شناسه خبر:63028
1401/9/6 11:03:02

سپهرغرب، گروه خبر: بیش از یک دهه از عمر پروژه قطار شهری کرمانشاه می‌گذرد. پروژه‌ای که در این سال‌ها اسم عوض کرده، بی‌پولی کشیده، مسئولان مختلف به خود دیده و وعده‌ها برای افتتاحش داده‌اند، اما هنوز به سرانجام نرسیده که نرسیده.

اواخر سال 1390 پای منوریل به کرمانشاه باز شد. پروژه‌ای که قرار بود ظرف 42 ماه اجرایی شده و در هر ساعت 16 هزار مسافر را در مسیر خود، یعنی از سه‌راه مسکن تا میدان فردوسی جابه‌جا کند.
اما از همان ابتدا اختلافات بین مسئولین پروژه و میراث فرهنگی بالا گرفت و مسئولان میراث اجازه نمی‌دادند پروژه در محدوده شکارگاه خسرو اجرا شود، اختلافاتی که تا امروز هم ادامه داشته و هنوز به نتیجه نرسیده است.
چند ماهی از شروع پروژه نگذشته بود که این‌بار مشکل همیشگی پروژه‌های عمرانی یعنی «بی‌پولی» هم از راه رسید تا از همان ابتدا مشخص شود نباید به وعده داده‌شده یعنی افتتاح پروژه ظرف 42 ماه دل‌خوش باشیم.
شروع احداث پایه‌های بتنی منوریل در بلوار زیبای تاق‌بستان هم صدای خیلی‌ها را درآورد که این پایه‌های زمخت زیبایی‌های تاق‌بستان را از بین خواهد برد.
هنوز و چندسالی از شروع این پروژه نگذشته بود که این‌بار مسئولان اعلام کردند منوریل به درد کرمانشاه نمی‌خورد و آن را تبدیل به قطار سبک شهری کردند که قرار بود بخشی از آن روی سطح و بخشی دیگر به‌صورت زیرزمینی اجرا شود.
حتی در مقطعی قرار بود اجرای این پروژه به خارجی‌ها سپرده شود و با دو شرکت مالزیایی هم مذاکراتی صورت گرفت که البته نتیجه‌ای نداشت.
حفر بخشی از تونل پروژه در مسیر سه‌راه 22 بهمن تا میدان آزادی هم از اواخر سال 1394 شروع شد و در تمام این سال‌ها «بی‌پولی» همراه همیشگی پروژه بود تا روند انجام آن را کُند و وعده‌های داده‌شده برای زمان افتتاح آن را بی‌اعتبار کند.
در خلال همین سال‌ها بود که این‌بار اعلام کردند با اعتباری یک‌هزار و 200 میلیارد تومانی، حداکثر تا سال 1400 پرونده قطار شهری کرمانشاه بسته خواهد شد و کرمانشاهیان خواهند توانست این مسیر 13 کیلومتری را سوار بر قطار شهری طی طریق کنند، اما اکنون سال 1401 هستیم و تاکنون هم دو هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و خبری از قطار شهری نیست که نیست و حالا وعده تکمیل پروژه در سال 1410 داده می‌شود.
   توضیح شهردار کرمانشاه درباره پروژه
شهردار کرمانشاه با بیان اینکه مطالعات ترافیکی این طرح از ابتدا درست انجام نشده، اظهار کرد: براساس سطح مسافری که در این مسیر جابه‌جا می‌شود، شاید اصلاً نیازی به احداث قطار شهری نبوده، اما بلاخره پروژه شروع شده و بالغ‌بر دو هزار میلیارد تومان هم برای احداث ستون‌های آن هزینه شده بود و امروز قابل رها کردن نیست؛ بنابراین باید برای امروز و آینده کرمانشاه آن را تکمیل کنیم.
نادر نوروزی با اشاره به مشکلات اعتباری این پروژه در سنوات قبل، افزود: علاوه‌بر فروش اوراق مشارکت، در سفر رئیس‌جمهور یک‌هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای قطار شهری کرمانشاه گرفتیم که حداقل یکی از فازهای پروژه را تکمیل کنیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
شهردار کرمانشاه گفت: اکنون کار هم در روی سطح و هم زیر زمین درحال انجام است و تلاش داریم در مدتی منطقی یکی از فازهای پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.
   جزئیات کارهای انجام‌شده
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه نیز با بیان اینکه کاری که در طول یک سال گذشته در این پروژه انجام شده برابر شش هفت سال گذشته است، عنوان کرد: درحال حاضر 6 مشاور و پنج پیمانکار در پروژه فعالیت دارند، اما به جهت اینکه برخی کارگاه‌ها زیر زمین است، کار برای مردم خیلی ملموس نیست.
مهدی غلامرضایی افزود: اکنون کار در هر دو فاز پروژه از بلوار تاق‌بستان تا میدان آزادی و از میدان آزادی تا فردوسی درحال انجام بوده و پروژه فعال است.
غلامرضایی به اقدامات درحال انجام نیز اشاره و اظهار کرد: علاوه‌بر ساخت ستون‌ها و عرشه‌گذاری آن که در سنوات قبل انجام شده، قطعه اول تونل پروژه از سه‌راه 22 بهمن تا میدان آزادی به‌صورت 100 درصد اجرا و تحویل موقت شده است. قطعه دوم تونل هم از میدان آزادی به سمت خیابان مدرس درحال انجام بوده که 57 درصد پیشرفت دارد و کار حفر تا سه‌راه نواب انجام شده است.
این مقام مسئول عنوان کرد: احداث ایستگاه مرکزی قطار شهری کرمانشاه در میدان آزادی (ایستگاه M8) هم درحال انجام است که سه طبقه دارد و طبقات بالایی آن به مرکز تجاری تبدیل خواهد شد؛ ایستگاه زیرزمینی چهارراه بسیج (ایستگاه M7 ) هم درحال ساخت است.
وی گفت: ساختمان اداری و مرکز کنترل OCC هم با 18 درصد پیشرفت درحال ساخت است. پروژه قرارداد خرید 138 میلیارد ریال تجهیزات ریلی ایستگاهی هم درحال اجرا بوده و 80 درصد این خرید انجام و دپو شده است.
غلامرضایی افزود: به‌زودی کار ریل‌گذاری قطار شهری کرمانشاه هم در فاز نخست پروژه آغاز خواهد شد.
وی در پایان عنوان کرد: با اقدامات درحال اجرا و سرعت مناسبی که پروژه در یک سال اخیر گرفته، امیدواریم در کمتر از دو سال بخشی از این پروژه را به نتیجه برسانیم تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

شناسه خبر 63028