شناسه خبر:69782
1402/3/11 10:34:35
وعده تزریق 2000 میلیارد تومان از سوی سرمایه‌گذار؛

روزنه امیدی برای فعال شدن پروژه پتروشیمی ابن‌سینا همدان

به گفته یک مقام آگاه، شرکت مارون که در فضای سرمایه‌‌گذاری این شرکت پیش‌تر هم سهام‌دار بود، اخیراً نسبت به خرید 54 درصد سهام شرکت اقدام کرده است؛ از 400 میلیون یوروی مورد نیاز، 320 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی دریافت شده و مابقی توسط این سرمایه‌گذار تأمین می‌شود. برای این کار از سرمایه‌گذار تضمین مطالبه شده که وی وعده تزریق دو هزار میلیارد تومان به بانک‌های همدان را داده و تاکنون بخشی از این رقم واریز شده است.

پتروشیمی ابن‌سینا از مصوبه‌های سفر رهبر معظم انقلاب به همدان در سال 1383 بوده که سال‌ها است در پیشرفت کمتر از 10 درصدی متوقف شده و این درحالی بوده که به گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، از آن سال تاکنون در ردیف ملی بودجه قرار دارد؛ اما متأسفانه با وجود گذشت 18 سال، هنوز شاهد راه‌اندازی این پروژه تأثیرگذار نبوده‌ایم و این درحالی است که صنعت پتروشیمی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه‌دهنده و ارزش‌افزا، در ادامه زنجیره صنایع نفت و گاز قرار دارد. در بیان اهمیت صنعت پتروشیمی، ذکر همین نکته بس که در میان صنایع موجود با فعالیت زنجیره‌ای، این صنعت طولانی‌ترین زنجیره تولید محصولات (مشتق‌شده نفتی) را به خود اختصاص داده است.

فراوانی مواد اولیه، ایجاد فرصت‌های‌ شغلی، انتقال فناوری‌های پیشرفته و مهم‌تر از همه ارزش‌افزوده چشمگیر، باعث شده است که در برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی، به این صنعت توجه بیشتری شده و احداث مجتمع‌های پتروشیمی طی دو دهه اخیر در مناطق مختلف کشور در اولویت قرار گیرد؛ اما گویی این مهم در استان همدان به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده، این درحالی است که سپهرغرب بارها و بارها پای صحبت افراد دخیل در این پروژه نشسته و به اشکال مختلف خواهان مرتفع کردن مشکلات پروژه است که خوشبختانه طی سال‌های اخیر به گفته مدیران استانی، همکاری لازم با سرمایه‌گذاران این پروژه از سوی استان همدان انجام شده، به‌گونه‌ای که تنها در یک فقره از این همکاری‌ها به گفته مدیرعامل پیشین شرکت‌های صنعتی استان همدان، زمین مورد نیاز طرح به مساحت 100 هکتار در منطقه ویژه‌ اقتصادی جهان‌آباد با تخفیف ویژه به پتروشیمی ابن‌سینا فروخته شده است و زمینی که متری 160 هزار تومان قیمت داشت، با نرخ دو هزار و 500 تومان واگذار شده، به شرط اینکه تأمین تمام زیرساخت‌های لازم اعم از آب، برق، گاز و تلفن به‌عهده خود متقاضی باشد. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع و نیز فرازونشیب‌هایی که در این پروژه شاهد بودیم، بازهم گفت‌وگویی را با یکی از افراد مطلع و دخیل در پروژه ترتیب دادیم تا از آخرین وضعیت این پروژه اطلاعاتی را کسب کنیم که در ادامه می‌خوانید:

این فرد آگاه با بیان اینکه خوشبختانه خبرهای خوبی در راه است، گفت: شرکت مارون که در فضای سرمایه‌‌گذاری این شرکت پیش‌تر هم سهام‌دار بود، اخیراً نسبت به خرید 54 درصد سهام شرکت اقدام کرده است.

وی با تأکید بر اینکه از 400 میلیون یوروی مورد نیاز 320 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی دریافت شده و مابقی توسط این سرمایه‌گذار تأمین می‌شود، افزود: برای این کار از سرمایه‌گذار تضمین مطالبه شده که وی وعده تزریق دو هزار میلیارد تومان به بانک‌های همدان را داده و تاکنون بخشی از این رقم واریز شده است.

این فرد آگاه با تأکید بر اینکه در فضای مدیریتی نیز شاهد تغییر در اعضای هیئت شرکت بودیم، اظهار کرد: البته همچنان یک‌سری موانع استانی و وزارتخانه‌ای پیش رو است.

