شناسه خبر:63721
1401/9/23 08:49:31

سپهرغرب، گروه خبر: معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساتکاب گفت: ظرف یک‌سال گذشته در دولت سیزدهم شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه صنعت برق در سطح کشور 14 درصد رشد یافت که عمده آن‌ها در حوزه توزیع و انتقال فعالیت دارند.

مجتبی اکبری روز سه‌شنبه در نشست تخصصی با نخبگان و استادان حوزه آب و برق شهرستان ملایر در دانشکده خوارزمی افزود: هم‌اینک یک‌‌هزار و 650 شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنعت برق در سطح کشور فعالیت می‌کنند.
وی افزود: به همت دولت سیزدهم طرحی که پنج سال در دولت قبل روی زمین مانده بود، ظرف پنج ماه توسط این دولت محقق شد و موفق شدیم مجوز توسعه‌ای شدن شرکت ساتکاب از هیئت وزیران را نیز دریافت کنیم که براساس این مصوبه، شرکت ساتکاب می‌تواند تا 49 درصد در حوزه تولید با بخش خصوصی و 100 درصد در مناطق محروم مشارکت و سرمایه‌گذاری کند.
معاون وزیر نیرو یادآور شد: شرکت مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) آمادگی دارد در طرح‌هایی که نیازهای فناورانه صنعت برق را تأمین می‌کند، سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد.
اکبری صنعت برق را یک صنعت پیشران، افتخارآفرین و زیربنایی دانست و اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی طی 43 سال اخیر این صنعت در کشور پیشرفت بسزایی داشته و افراد نخبه‌ و مهندسان زیادی هم در این صنعت رشد علمی کردند.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی خدمات برق و آب در تمام نقاط کشور توسعه یافته، ادامه داد: این صنعت باید در درون خودش به یک زایشی برسد و افرادی را در حوزه‌های مهارتی به شرکت‌های پایین‌دستی معرفی کند.
اکبری گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه فنی ‌و حرفه‌ای کشور در حوزه صنعت آب و برق امضا کرده‌ایم و در قالب آن افرادی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند و مهارتی هستند، به شرکت‌های پایین‌دستی که در حوزه‌هایی همچون تجهیزات، خدمات انتقال و توزیع کار می‌کنند، معرفی می‌شوند.
وی ضمن تأکید بر لزوم توسعه تعامل صنعت برق با مراکز علمی و دانشگاهی، ایجاد یک پژوهشگاه در این حوزه را نیز نیازمند زیرساخت‌های متعدد و زمان‌بر دانست و ادامه داد: ما آمادگی داریم در حوزه هاب مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در زمینه تولید تجهیزات برقی کار کنیم.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساتکاب تأکید کرد: با وجود شرکت ایران ترانسفور، نیرو ترانس و دیگر شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات صنعت برق و تعامل با شرکت‌های بخش خصوصی، آمادگی داریم با توجه به توان دانشجویان، در راستای تجهیزات مهارتی صنعت برق به‌ویژه در حوزه ترانس در شهرستان ملایر نیز سرمایه‌گذاری کنیم.
اکبری به دانشجویان صنعت برق نوید داد با توجه به اینکه در حوزه تولید تجهیزات صنعت برق و همچنین خدمات پس از فروش با کمبود نیرو مواجه هستیم، این حوزه می‌تواند بازار کار مناسبی برای فعالیت و اشتغال افراد جویای کار و دانش‌آموختگان این رشته تخصصی باشد.
وی توجه ویژه دولت سیزدهم به شرکت‌های دانش‌بنیان را یادآور شد و ادامه داد: شرکت ساتکاب در حوزه دانش‌بنیان‌ها مأموریت ویژه‌ای دارد که در مصوبه‌ اخیر هیئت وزیران هم درخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان به ما تفویض اختیار داده شد و قرارگاهی نیز در وزارتخانه با حضور وزیر نیرو هر 15 روز یک‌بار درخصوص این شرکت‌ها تشکیل می‌شود.
معاون وزیر نیرو گفت: از عمده اختراعات، کشفیات و ایده‌ها در حوزه آب و فاضلاب به‌ویژه پساب هم حمایت می‌کنیم و آمادگی داریم قرارداد پژوهشی با استادان و مراکز دانشگاهی در حوزه آب و برق منعقد کنیم.
اکبری خطاب به دانشجویان افزود: شرکت ساتکاب آمادگی دارد در حوزه تولید اپلیکیشن با موضوع صنعت آب و برق نیز از طرح‌ها و ایده‌های فاخر حمایت کند و در این زمینه نیز آماده انعقاد و امضای تفاهم‌نامه و قرارداد هستیم.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساتکاب (مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق) همچنین حمایت و دغدغه فرماندار ویژه ملایر و مسئولان اجرایی شهرستان در حوزه آب و برق را یادآور شد و گفت: آنچه مورد نیاز این استان و شهرستان است و طرح‌های مناسب تحقیقاتی و کاربردی را نیز مورد حمایت جدی قرار می‌دهیم.
اکبری ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیانی که تولید دارند، اما تولید آن‌ها روی دستشان مانده، در حوزه بازرگانی، بازاریابی، معرفی به مجموعه‌ شرکت‌های پایین‌دستی و خرید محصولات آن‌ها ورود خواهیم کرد.
