شناسه خبر:67817
1402/1/25 16:02:35

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: برای تکمیل تمام پروژه‌های طرح آبرسانی کلانشهر کرمانشاه مانند اتمام تصفیه خانه غدیر، احداث ایستگاه پمپاژ شهری، ساخت مخازن آب و اتصال خطوط انتقال آب بین مخازن؛ به بیش از هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار به علاوه اعتبارات سال جاری نیاز است.

«محمودرضا شهلایی» روز پنجشنبه توضیح داد: 15 خردادماه سال 1401 پروژه آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان با 73 کیلومتر طول خط انتقال آب به اتمام رسید؛ اما دیگر پروژه‌های آن مانند تصفیه خانه غدیر، ایجاد مخازن، اتصال خطوط انتقال آب بین مخازن و ایستگاه پمپاژ هنور مانده تا کل طرح تکمیل و به بهره برداری برسد و برای این کار طبق برآوردهای امسال به بیش از هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی با بیان اینکه کل اعتبار شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در لایحه بودجه سال جاری؛ هزار و 330 میلیارد تومان در نظر گرفته شده، گفت: از این میزان اعتبار حدود 400 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های طرح آبرسانی کلانشهر کرمانشاه اختصاص یافته که امیدواریم همین مبلغ هم ابلاغ شود.

شهلایی از اتمام پروژه تصفیه خانه غدیر این طرح تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: با تکمیل این پروژه مطمئنا تنش آبی امسال شهر کرمانشاه به مراتب کمتر از سال گذشته خواهد بود.

وی با بیان اینکه دیگر پروژه‌های این طرح مانند ساخت مخازن، احداث ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال آب بین مخان با هم افزایی شرکت آب و فاضلاب استان در حال انجام است افزود: طرح ساخت ایستگاه پمپاژ شهر کرمانشاه در مرحله مطالعاتی است و ساخت یکی از مخاذن نیز شروع شده و تصفیه خانه نیز در مرحله پایانی یعنی کارهای مکانیکی و الکترونیکی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه تاکید کرد: اگر بودجه و اعتبارات به وقع به پروژه‌های طرح آبرسانی شهر کرمانشاه تزریق شود این پروژه‌ها در مدت کوتاهی به بهره برداری می‌رسند اما همیشه بودجه ای که در لایحه در نظر گرفته می‌شود با اعتباری که تخصیص می‌یابد و در نهایت با مبلغی که ابلاغ می‌شود بسیار متفاوت است به همین خاطر پروژه‌ها طول می‌کشد.

69 میلیون متر مکعب آب سد گاوشان به شرب اختصاص یافته است

شهلایی در ادامه طرح آب رسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان را یک ابر پروژه معرفی کرد و تشریح کرد: سد گاوشان در استان کردستان قرار دارد اما به لحاظ حوزه آبریز 70 درصد آن در حوزه استان کرمانشاه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت سد گاوشان 550 میلیون متر مکعب است گفت: با توجه به آورده این شرکت از این میزان 200 میلیون متر مکعب برای مصارف شرب و کشاورزی استان کرمانشاه تعریف شده در حالی که 140 میلیون متر مکعب به شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ابلاغ شده است.

شهلایی توضیح داد از میزان 140 میلیون متر مکعب ابلاغی 69 میلیون متر مکعب برای شرب و بقیه برای مصارف کشاورزی سهمیه بندی شده و از این 69 میلیون متر مکعب سهمیه آب شرب؛ 6 میلیون متر مکعب برای شهر کامیاران و 63 میلیون متر مکعب برای کلانشهر کرمانشاه تعریف شده است.

شهلایی عنوان کرد: سد گاوشان در حوزه مرزی غرب و استان کرمانشاه در حوزه کرخه قرار دارد و آب سد گاوشان با تونلی به طول 21 کیلومتر به حوزه انتقال یافته است.

حوزه‌های آبی با توجه به خروجی آن تعریف می‌شوند.

وی در پایان طول خط انتقال آب شرب شهر کرمانشاه از سد گاوشان به این شهر را 73 کیلومتر عنوان کرد و افزود: تمام لوله‌های انتقال آب آن از فولاد با قطر هزار و 600 میلیمتری و هزار و 800 میلیمتر با بهترین آهن و سیم جوش است.

شناسه خبر 67817