شناسه خبر:66398
1401/12/4 10:03:23

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: آموزش‌وپرورش نقش مؤثری در ترویج فرهنگ رضوی دارد و باید تمرکز و هدف آن بر تربیت کودکان و نوجوانان از زمان پیش‌دبستانی باشد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز چهارشنبه در چهار دهمین نشست استانی جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی که با حضور مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار شد، ابراز کرد: میزبانی از چهاردهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی بسیار ارزشمند است و باید بتوان از این فرصت برای توسعه و شکوفایی حوزه فرهنگی بهره برد.
وی اظهار کرد: بنیاد امام رضا (ع) در زمینه ترویج فرهنگ رضوی، فعالیت‌های قابل توجهی داشته و توسعه و احیای فرهنگ رضوی را با ابزار هنر و رسانه در دستور کار خود قرار داده است.
قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه فلسفه وجودی هنر مانایی و ماندگاری آثار فاخر است، با تأکید بر نقش آموزش‌وپرورش در این زمینه، خاطرنشان کرد: باید تمرکز و هدف آموزش‌وپرورش بر کودکان و نوجوانان از زمان پیش‌دبستانی باشد تا شخصیت فرزندان و قالب ذهنی آنان را با فرهنگ رضوی پرورش دهیم.
وی افزود: بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با این گستره فعالیت و متولیانی که خود از جنس فرهنگ محسوب می‌شوند، ازجمله وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی که ایشان از مفاخر این استان هم هست، می‌تواند در این زمینه فعالیت‌های مثمر ثمر داشته باشد.
استاندار همدان تأکید کرد: در استان همدان با رویکردی که دولت سیزدهم دارد، در کنار همه فعالیت‌ها توجه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ داریم؛ زیرا اساس انقلاب ما، انقلاب فرهنگی است. این را هم باید بگویم که مبانی فرهنگی در این استان بسیار قوی و غنی است و مردم همدان پیوند ناگسستنی با اهل بیت علیهم‌السلام و ولایت دارند.
قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی استان هم به‌عنوان یک تکلیف سازمانی و هم ازنظر اعتقادی برای برگزاری این جشنواره پای کار خواهند آمد.
مدیر بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) نیز با اشاره به برگزاری 16 جشنواره ملی رضوی در سطح استان‌های کشور، گفت: مقدمات ایجاد کتابخانه تخصصی رضوی در همدان فراهم شد.
مرتضی سعیدی‌زاده با بیان اینکه بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) تاکنون در حوزه هنر و رسانه 19 دوره جشنواره طی سالیان گذشته برگزار کرده است، ادامه داد: این جشنواره‌ها سابقه جریان‌سازی به وسعت ایران اسلامی داشتند و فارغ از همه جریان‌ها، ایران را دربرمی‌گرفتند.
وی اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری رضوی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی آغاز شد و پس از 10 دوره، از سال 91 با شکل‌گیری بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، برنامه از طریق این بنیاد دنبال شد.
سعیدی زاده تصریح کرد: از ابتدای برگزاری این جشنواره‌ها تاکنون هشت میلیون و 500 اثر به جشنواره‌های رضوی ارسال شده است و این استقبال به این دلیل بوده که جشنواره امام رضا (ع) یکی از عمومی‌ترین جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشور است.
وی با بیان اینکه حدود دو هزار نقطه در سطح جهان در این سال‌ها در برگزاری مراسم‌های دهه کرامت مشارکت کرده‌اند، ادامه داد: جشنواره امام رضا (ع) با پویش متفاوت است و تلاش داریم بهترین تولیدات را در این جشنواره داشته باشیم و با پایان این جشنواره آثار برگزیده را در هفته‌های فرهنگی امام رضا (ع)به نمایش خواهیم گذاشت.
سعیدی‌زاده عنوان کرد: امسال 16 جشنواره در 15 استان کشور برگزار می‌شود که این جشنواره‌ها را متناسب با زیست‌بوم استان‌های کشور برگزار می‌کنیم؛ بر این اساس جشنواره‌ها بین 15 استان تقسیم شدند و خراسان رضوی دو جشنواره را برگزار خواهد کرد.
مدیرعامل بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با بیان اینکه همدان در این دوره میزبان برگزاری جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی است، تصریح کرد: جشنواره‌های شعر رضوی امسال در چهار بخش شعر فارسی، عربی، ترکی و شعر کودک و نوجوان برگزار می‌شود که بخش شعر عربی و شعر ترکی در سطح بین‌المللی پذیرای آثار شاعران هستند.
سعیدی‌زاده با تأکید بر اینکه امسال برای جشنواره‌ها شورای سیاست‌گذاری ملی تعیین شد، خاطرنشان کرد: در کنار جشنواره‌ها کارگاه‌های آموزشی را فعال می‌کنیم که به ایده‌پردازی و توانمندسازی فعالان این حوزه بپردازد و در استان همدان هم این دوره‌ها برای شاعران کودک و نوجوان فعال می‌شود.
وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها خروجی جشنواره در قالب کتاب منتشر می‌شود و در اختیار جامعه کودک و نوجوان قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود این آثار در فضای مجازی، رسانه‌ای ‌و محیطی هم استفاده شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هم در این جلسه گفت: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا 20 فروردین‌ماه سال آینده است.
مسعود ویژه با بیان اینکه اعلام نتایج داوری 10 اردیبهشت‌ماه سال آینده و تاریخ اختتامیه نیمه نخست خردادماه 1402 است، تأکید کرد: جمع‌بندی همه جشنواره‌های رضوی هم‌زمان با دهه کرامت در مشهد مقدس است.

شناسه خبر 66398