شناسه خبر:68947
1402/2/21 09:05:59
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان:

هوشمندسازی، مشکل پرداخت کرایه را حل می‌کند

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه هوشمند مشکل پرداخت کرایه تاکسی را حل می‌کند، گفت: این سامانه در کنار نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اجرای طرح‌هایی همچون بی.آر.تی قرار می‌گیرد.

مهدی حیدری ظهر روز گذشته در کمیسیون فنی عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه درصورت راه‌اندازی سامانه هوشمند مشکل پرداخت کرایه رفع می‌شود و سهم حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی مسافر افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: شورای ششم از ابتدای دوره بر بحث هوشمندسازی در شهرداری تأکید داشته است.
وی هدف‌گذاری در حوزه هوشمندسازی را گسترش این مبحث در پرداخت خُرد، نظارت، آموزش شهروندی، تبلیغات و غیره دانست و گفت: پلتفرم‌های پرداخت برای ما بسیار مهم بوده و هدف این است که سامانه جامع هوشمندی در حوزه حمل‌ونقل عمومی داشته باشیم.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: نصب دستگاه‌ در تاکسی‌ها به‌منظور پرداخت کرایه از طریق کارت‌های شهروندی و کیو.آر کد از موارد قابل پیگیری است که البته این دستگاه‌ها باید جامع بوده و تهیه آن‌ها برای تاکسی‌داران به‌صرفه باشد.
وی با تأکید بر اینکه باید به تاکسی‌دار اطمینان خاطر داده شود که از محل گردش مالی و تبلیغات هزینه تهیه دستگاه تأمین خواهد شد، افزود: در این صورت رانندگان تاکسی خود ترغیب به تهیه و نصب این دستگاه‌ها خواهند شد.
حیدری با بیان اینکه حساب شهروندی کارکردهای متنوعی برای شهروندان خواهد داشت، تصریح کرد: پرداخت خُرد یکی از کارکردهای این حساب بوده و با توجه به فعال بودن حساب شهروندی در سایر شهرها، امکان اتصال آن در نقاط دیگر نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: اجرای سامانه هوشمند در کنار نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اجرای طرح‌هایی همچون بی.آر.تی، قرار می‌گیرد.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به وجود 20 خط دارای کرایه خُرد در شهر، خاطرنشان کرد: اکنون در این مسیرها مشکل پرداخت داریم که راه حل رفع آن، اصلاح سیستم پرداخت و هوشمندسازی آن است.
وی با تأکید بر اینکه درصورت راه‌اندازی سامانه هوشمند سهم حمل‌ونقل عمومی در جابه‌جایی مسافر افزایش خواهد یافت، یادآور شد: این مهم با تعامل و اغنای رانندگان و شهروندان قابل اجرا است.
حیدری اظهار کرد: در هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید نقشه راه مشخص باشد، به‌نحوی که درصورت عدم توان تهیه دستگاه‌های مد نظر از سوی رانندگان، شهرداری دستگاه‌ها را تهیه کرده و با شرایطی در اختیار آن‌ها قرار دهد و یا به‌منظور اجرای هرچه سریع‌تر با بهره‌گیری از یک شرکت، هوشمندسازی را اجرا کند.
وی با بیان اینکه تقویت درآمد تاکسی‌داران در نوسازی ناوگان تأثیرگذار است، گفت: سال‌ها افزایش قانونی و منصفانه نرخ کرایه را نداشتیم و امسال نرخ کرایه‌ها تاحدودی واقعی شد؛ مقایسه نرخ خطوط با یکدیگر توسط رانندگان یکی از آفات بوده، درحالی که مبنای افزایش‌ها قیمت مصوب سال گذشته بوده است.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان رضایت‌مندی در حوزه ترافیک را موجب ایجاد رضایت شهروندان در سایر حوزه‌ها دانست و بیان کرد: پیگیری مباحث فرهنگی در این بخش هم‌زمان با اجرای سامانه هوشمند حمل‌ونقل عمومی و سایر برنامه‌ها نیز باید مد نظر باشد.
وی به ضرورت راه‌اندازی رادیوشهر اشاره کرد و افزود: رقم بالایی در تجهیز استودیو رادیوشهر هزینه شد، اما راه‌اندازی نشده است.
حیدری با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت رادیوشهر در ارائه محتواهای مفید و حتی تبلیغات در ناوگان حمل‌ونقل عمومی بهره گرفت، تصریح کرد: سازمان فرهنگی شهرداری با پیگیری تحقق این مهم می‌تواند تولید محتواهایی در راستای ایجاد نشاط، ارائه پیام‌های آموزش شهروندی، مباحث ترافیکی و غیره، داشته باشد.

شناسه خبر 68947