی افزود: برای حل ریزگردها طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده بالغ‌بر یک میلیارد اصله درخت کم‌آب‌بر در کشور کاشته خواهد شد.
   آب آشامیدنی سد تالوار، استانداردهای لازم را برای شرب دارد
استاندار همدان در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: برای استفاده از آب شرب پایدار نگرانی نداریم، اما صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف بسیار مهم است.
این مقام مسئول با بیان اینکه یک‌هزار و 950 لیتر بر ثانیه مصرف آب شرب همدانی‌ها است که از سدهای اکباتان و تالوار تأمین می‌شود، اظهار کرد: میزان آرسنیک در آب انتقالی از سد تالوار بین صفر تا سه درصد است و سلامت آن توسط آزمایشگاه‌های معتبر کشور تأیید شده، این درحالی بوده که میزان آرسنیک مجاز در آب در جهان 10 درصد است.
قاسمی‌فرزاد افزود: درحال حاضر قدرت انتقال آب سد تالوار به همدان و تصفیه 900 لیتر آب در ثانیه وجود دارد و در ماه‌های آینده با تکمیل زیرساخت‌های لازم تا هفته دولت این میزان به یک‌هزار و 800 لیتر در ثانیه خواهد رسید.
استاندار همدان ابراز کرد: آب آشامیدنی سد تالوار استانداردهای لازم را برای شرب دارد و باید با کسانی که با هدف تشویش اذهان عمومی اقدام به انتشار خبرهای غیر واقع می‌کنند، در چارچوب قانون برخورد جدی شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از آب‌های زیرزمینی برای تأمین آب مورد نیاز استفاده نخواهیم کرد و آب پایدار، سالم و مستمر را از سدهای اکباتان و تالوار تأمین خواهیم کرد.

شناسه خبر 70530