شناسه خبر:63255
1401/9/12 08:56:20
معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی:

لزوم توزیع متوازن اعتبارات سفر رئیس‌جمهور بین شهرستان‌ها

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با بیان اینکه تمرکززدایی از مراکز یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در استان‌ها به‌صورت متوازن بین همه شهرستان‌ها توزیع شود؛ در همین راستا میراث فرهنگی نیز این برنامه را در سطح استان‌ها دنبال خواهد کرد.

جواد واحدی روز پنجشنبه دهم آذرماه در آیینی که محسن معصوم‌علیزاده با حکم سیدعزت‌الله ضرغامی به‌عنوان مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان معرفی شد و از تلاش‌های هفت‌ساله علی مالمیر تقدیر به عمل آمد، با بیان اینکه همدان ظرفیت خوبی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارد، گفت: در همین راستا باید با بهره‌مندی از این قابلیت‌ها، برای شناساندن ایران تلاش کنیم.
وی تأکید کرد: در حوزه‌های مختلف وجود نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است و وجود افراد فعال در حوزه گردشگری، نیاز به حمایت بیشتری برای ارتقای حوزه‌های میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارد.
واحدی با بیان اینکه تمرکززدایی از مراکز یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: اعتبارات سفر رئیس‌جمهور در استان‌ها به‌صورت متوازن بین همه شهرستان‌ها توزیع شود؛ در همین راستا میراث فرهنگی نیز این برنامه را در سطح استان‌ها دنبال خواهد کرد.
وی با بیان اینکه توسعه استان همدان یکپارچه و متوازن درنظر گرفته شود، اظهار کرد: با توجه به قابلیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری همدان، باید از همه ظرفیت‌ها برای کل استان استفاده شود؛ زیرا شهر به شهر آن دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری است.
معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تأکید کرد: مدیرکل جدید این سازمان توجه بیشتری به سرمایه‌گذاری و اشتغال داشته باشد، زیرا صنعت گردشگری پیشران اقتصاد کشور است.
واحدی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود جاذبه‌های بسیار حوزه گردشگری در ایران، می‌توان اقتصاد کشور را با استفاده از این ظرفیت‌ها متحول کرد.
این مقام مسئول فضای هم‌دلی، هم‌افزایی و اتحاد در استان همدان را مطلوب خواند و گفت: در طول 20 سال گذشته خدمات بسیار ارزشمندی در این استان به مردم ارائه شده است.
وی در پایان درخصوص انتصابات تصریح کرد: در انتصابات مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزینه‌های زیادی بررسی می‌شود و سپس شخص وزیر با هماهنگی استانداران و بدون دخالت سایر افراد، مدیران را منصوب می‌کند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان نیز با بیان اینکه نگاه تمدنی حلقه مفقوده‌ای است که کمتر به آن توجه شده است، گفت: حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیازمند نگاه و بینش تمدنی است.
حسن رضانیا با اشاره به مظلومیت بیانیه گام دوم انقلاب پس از مدت چهارساله، اظهار کرد: اتفاقات اخیر بیانگر این است که باید بیشتر قدر داشته‌هایمان را بدانیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: در بیانیه گام دوم به خودسازی، جامعه‌‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره شده که بیانگر آن است که ما باید در راستای تحقق تمدن‌سازی والا به درک و بینش تمدنی برسیم.
رضانیا اظهار کرد: با توجه به تلاش دشمن برای محو هویت و اصالت تاریخی ما، نباید اجازه دهیم نسل جوان از این مهم فاصله بگیرند. این نسل را باید با حقایق آشنا کنیم تا دشمن با تحریف، حقایق را طور دیگری در ذهن جوانان جا نیندازد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان در بخش پایانی سخنان خود گفت: با توجه به وجود ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی و کهن همدان، باید تلاش شود تا عقب‌ماندگی‌های این حوزه جبران شوند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه کارهای بزرگ آدم‌های بزرگ نیاز دارد، ابراز کرد: همدان، مردمانش و تاریخ آن بزرگ هستند که باید بزرگی آن به همه معرفی شود.
حمیدرضا حاجی‌بابایی درخصوص انتخاب نام همدان به‌عندان پایتخت تاریخ و تمدن ایران اظهار کرد: این لقب براساس پژوهش‌های چندساله و با تصویب شورای فرهنگ عمومی نام‌گذاری شده است.
