شناسه خبر:66467
1401/12/6 02:38:14

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: 32 هزار و 500 هکتار از زمین‌های استان زیر کشت قراردادی گندم آبی است که در کشور رتبه اول را کسب کرد.

پیمان اسکندری در جلسه شورای کشاورزی کردستان اظهارکرد: میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 5.2 درصد و نسبت به بلند مدت 19.3 کاهش داشته است.

وی گفت: طی سه سال اخیر طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور به اجرا درآمده است و امسال هم بیشترین سطح زیرپوشش این طرح در کردستان با 590 هزار هکتار است.

وی گفت: امسال حدود 93 درصد سهمیه کود استان جذب شده که نسبت به گذشته عملکرد بسیار بهتری داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اشاره کرد: 244 هزار هکتار محصولات باغی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: 32 هزار و 500 هکتار از زمین‌های استان زیر کشت قراردادی گندم آبی است که در کشور رتبه اول را کسب کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه تاکنون 567 هزار و 312 هکتار از اراضی ملی در استان رفع تداخل شده است، اضافه کرد: بنا است تا پایان سال جاری 50 درصد و نهایتاً تا پایان سال 1402 تمام زمین‌های استان رفع تداخل شود.

اسکندری خاطرنشان کرد: شاخص‌های گلخانه در استان نسبت به کشور عقب است و از بانک‌ها و دستگاه‌ها درخواست داریم جهت افزایش سطح گلخانه‌ها همکاری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری 20 هزار و 100 تن اقلام اساسی شامل برنج، گوشت و مرغ در سطح استان توزیع شده است.

شفیعی رئیس اتحادیه مرغداران نیز در این جلسه با بیان اینکه بیشترین تاثیر طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها بر واحدهای مرغداری بود، گفت: متاسفانه این کار تاثیر منفی داشت و بیشترین آسیب را بر مرغداری‌ها زد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش روزانه قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت مرغ در بازار زیاد نیست و فقط باعث می‌شود مرغداران کمتر ضرر کنند و قیمت‌ها به واقعیت نزدیک‌تر شود.

مرادی رئیس اتحادیه دامداران استان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: آسیب‌پذیری بخش دامداری در استان نسبت به سایر استان‌ها کمتر بوده که دلیل آن نیز وابستگی کمتر استان کردستان به نهاده‌ها و موضوع واردات آنهاست.

بحران آب و انتقال آب به دشت‌های شرقی استان، کمبود تسهیلات و منابع، امهال وام‌ها، و مشکل معرفی ضامنین برای دریافت وام، تخصیص میزان اندکی از آب سدهای استان به کشاورزان و توجه به طرح توسعه باغات از دیگر مواردی بود که نمایندگان تشکل‌های کشاورزی شهرستان‌های استان در این جلسه مطرح کردند.

شناسه خبر 66467