شناسه خبر:65435
1401/11/8 09:25:21

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در گوشه گوشه کشور یادگارانی از دفاع مقدس هستند که حسامی نبوده تا آن‌ها را معرفی کند، افزود: شخصیت‌هایی با قدرت قلم و بالاتر از آن اخلاص ایشان مانند شهید چیت‌سازیان‌، خوش‌لفظ، سلگی و همدانی به زیبایی روایت شده و در اختیار نسل‌های بعد قرار گرفته است.

آیین نکوداشت استاد حمید حسام، چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی و تنها دارنده سه تقریظ از مقام معظم رهبری جمعه هفتم بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان همدان، در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی همدان برگزار شد.
محمد مهدی اسماعیلی با بیان اینکه این مراسم برای بزرگداشت یکی از مفاخر همدان برگزار شده است گفت: استاد حسام از افتخارات همدان اما محدود به این استان نیست و او افتخاری ملی است که چهره‌های دوران مقدس را رونمایی و معرفی کرده است.
وی با بیان اینکه این اتفاق مبارک از اخلاص و قلم زیبای حسام آفریده شده است خاطرنشان کرد: از حسام تجلیل می‌کنیم به عنوان نماد شهدا و ایثار؛ حسام پرچم بزرگانی چون آوینی را برافراشته نگاه داشته است.
وی با اشاره به اینکه در گوشه گوشه کشور یادگارانی از دفاع مقدس هستند که حسامی نبوده تا آن‌ها را معرفی کند، افزود: شخصیت‌هایی با قدرت قلم و بالاتر از آن اخلاص ایشان مانند شهید چیت‌سازیان‌، خوش‌لفظ، سلگی و همدانی به زیبایی روایت شده و در اختیار نسل‌های بعد قرار گرفته است.
وی به اهمیت وجود این روایت‌ها توسط نویسندگان پرداخت و تاکید کرد: داستان‌های بسیار زیبایی که نویسندگانی چون حمید حسام روایت شده ظرفیت خوبی است که در اختیار مجموعه فرهنگی و هنری کشورقرار گیرد، تا بتوان از آن‌ها فیلم‌ها و سریال‌های زیادی تولید کرد.
اسماعیلی با بیان اینکه حسام، نمادی از پاسداشت شهدای عالی مقام است که پرچم شهید آوینی را برافراشته نگه‌داشته است، گفت: می‌بینیم که رهبر معظم انقلاب در تقریظ‌ها به توجه همه جوانب به زندگی شهدا است.
وی با اشاره به اهمیت بیان آنچه در دوران دفاع مقدس رخ داده است،اذعان کرد: اگر کسی می‌خواهد عمق مظلومیت جبهه مقاومت را ببیند کتاب خداحافظ سالار حسام را بخواند. اگر حاج حسین همدانی کار حسینی کرده، همسراو و حمید حسام کاری زینب‌گونه داشتند که به بیان آن پرداختند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به پای کار ایستادن رهبری درخصوص بیان روایت‌های دفاع مقدس افزود:اهمیت و عظمت این نوشته‌ها را از آن‌جا می‌توان فهمید که رهبری خط به خط آن را می‌خواند، چراکه این نوشته‌ها به به روایت‌گری یکی از مهمترین ادوار تاریخ این سرزمین می‌پردازند.
اسماعیلی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان قدرت برتر منطقه برشمردو اظهار کرد: حضور کسانی مانند شهید همدانی، شهید سلیمانی و همرزمانشان در سوریه و عراق قدرت مقاومت و ایمان ایران اسلامی را به همگان نشان داده و سنگرهای مقاومت را حفظ کرده است.
وی با اشاره به نقش زنان در دوران دفاع مقدس یادآورشد: درخشش شهید سلگی به خاطر وجود سردار حسام و همسر این شهید است، تجلیل از همسر شهید ارج نهادن به شخصیت بانوی مسلمانی است که کارهایش دیده نمی‌شود و امروز بانوان ایثارگر روایت‌هایشان را منتشر می‌کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه روایت موفقیت‌ها و تبیین آن‌ها نیاز امروز کشور است، تاکید کرد: امروز که قصد دشمن ناامیدی فرزندان ایران از آینده طلایی کشور است، این ما هستیم که دراین جنگ ترکیبی باید با بصیرت به مدیریت بپردازیم و در سنگرها بمانیم و حسام‌ها تکثیر شوند تا دستاورد‌های این نظام اسلامی را روایت کنند.
