شناسه خبر:60712
1401/7/10 09:19:25
معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان مطرح کرد:

نقش مهم تولید دانه‌های روغنی در صرفه‌جویی ارزی و امنیت و استقلال غذایی

سپهرغرب، گروه خبر: معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: تولید دانه‌های روغنی نقش بسزایی در صرفه‌جویی ارزی، تسریع روند توسعه اقتصادی، امنیت و استقلال غذایی کشور ایفا می‌کند.

حسین فضلی گفت: 85 درصد روغن مورد نیاز کشور در سال از طریق واردات تأمین می‌شود و سالانه بیش از 30 درصد ارزبری کالاهای اساسی به دانه‌های روغنی و استحصالات آن اختصاص می‌یابد.
فضلی ابراز کرد: دانه‌های روغنی و مشتقات آن بعد از غلات، به‌عنوان منبع تولید انرژی در تغذیه انسان، دام و طیور مطرح است که روغن آن برای مصرف خوراکی و صنعتی و کنجاله آن به‌عنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یکی از شاخص‌های مهم سنجش امنیت غذایی، ضریب خودکفایی در محصولات غذایی است.
وی گفت: یکی از ضرورت‌های توسعه و کشت دانه‌های روغنی صرفه‌جویی در هزینه‌های ارزی و کاهش وابستگی و درنتیجه تقویت امنیت غذایی و متعاقباً امنیت ملی است.
فضلی بیان کرد: در استان همدان کارخانه روغن‌کشی نهاوند با ظرفیت تولید سالیانه 305 هزار تُن روغن‌کشی و بسته‌بندی فعال است؛ نیاز سالیانه استان به روغن خوراکی 31 هزار و 500 تُن بوده که توسط شرکت‌های پخش از کارخانه‌های تولید روغن نباتی کشور تأمین و توزیع می‌شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: در سال زراعی (1402-1401) 6 هزار هکتار سطح ابلاغی کشت کلزا است و سهمیه بذور اصلاح‌شده به میزان 23 هزار کیلوگرم بوده که تاکنون 21 هزار کیلوگرم تأمین شده است.
علی بایگانه اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی کلزا 220 هزار ریال به‌ازای هر کیلوگرم درنظر گرفته شده و 20 هزار ریال هم یارانه کشت پرداخت می‌شود.
وی بیان کرد: تا این تاریخ دو هزار و 100 هکتار عقد قرارداد با کشاورزان کلزاکار انجام شده و سطحی معادل یک‌هزار و 200 هکتار نیز کشت شده است.

شناسه خبر 60712