شناسه خبر:69885
1402/3/17 08:53:22

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مبارزه با آفت سن مادر در بیش از 294 هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام شد.

امیر عزیزیان روز سه‌شنبه اظهار کرد: مهم‌ترین زمان مبارزه با آفت سن در مزارع گندم و جو، مرحله سن مادر است و کشاورزانی که در این مقطع اقدام به سمپاشی مزارعشان می‌کنند مانع از خسارت و کاهش عملکرد محصول می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه مبارزه با سن مادر در مزارع استان به پایان رسیده و اکنون در حال مبارزه با پوره سن هستیم، اضافه کرد: نتایج پایش مزارع گندم و جو استان نشان می‌دهد که تراکم و جمعیت آفت پوره سن مضر غلات به مرز هشدار رسیده و در این خصوص اطلاع‌رسانی زمان مبارزه صادر شده است.
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان سطح مبارزه با آفت پوره سن در مزارع گندم استان را هم پنج هزار هکتار خواند و از کشاورزان درخواست کرد با هماهنگی کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.
عزیزیان بیان کرد: مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان در این ایام نیز در عرصه حضور دارند و همواره از مزارع بازدید و راهنمایی‌های لازم را به کشاورزان ارائه می‌کنند.
وی نتیجه مبارزه‌های انجام شده در مزارع استان را تأثیرگذار دانست و گفت: شرایط کنونی نویدبخش تولید مناسبی هم از لحاظ کمی و هم کیفی محصول گندم در سال زراعی جاری است.
وی با بیان اینکه وجود علف‌های هرز در مزارع هم موجب کاهش عملکرد محصول می‌شود به همین دلیل مبارزه با آن هم جزو برنامه‌های اولویت دار این سازمان است، اظهار کرد: امسال بیش از 230 هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو استان انجام شد.
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: بیش از 150 کلینیک گیاه‌پزشکی و فروشگاه عرضه سموم شیمیایی «داروخانه‌های گیاه پزشکی» در استان وجود دارد که کشاورزان را برای مقابله با عوامل خسارتزای گیاهی هم چون آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز راهنمایی می‌کنند.
بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال 1400 است در 791 هزار و 970 هکتار زیر کشت، یک میلیون و 754 هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم 443 هزار تن بوده است.
از 791 هزار و 970 هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان 87 درصد دیم و فقط 13 درصد آن آبی است. سالانه حدود 211 هزار و 268 هکتار از اراضی دیم به‌ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.
79 درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، 13 درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

شناسه خبر 69885