وی از راه‌اندازی یک سایت بزرگ مذهبی گردشگری همانند شاه‌چراغ شیراز خبر داد و گفت: همچنین احداث بیمارستان یک‌هزار تختخوابی با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومانی به‌عنوان یک بیمارستان گردشگری، ازجمله اقدامات پیش روی استان است.
حاجی‌بابایی تأکید کرد: باید گسترش دیدگاه و مثبت‌اندیشی داشته باشیم تا بتوانیم بیشتر شاهد پیشرفت در شهر باشیم.
وی جایگاه استان همدان درخصوص موزه مهم منطقه‌ای را مطلوب بیان کرد و افزود: در کشور 9 موزه مهم منطقه‌ای وجود دارد که نخستین موزه با مخزن امن مختص به همدان بوده و امور آن از سال 1388 تا به امروز پیگیری شده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما با همه مسئولین و افرادی که در راستای پیشرفت شهر همدان گام بردارند، همراه و همکار خواهیم بود تا همدان در هر حوزه و زمینه‌ای بتواند پیشرفت کند.
حاجی‌بابایی در پایان سخنان خود تصریح کرد: انتصاب هیچ‌یک از مدیران از سوی من به استاندار تحمیل نمی‌شود و میدان را باید برای کار همه افراد توانمند باز گذاشت.
مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز با اشاره به ثبت جهانی منظر تاریخی و فرهنگی از هگمتانه تا همدان، گفت: پیگیری ثبت جهانی منظر تاریخی و فرهنگی از هگمتانه تا همدان، مهم‌ترین اولویت کاری است که تا پایان دی‌ماه پرونده این اثر برای یونسکو ارسال می‌شود.
محسن معصوم‌علیزاده با اشاره به اینکه ایجاد اتاق فکر و جذب سرمایه‌گذار ازجمله برنامه‌های پیش رو خواهد بود، اظهار کرد: توجه به توسعه گردشگری سلامت و مذهبی نیز از دیگر برنامه‌های پیش روی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خواهد بود.
مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز با بیان اینکه تعداد هنرمندان حوزه صنایع دستی استان به 45 هزار نفر افزایش یافته است، گفت: در این حوزه رتبه نخست شهرهای جهانی و روستاهای ملی را در کشور به‌دست آورده‌ایم.
علی مالمیر تأکید کرد: برای ثبت جهانی منظر تاریخی شهری هگمتانه تا همدان نیاز است دستگاه‌های ذی‌ربط تلاش همسو و هم‌افزا داشته باشند، پرونده آماده است و باید مطالبه دو دهه مردم همدان را به نتیجه رسانده و جشن ثبت جهانی را در استان داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه سهمیه ثبت جهانی برای سال آینده به همدان داده شده است، افزود: پرونده در کمتر از دو سال تکمیل و اقدامات اساسی آن انجام شده است. این مهم درحال حاضر در مراحل پایانی ترجمه بوده و تا پایان سال میلادی به یونسکو ارسال خواهد شد.
مالمیر در تشریح عملکرد هفت‌ساله خود اذعان کرد: ثبت جهانی سفال لالجین، مبل و منبت ملایر، ثبت ملی مبلمان گلریز تویسرکان و مرواربافی روستای داویجان ملایر ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای حوزه صنایع دستی در استان همدان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: تعداد کارگاه‌های صنایع دستی استان در این هفت سال به 13 هزار واحد افزایش یافته است. همچنین انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا موجب برگزاری 50 برنامه علمی، پژوهشی و همایشی در استان شده است.
مالمیر میزبانی همدان از چهلمین نشست اعضای اجلاس جهانی (UNWTO) در سال 2018 را به‌عنوان نقطه عطفی در حوزه گردشگری استان همدان برشمرد و گفت: تعداد جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری استان به یک‌هزار و 900 اثر افزایش یافته است که تعداد 100 اثر تاریخی در طول هفت سال گذشته در حوزه میراث فرهنگی استان همدان شناسایی شدند.
مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه مخزن امن غرب کشور به مساحت یک‌هزار و 800 متر مربع در همدان ساخته شده است، افزود: همچنین سال گذشته دو کاروانسرای فرسفج و تاج‌آباد در راستای پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراها مورد بازدید ارزیابان یونسکو قرار گرفت.
وی در پایان به سایر ظرفیت‌هایی که در استان قابلیت جهانی شدن دارند پرداخت و گفت: ارگ تاریخی نوشیجان، منظر دره ارزانفود، غار علیصدر و قنات قاسم‌آباد ازجمله ظرفیت‌های جهانی استان هستند.
نایب‌رئیس جامعه هتلداران کشور نیز در این مراسم ضمن اظهار ناراحتی از جابه‌جایی محل برگزاری این تکریم و معارفه، گفت: برگزاری این مراسم به هتل باباطاهر سپرده شده بود که در لحظات پایانی از سوی استاندار همدان این محل به کانون پرورش فکری انتقال یافت.
شهرام شیروانی گفت: قرار گرفتن ظرفیت بخش خصوصی در امر گردشگری یکی از بازوهای محرک این حوزه است که نباید از آن غافل شد؛ زیرا این بخش در دوران کرونا و شرایط اخیر زیان دیده و نیازمند معرفی بیشتر است.

شناسه خبر 63255