وی در پایان ضمن خرسندی از تشکیل بنیاد مفاخر در همدان خاطر نشان کرد: گنج‌های بسیاری درگنجینه­ استان همدان وجود دارد که تشکیل این بنیاد گام موثری است که به معرفی آنها خواهد پرداخت.
  تشکیل بنیاد مفاخر همدان
استاندار همدان این برنامه را واقعه‌ای ماندگار برای استان همدان خواند و گفت: بنیاد مفاخر با کمک و راهنمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده تا به معرفی مفاخر استان همدان بپردازد.
علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه استان همدان به خود افتخار می‌کند که انسان‌های بزرگی چون حمید حسام را پرورش داده است، گفت: کم نیستند کسانی از همدان که در دوران دفاع مقدس دلاوری‌ها و افتخارآفرینی‌ها داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه امروز از کسی تقدیر خواهیم کرد که همه زندگی خود به دوران دفاع مقدس پرداخته است،اظهار کرد: او چه در دوران دفاع مقدس با حضورش و چه پس از آن به معرفی رشادت فرزندان این آب و خاک، جهاد کرده‌است.
وی در ادامه تصریح کرد: شهدا امامزادگان واجب‌التعظیم هستند و تجلیل از حسام تجلیل از ایثارها و ازخودگذشتگی فرزندان این سرزمین به ویژه 8 هزار شهید والا مقام استان همدان است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: سه کتاب از این نویسنده فاخر همدانی توسط مقام معظم رهبری تقریظ شد که ماهم با تاسی از رهبر، از مفاخر استان خود تقدیر و تکریم می‌کنیم‌.
  واقعیت‌ها را از رزمندگان دفاع مقدس به نسل امروز که تشنه شنیدن هستند، منتقل کنیم
رزمنده و نویسنده ادبیات پایداری در همدان با تاکید بر اینکه باید واقعیت‌ها را به نسل امروز که تشنه شنیدن هستند، منتقل کرد، گفت: در این خصوص باید به دنبال رزمندگانی برویم که حرف برای گفتن دارند اما حاضر به صحبت نیستند، این امر و سخن گفتن از قهرمانان کار بزرگی خواهد بود.
حمید حسام با بیان اینکه این همه لطف و محبت بار سنگینی بر دوش من است گفت: خودم را قابل این همه لطف و محبت نمی‌دانم. در همدان مفاخر تاثیرگذار بسیاری همچون خانم دباغ‌، آقای نوروزی، سرتیپ جوادی و... هستند نام بردن از من جایی ندارد و باید به آنها پرداخت.
وی با اشاره به اینکه شهدا هستند که خواسته‌های مارا گره‌گشایی می‌کنند تصریح کرد: من شرمنده شهدایی هستم که مرا به آنها منتسب می‌دانید.
حسام در پایان خاطر نشان کرد: انسان‌های بزرگی چون شهید همدانی و شهید شهبازی کجا و من کجا؟ پس دعا کنید شهدا از ما راضی باشند.باید به دنبال بیان خاطرات و روایت‌هایی باشیم که صاحبان آن‌ها حرف برای گفتن دارند اما صحبت نمی کنند.
محسن مومنی‌شریف با بیان اینکه سرنوشت انقلاب اسلامی با معارف دفاع مقدس گره خورده است، گفت: دفاع مقدس باعث شده تا آرمان‌های انقلاب تثبیت شوند همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز معتقد هستند هر چه در حوزه دفاع مقدس کار شود باز هم کم است.
وی زندگی حمید حسام را قبطه‌برانگیز خواند و اظهار کرد: او در دروان هشت سال دفاع مقدس با حضورش و حالا به واسطه قلمش پیام شهدا را به همگان می‌رساند و همواره در عرصه انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند.حمید حسام پیام‌رسان شهدا است و ورود ایشان به حوزه ادبیات دفاع مقدس و نویسندگی بابی برای آشنایی ما با قهرمانان جنگ است و او شهدا را به همگان معرفی می‌کند.
مومنی شریف با بیان اینکه فراموش نکردن همدان توسط آقای حسام تحسین برانگیز است، تصریح کرد: حسام همدان را هرگز فراموش نکرد، او همچون شهید آوینی با قلمی که از معنویت سرچشمه می‌گیرد، می‌نویسد و همزیستی ایشان با شهدا باعث شده قلمش حس و حال خوبی داشته باشد و صرفا لفاظی نباشد.

شناسه خبر 65435