وی گفت: در حوزه مدیریت مصرف برق کشاورزی دنبال افراد خلاق و ایده‌پرداز هستیم و قرارداد پژوهشی با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز منعقد می‌کنیم.
اکبری بر ضرورت تعامل هرچه بیشتر دانشگاه و صنعت براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کرد و افزود: برای اجرای طرح‌های پژوهشی، استفاده از مقاله‌های دانشگاهی و اعتمادسازی بین دانشگاه و صنعت همچنان خلأ داریم که درتلاش هستیم این زنجیره در شرکت ساتکاب، پژوهشگاه وزارت نیرو و سایر بخش‌ها تکمیل شود.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: در حوزه سرقت سیم‌ها، کابل‌ها و تجهیزات برق، دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان پهپادهایی را اختراع کرده‌اند که می‌تواند روی دکل‌ها شناسایی‌های لازم را انجام دهند و افراد خلاق و توانمندی که در این حوزه و برای جلوگیری از سرقت تجهیزات برق ورود کنند نیز مورد حمایت جدی این شرکت قرار می‌گیرند.
اکبری یادآور شد: چند مگاپروژه در کشور به‌ویژه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در دست اجرا داریم و به آنچه تعهد کرده‌ایم، عمل خواهیم کرد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه ملایر و مدیر پژوهشی گروه برق این مرکز آموزش عالی نیز در این نشست مطرح کرد: امروز ایجاد اعتماد متقابل بین دانشگاه و صنعت برای انجام پروژه‌های راهبردی مشترک، یکی از چالش‌ها است.
عبدالحسین صالح افزود: هنوز این اعتماد متقابل در کشور شکل نگرفته است.
وی ادامه داد: در دانشگاه ملایر مقدمه این اعتمادسازی فراهم شده است و ما آمادگی داریم در عرصه صنعت ورود پیدا کرده و تجربیات خود را در اختیار واحدهای صنعتی و تولیدی قرار دهیم.
صالح با بیان اینکه ما صرفاً پژوهش‌های تئوری انجام نمی‌دهیم بلکه در عرصه عمل نیز بسیار موفق حاضر شده‌ایم، افزود: طی ماه‌های گذشته با هدف کمک به بخش صنعت شهرستان و بهبود وضعیت موجود، جلسات راهبردی را با شرکت‌های کیان کرد، بافتینه و ذوب آهن و مدیریت برق ملایر برگزار کردیم که دستاوردهای خوبی داشت.
مدیر پژوهشی گروه برق دانشگاه ملایر خاطرنشان‌کرد: این مرکز آموزش عالی دارای هشت دانشکده و 24 گروه آموزشی بوده و در سال‌های اخیر بیش از 800 مقاله پژوهشی آن در رسته بین‌المللی به چاپ رسیده است و درحال حاضر با توجه به پتانسیل خوب دانشگاه ملایر، دومین دانشگاه استان به‌شمار می‌رویم.
رئیس دانشکده مفتح استان همدان نیز با بیان اینکه دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای نقش بسیار مهمی در برون‌رفت از مشکلات کشور ایفا می‌کنند، افزود: رقابت آینده در آموزش عالی در بحث «تولید ثروت» است.
محمدعلی کاظمی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان وظیفه تولید ثروت دارند، به اهمیت این موضوع در عرصه صنعت اشاره و اظهار کرد: باید از دانشجویان نخبه و برتر مهارتی پس از اتمام تحصیل در شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.
وی گفت: درحال حاضر 180 آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه‌ای با گستردگی جغرافیایی متفاوت در سطح کشور مشغول فعالیت هستند و اگر بتوانیم چالش‌های موجود در عرصه آب و برق را به دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای اعلام کرده و یک‌سری طرح‌های پژوهشی را به اعضای هیئت‌علمی آن‌ها واگذار کنیم، قطعاً بسیاری از مشکلات حل می‌شود، از سوی دیگر درحال حاضر ازنظر تجهیزاتی نیازمند حمایت وزارت نیرو هستیم.
مدیر توزیع برق شهرستان ملایر نیز از ضرورت ایجاد آزمایشگاه مرجع با محوریت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ملایر خبر داد و گفت: می‌توان از نتایج و گواهینامه‌های صادرشده توسط این آزمایشگاه به‌عنوان آزمایشگاه مرجع استفاده کرد.
رضا شیردره با بیان اینکه سال گذشته نخستین قرارداد حرفه‌ای را در حوزه همکاری صنعت و دانشگاه با دانشگاه ملایر منعقد کردیم، پیشنهاد داد: دانشجویان و اساتید از دستاوردهای حوزه ساتکاپ و خطوط تولید کارخانه‌های آن در کشور بازدید کنند.
رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای خوارزمی ملایر نیز با بیان اینکه نشست تخصصی به‌مناسبت هفته پژوهش و در روزی که تحت عنوان «روز صنعت و جامعه و پژوهش‌های مسئله‌محور» نام‌گذاری شده برگزار شد، افزود: توانمند بودن دانشجویان فنی و حرفه‌ای در بخش‌های تولید و صنعت عامل مؤثری در شکوفایی کشور به‌شمار می‌رود.
مهدی عارفی سفر معاون وزیر نیرو به ملایر را به فال نیک گرفت و گفت: این شهرستان در حوزه‌های دانشگاهی زیرساخت‌های علمی و فناوری و نیروهای انسانی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و می‌تواند درصورت حمایت وزارت نیرو در صنعت آب و برق شکوفاتر از قبل عمل کند.

شناسه خبر 63721