شناسه خبر:59391
1401/6/8 08:50:02

سپهرغرب، گروه خبر: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان ایلام گفت: پسماند کل استان شهری و روستایی 787 تن در روز است که از این میزان 542 تن در بخش شهری و 245 تن در بخش روستایی تولید می‌شود.

علیرضا محمدی گفت: عملکرد یک‌ساله محیط زیست در سه بخش هوا، آب و خاک است که برای مهار ریزگردها و کانون‌های گرد و غبار سالانه چند میلیون هکتار در کل کشور نهال‌کاری می‌شود.

وی افزود: از سال 90 تاکنون در استان ایلام تقریباً 60 هزار هکتار نهال‌کاری انجام گرفته است و سعی کردیم از گونه‌های بومی منطقه که نیاز کمی به آب داشته باشد و آسیب‌رسان نباشد کاشت کنیم.

معاون محیط زیست بیان کرد: هشت ایستگاه سنجش گردوغبار داریم که در این ایستگاه 73 روز تا امروز الودگی داشتیم 53 روز هشدار، 5 روز اضطراری و 15 روز بحرانی به ثبت رسیده است.

محمدی گفت: آلودگی در ایلام فقط آلودگی گرد و غبار است و با وجود کارخانجات و پتروشیمی آلودگی گاز نداریم.

وی افزود: در بخش هوا 16 واحد آلودگی داشته‌ایم ازجمله صنایع نفت و گاز و سیمان ایلام که کارخانه سیمان به خاطر فرسودگی سیستم فیلتر جز این 16 واحد است.

این مقام مسئول تصریح کرد: 1145 مورد پایش صنایع در سطح استان داشتیم که نمونه‌برداری و رصد و بازدید میدانی شدند.

محمدی ادامه داد: 58 مورد نمونه‌برداری از اصحاب صنایع داشته‌ایم و 175 مورد خود صنایع خوداظهاری آلودگی داشته اند.

وی تصریح کرد: در بخش آب 6 تصفیه‌خانه در 6 شهر بزرگ داریم که به‌صورت آنلاین و سایر صنایع مانند کشتارگاه به‌صورت آفلاین چک می‌شوند.

وی ادامه داد: تصیفه‌خانه ایلام به دلیل تکمیل نبودن فاز دو دارای آلودگی است، درخصوص پایش منابع آب استان 23 ایستگاه داریم که منابع اصلی آب چک می‌شوند.

این مسئول افزود: پسماند کل استان شهری و روستایی 787 تن در روز است که از این میزان 542 تن در بخش شهری و 245 تن در بخش روستایی تولید می‌شود؛ از این میزان در شهر ایلام روزانه 220 تن پسماند تولید می‌شود؛ سرانه پسماند در شهر 1/27 است این در حالی است که در کل کشور حتی تهران زیر یک است.

محمدی در پایان گفت: ایلام تنها استانی است که به دلیل نبود سرمایه‌گذار کارخانه بازیافت ندارد.

شناسه خبر 59391