شناسه خبر:67351
1401/12/27 09:10:11

سپهرغرب، گروه خانواده: یک روانشناس گفت: ارسطو معتقد بود که نظاره‌گری آثار هنری فشارهای روانی آدمیان را می‌کاهد و انسان وقتی مجذوب زیبایی می‌شود، فشار روانی بر دوش او کاهش می‌یابد.

یوسف قاسمی روانشناس گفت: در مورد تاثیر هنر و آثار هنری بر روح و روان انسان دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ اما چیزی که مشخص است هنر می‌تواند تاثیرات مثبت فراوانی بر روی روحیه و انگیزه انسان بگذارد.
به گفته این روانشناس، نظاره‌گری آثار هنری، قدرت مشاهده‌گری و تیزبینی را در افراد افزایش می‌دهد، کسانی که با آثار هنری درگیر هستند معمولا افراد تیزبینی هستند که از قدرت تشخیص بیشتری برخورد هستند.
او گفت: آثار هنری می‌توانند قوه‌ تخیل افراد را افزایش دهند. مواجهه با آثار هنری خلاقیت انسان‌ها را پرورش می‌دهد و تخیل افزایی از خدمات مهم آثار هنری به انسان‌ها است. نتیجه افزایش قوه تخیل، افزایش همدلی و همدردی با دیگران است و هر چقدر قوه تخیل انسان افزایش یابد، انسان اخلاقی‌تر می‌شود.
قاسمی گفت: نظاره‌گری آثار هنری بر روی سلامت روان انسان‌ها نیز تاثیرگذار است. یازده مولفه برای سلامت روانی وجود دارد که سر و کار داشتن با آثار هنری یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها است‌.
به گفته این روانشناس، آثار هنری می‌توانند آرمان‌گرایی در نتیجه انگیزه را در انسان‌ها تقویت کنند. انسان می‌تواند زندگی خود را تبدیل به یک اثر هنری کند و از درد و رنج خود و دیگران در زندگی بکاهد.

شناسه خبر 67351