وی با اشاره به موانع استانی پیش روی این شرکت برای ادامه کار، گفت: در بخش استانی بحث خلع ید زمین از سوی شرکت شهرک‌ها مسئله‌ساز شده، به‌طوری که عنوان می‌کنند نامه خلع زمین این شرکت زده شده، پس باید زمین تحویل شرکت شود؛ بنابراین اگر به دنبال فعال کردن پروژه هستید، باید مجدداً برای خرید زمین از شرکت شهرک‌ها اقدام و یا مشکل پیش‌آمده را به هر طریق برطرف کنید.

این فرد آگاه ادامه داد: این قضیه در راستای مرتفع شدن از طریق آقای حاجی‌بابایی نماینده شهرستان به وزارتخانه کشیده شده؛ بنابراین به محض رفع مشکل و تحویل آن، تنها مشکل پیش رو مسئله فرا استانی یعنی بحث افزایش سرمایه است.

وی افزود: البته در این بحث نیز سازمان خصوصی‌سازی به‌صورت ضمنی موافقت خود را اعلام کرده؛ به‌طوری که بخش خصوصی قرار است به‌صورت قرضی تعهد سرمایه بخش دولتی را انجام دهد و آن‌ها نیز در مباحثی همچون خط انتقال و دیگر مسائل عنوان‌شده، نسبت به جبران موضوع اقدام کنند.

این فرد آگاه با بیان اینکه درکل شاهد آن هستیم که روند کار رو به جلو است، تصریح کرد: در بحث مشکل پروژه با میراث فرهنگی نیز به توافق لازم رسیده‌ایم؛ به‌طوری که یک هکتار از اراضی در اختیار شرکت که در آن محوطه تاریخی قرار دارد، به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده و ما دیگر قرار نیست در آن طرحی را اجرا کنیم و درعین‌حال مقرر شده که توسط این نهاد آن قطعه محصور شود و درواقع این مشکل حل‌شدنی است.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه طی هفته گذشته بازدید از سوی اعضای هیئت‌مدیره جدید که در رأس آن آقای خسرو عباس‌نژاد حضور داشت از سایت انجام شد، گفت: این بازدید به‌منظور بررسی وضعیت کارهای انجام‌شده و نیز برآورد پیشرفت کار در بخش‌های مختلف بود.

این فرد آگاه با تأکید بر اینکه طرح ایجاد مجتمع تولید اتیلن اکساید و واحدهای پایین‌دستی آن در همدان براساس پیشنهاد کمیته توسعه صنعت پتروشیمی جهت جایگزینی با طرح وینیل‌استات‌مونومر (VAM) در همدان مطرح شد و پس از بررسی‌های فنی و اقتصادی و شرایط بازار طرح مذکور و تشکیل جلسات متعدد با کارشناسان مربوطه اجرای آن مورد موافقت هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفت و در همین راستا شرکت صنایع پتروشیمی ابن‌سینا همدان (سهامی خاص) جهت اجرا و بهره‌برداری از طرح مذکور با مشارکت بخش خصوصی تأسیس شد، گفت: درصورت اجرایی شدن این پروژه، مجتمع صنایع پتروشیمی ابن‌سینا همدان دارای واحدهای مختلف فرآیندی شامل اتیلن اکساید، اتانول آمین، متیل‌دی‌اتانول آمین، گلایکول اتر و اتوکسیلات می‌شود.

وی ادامه داد: قرارداد لایسنس و گرفتن فناوری از سه شرکت اروپایی یکی از مزیت‌های مهم این شرکت بوده که آن را از سایر پتروشیمی‌های فعال در کشور مجزا کرده است.

این فرد آگاه با تقدیر از پیگیری‌های مدیریت ارشد استانی و نیز معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، گفت: خوشبختانه در این زمینه علاوه‌بر تلاش‌های آقای حاجی‌بابایی، شاهد آن بوده و هستیم که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، گرچه فعال شدن هر طرح صنعتی در بحث پیشرفت و توسعه استان امری ستودنی و قابل تقدیر بوده، اما مسئله این است که درعین‌حال باید زیرساخت‌های قانونی و نیز پیوست‌های اقتصادی، اجتماعی و به‌ویژه محیط‌زیستی آن با دقت نظر ویژه‌ای از سوی مدیران استانی مورد توجه قرار گیرد تا ره‌آورد اجرای چنین پروژه‌های بزرگی در واقعیت پیشرفت و آبادانی برای استان و به‌ویژه شهرستان فامنین باشد و نه به‌صورت پنهان پسرفت!

 

 

شناسه خبر 69782