شناسه خبر:66079
1401/11/26 09:44:01

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: متأسفانه پاییز کم‌بارش و خشکی داشتیم؛ بنابراین با وجود این بارش‌ها هنوز هم از میزان بارش سال گذشته و متوسط بلندمدت به‌لحاظ ارتفاع بارش عقب هستیم، اما ازنظر نوع و پراکندگی وضعیت بهتری داریم.

محمد ضروری با بیان اینکه زمستان بسیار خوبی را ازنظر بارش برف داریم، اظهار کرد: متأسفانه پاییز کم‌بارش و خشکی داشتیم، بنابراین با وجود این بارش‌ها هنوز هم از میزان بارش سال گذشته و متوسط بلندمدت به‌لحاظ ارتفاع بارش عقب هستیم، اما ازنظر نوع و پراکندگی آن وضعیت بهتری داریم.
وی با بیان اینکه سال گذشته حجم بارش کم و پراکندگی آن بسیار بود که عمدتاً به تبخیر منجر شد، افزود: این بارش‌ها نوید می‌دهد که با تداوم آن‌ها و رگبار در فروردین‌ماه، حجم مناسبی از آب را پشت دریچه سد اکباتان ذخیره کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه حدود 6 درصد حجم سد اکباتان مملو از آب است، تصریح کرد: البته بارش‌ها به‌صورت برف است و تبدیل به آب و روان‌آب نشده و در نیمه دوم اسفندماه با افزایش دما و بارش به‌صورت بارندگی برف و یخ، به روان‌آب تبدیل و در سد ذخیره می‌شود.
وی ادامه داد: با اجرای پروژه عظیم آب‌رسانی میان‌حوزه‌ای، حتی اگر این بارش‌ها را نداشتیم، از تابستان سال آینده با سلامت عبور می‌کردیم، چون ذخیره مناسبی پشت سد تالوار وجود دارد و هماهنگی لازم با وزارت نیرو انجام شده بود که درصورت کاهش بارندگی‌ها، آب مورد نیاز همدان را تأمین کنیم.
ضروری با اشاره به اینکه نیاز آب برای بلندمدت در همدان تأمین شده است، خاطرنشان کرد: در مراحل نهایی تکمیل تصفیه‌خانه سد هستیم که در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید؛ به‌طوری که تاکنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داریم و عمده تجهیزات خریداری شده است.
وی در پایان سخنانش گفت: با تکمیل تصفیه‌خانه جدید، یک‌هزار و 800 لیتر بر ثانیه آب برای همدان تأمین خواهد شد.

شناسه خبر 66079