شناسه خبر:68063
1402/1/30 10:03:00

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل بیمه سلامت کردستان گفت: از زمان راه‌اندازی صندوق حمایت از بیماران خاص و سخت درمان(صعب‌العلاج) در استان (اول دی سال 1401) تا پایان اسفند سال گذشته از سهم سازمان و این صندوق 60 میلیارد ریال هزینه درمانی به این بیماران پرداخت شد.

انور اسماعیلی روز سه‌شنبه اظهار کرد: سال گذشته 750 نفر در استان برای استفاده از خدمات این صندوق با مراجعه به این اداره کل پرونده تشکیل دادند و پس از بررسی و ثبت سامانه، هزینه‌های درمانی که خارج از پوشش بیمه‌ای بود به آنان بازگردانده شد.
وی با بیان اینکه 90 درصد هزینه‌های درمانی این بیماران تا سقف 500 میلیارد ریال به آنان پرداخت شد، گفت: از اول امسال هم تاکنون 400 پرونده دیگر در استان تحویل سازمان شده اما با توجه به اینکه بودجه امسال اعلام نشده هنوز پرداخت نداشته‌ایم.
مدیرکل بیمه سلامت کردستان با اشاره به اینکه امسال هزینه‌های درمانی که مربوط به 6 ماهه دوم سال گذشته باشد نیز از طریق این صندوق پرداخت می‌شود، یادآور شد: برخی از بیماران مثل بیماران سرطانی، دیابت و فشار خون از نظر تأمین مالی دارویی با مشکل مواجه می‌شدند که با زیرپوشش قرار گرفتن در این صندوق در بخش دولتی به‌صورت رایگان در هر دو بخش سرپایی و بستری خدمات می‌گیرند.
به گفته اسماعیلی نوع بیماری‌هایی که زیرپوشش حمایت این صندوق قرار می‌گیرند از سوی وزارت بهداشت معرفی شد و بر اساس آخرین دستورالعمل 107 بیماری زیر چتر این صندوق قرار خواهند گرفت.
صندوق حمایت از بیماران خاص و سخت درمان، پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به وزارت بهداشت ابلاغ و این وزارتخانه نیز آن را به بیمه سلامت در استان‌ها ابلاغ کرد و هم اکنون این صندوق در استان کردستان فعال است.
بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج (سخت درمان) به آن دسته از بیماری‌هایی گفته می‌شود که در جامعه عمومیت نداشته و برای درمان آن‌ها شرایط ویژه‌ای باید فراهم شود.
در واقع این بیماری‌ها درمان دائمی ندارد و فرد تا آخر عمر آن را با خود به همراه خواهد داشت، بیماری‌هایی با ویژگی فوق در کشورهای مختلف و حتی ایران با نام بیماری‌های نادر نیز شناخته می‌شود.
در استان کردستان بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که بیشترین تعداد آنان با بیش از 600 هزار نفر در روستاها ساکن هستند.

شناسه خبر 68063