شناسه خبر:60046
1401/6/22 09:32:42

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کشت‌های پاییزه در سال زراعی جاری (اول مهر1401 تا اواخر شهریور1402) در این استان با کشت دانه روغنی کلزا آغاز شده است.

محمدصالح احمدی روز دوشنبه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در خودکفایی دانه‌های روغنی، افزایش سطح و تولید کلزا در استان‌های مختلف کشور است.

وی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته یک هزار و 152 هکتار دانه روغنی کلزا در استان کشت شد، اضافه کرد: براساس برنامه ابلاغی امسال سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت کلزا اختصاص پیدا می‌کند که کشت این محصول در استان آغاز شده است و به‌تدریج طی روزهای آینده کشت دیگر محصولات زراعی در اراضی دیم و آبی این منطقه آغاز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه قیمت تضمینی خرید کلزا در سال زارعی گذشته 230 هزار ریال تعیین شده بود، گفت: بیش از دو هزار و 720 تن کلزا به طور تضمینی از کلزاکاران استان خریداری شد.

احمدی با اعلام اینکه 22 هزار تن انواع نهاده‌های کشاورزی شامل بذور اصلاح شده گندم، جو، نخود، گلرنگ، ماشک و کلزا در استان تأمین شده است، یادآور شد: 114 هزار تن سهمیه کودهای شیمیایی سال زراعی جدید در استان است که تاکنون 45 هزار تن آن تأمین شده است.

کردستان یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه 783 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود، 381 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 53 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از 836 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 705 هزار هکتار آن دیم و 131 هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان 122 هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می‌کنند که بیش از 440 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 62 هزار تن در سال است که 594 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم اختصاص دارد و از این میزان 32 هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم است.

شناسه خبر 60046