شناسه خبر:60754
1401/7/11 08:59:15

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند گفت: با فرا رسیدن فصل کشت کلزا در این شهرستان، کار کاشت این محصول اساسی در سطح بیش از 500 هکتار از مزارع شهرستان انجام شده است.

علی‌مروت امیری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان نهاوند قطب اصلی تولید کلزا در استان است که با تولید متوسط سالانه دو هزار و 500 تُن کلزا، تأمین بیش از 60 تُن محصول تولیدی استان را برعهده دارد.
وی با بیان اینکه برنامه وزارت جهاد در شرایط کنونی خشک‌سالی توسعه کشت‌های کم‌آب‌بر است، اضافه کرد: دانه روغنی کلزا با مصرف آب بسیار پایین با وجود 45 درصد روغن در دانه آن باعث افزایش 25 درصدی تولید محصولات در سال‌های بعدی می‌شود.
سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند به مزایای کشت کلزا اشاره کرد و افزود: محصول کلزا علاوه‌بر اینکه می‌تواند کشور را از واردات دانه‌های روغنی بی‌نیاز کند، باعث افزایش درآمد برای کشاورزان نیز می‌شود که این مسئله باعث استقبال کشاورزان از این کشت است.
وی با بیان اینکه کلزا یکی از محصولات اساسی است که توسعه آن می‌تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری کند، خاصیت سازگاری با محیط، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاومی به سرما، برداشت زودهنگام و درنتیجه آماده شدن زمین برای کشت دوم و داشتن 40 درصد روغن بسیار باکیفیت را از دیگر مزایای توسعه این محصول عنوان کرد.
امیری با اشاره به تدارک بذر مورد نیاز برای کشت کلزا، گفت: خوشبختانه تدابیر لازم در این زمینه به عمل آمده و کمبودی برای تأمین بذر و سایر نهاده‌های مورد نیاز کلزاکاران در سطح شهرستان وجود ندارد.
وی در پایان گفت: با توجه به اینکه امسال برای کشت کلزا با کشاورزان قرارداد امضا می‌شود، برنامه توسعه کشت این محصول تا سطح یک‌هزار و 200 هکتار در دستور کار ما قرار دارد که تاکنون قرارداد 500 هکتار از آن به امضا رسیده و امیدواریم سایر کشاورزان هرچه سریع‌تر نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند.

شناسه خبر 60754