شناسه خبر:68767
1402/2/17 01:36:36

سپهرغرب، گروه تیک: طبق نتایج یک نظرسنجی جدید، آمریکایی‌ها معتقدند که رسانه‌های خبری و تاثیرات آن‌ها بر دموکراسی و قطبی‌سازی سیاسی در ایالات متحده بیشتر از آنکه مفید باشد، ضرر به همراه دارد.

براساس نتایج نظرسنجی «آسوشیتدپرس– مرکز نورک برای تحقیقات روابط عمومی» تقریبا سه‌چهارم از آمریکایی‌های بزرگسال می‌گویند که رسانه‌ها خبری در حال افزایش قطبی‌سازی سیاسی در کشور هستند و کمتر از نصف شرکت‌کنندگان می‌گویند که به گزارش منصفانه و دقیق اخبار اعتماد چندانی ندارند.

این گزارش که سه می‌پیش از "روز جهانی آزادی مطبوعات" منتشر شده، نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نگرانی قابل توجهی نسبت به اطلاعات غلط و نقشی که خود رسانه‌ها به همراه سیاستمداران در انتشار آن‌ها ایفا می‌کنند، دارند اما این درحالیست که بسیاری نیز نگران تهدیدهای فزاینده علیه امنیت خبرنگاران هستند.

باربارا جردن، وکیل و دموکرات 53 ساله آمریکایی از هاچینسون ایالت کانزاس گفت: اخبار مردم را عصبی می‌کند. من به جای آنکه اخبار تلویزیون را تماشا کنم، خودم تحقیق و جست‌وجو می‌کنم. شما هم بهتر است چیزی را در گوگل جست‌وجو کنید و درباره آن بدانید. من به اینترنت بیشتر از تلویزیون اعتماد دارم.

این بی‌اعتمادی موجب شده تا بسیاری از آمریکایی‌ها از تماشای اخبار رسانه‌ها و شبکه‌های جریان اصلی خودداری کنند و به شبکه‌های اجتماعی و منابعی رجوع کنند که اطلاعات و ادعاهای غلط منتشر می‌کنند و همین موضوع به ایجاد قطبی‌سازی بیشتر منجر می‌شود.

درحالیکه اکثریت کمی از آمریکایی‌ها می‌گویند تا حدودی به توانایی‌ رسانه‌های خبری در گزارش کامل و منصفانه اخبار اعتماد دارند، تنها 16 درصد نسبت به این موارد اطمینان کامل دارند. همچنین 45 درصد از آن‌ها می‌گویند که یا اصلا اعتماد ندارند یا اعتماد کمی به اخبار رسانه‌ها دارند.

علاوه بر این موارد، این نظرسنجی روابط پیچیده‌ای را میان اکثریت آمریکایی‌ها با رسانه نشان داد؛ اکثریت آمریکایی‌ها گزارش‌های مفصل و تحقیقی را برای درک مسائلی که به آن‌ها اهمیت می‌دهند، "بسیار مفید" خواندند اما به این موضوع اشاره کردند که به جای مطالعه کامل گزارش‌های بلندبالا، اغلب تیترها را نگاه می‌کنند. اگرچه اعتماد کلی به رسانه‌ها پایین است، اما اکثر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند رسانه‌ها دست کم در پوشش مسائل حائز اهمیت "خوب" عمل می‌کنند.

از هر 10 نفر، چهار شرکت‌کننده معتقدند که مطبوعات به دموکراسی آمریکا بیشتر ضربه می‌زند اما از هر 10 نفر، فقط دو شرکت‌کننده معتقدند که مطبوعات اقدامات زیادی برای محافظت از دموکراسی انجام می‌دهند. همچنین از هر 10 نفر، چهار شرکت‌کننده به هیچکدام یک از موارد باور ندارند.

جو سالگنا، جمهوری‌خواه 50 ساله ساکن لانگ آیلند نیویورک به آسوشیتدپرس گفت: اخبار و رسانه‌های مربوط به احزاب و شبکه‌های اجتماعی این مشکل را بدتر کرده و موجب شده بسیاری از آمریکایی‌ها یکدیگر را "دشمن" بدانند. من فکر می‌کنم که این مورد کشور را چند تکه می‌کند و به نظرم از انتخابات 2016 این مسئله بدتر شده است.

طبق نتایج این نظرسنجی، 61 درصد از جمهوری‌خواهان می‌گویند که رسانه‌های خبری به دموکراسی صدمه می‌زنند، درحالیکه این رقم در میان دموکرات‌ها کمتر است (23 درصد) و همچنین 36 درصد از مستقل‌ها نیز با این موضوع موافقند. علاوه بر این، بیشتر جمهوری‌خواهان فکر می‌کنند اخبار به شدت توسط دولت آمریکا و دیدگاه‌های سیاسی خبرنگاران تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

پوشش انتخابات ریاست‌جمهوری، پاندمی کرونا، اعتراضات علیه قتل سیاه‌پوستان آمریکایی به دست افسران پلیس و سایر رویدادها، جانیس فورت، جمهوری‌خواه بازنشسته 71 ساله ساکن فلوریدا را متقاعد کرد که این رسانه‌ها "قابل باور" نیستند.

وی در این خصوص تصریح کرد: یک ایستگاه خبری چیزی را پوشش می‌دهد که دیگران رد می‌کنند و بیننده نمی‌داند باید به کدام اعتماد کند. هر کسی یک داستان متفاوت می‌گوید. رسانه هیچ‌کاری جز ایجاد ترس نمی‌کند. من و بسیاری از مردمی که می‌شناسم، احساس می‌کنیم که کاملا در تاریکی هستیم.

براساس نتایج این نظرسنجی، از هر 10 شرکت‌کننده، 9 نفر می‌گویند که اطلاعات غلط یک "مشکل" است. یک سوم از آمریکایی‌های بزرگسال هم می‌گویند هر روز ادعاهای غلطی درباره سیاستمداران می‌خوانند و یا تیترهای گمراه‌کننده‌ای را می‌شنوند.

به‌طور‌کلی، از هر 10 شرکت‌کننده، 6 نفر گفتند که رسانه‌های خبری مسئول انتشار اطلاعات غلط هستند و درصد مشابهی ذکر کردند که این رسانه‌ها مسئولیت خطیری در گزارش اخبار و اطلاعات دارند.

هنگامی که صحبت از محافظت از آزادی مطبوعات در ایالات متحده می‌شود، 44 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که دولت آمریکا عملکرد خوبی در این حوزه دارد و بیش از 24 درصد معتقد بودند که دولت آمریکا عملکرد بدی در این زمینه دارد.

این نظرسنجی آسوشیتدپرس در تاریخ 30 مارس الی 3 آوریل از میان 1002 شرکت‌کننده بزرگسال انجام شد و درصد خطای آن مثبت و منفی 4.4 درصد بوده است.

شناسه خبر 68767