شناسه خبر:57978
1401/5/1 08:43:58

سپهرغرب، گروه خبر: معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج گفت: نقاط بحرانی در بافت‌های قدیمی و فرسوده سطح شهر سنندج مشخص و اخطارهای لازم در راستای نوسازی و بازسازی به مالکان داده شده است.

امید جعفری روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده بیش از 50 درصد از جمعیت شهر سنندج در مناطق حاشیه و بافت فرسوده ساکن هستند.

وی با اشاره به ضرورت بهسازی و نوسازی بافت فرسوده به موانع سد راه تحقق این مهم اشاره کرد و افزود: براساس قانون بالادست تذکرات لازم از سوی شهرداری سنندج به مالکان بافت فرسوده در مرکز شهر و سایر نقاط داده شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج، یادآور شد: رویکرد در بافت فرسوده، نوسازی، بازآفرینی و بهسازی است که دستگاه‌ها و بخش‌های مختلفی در راستای تحقق این مهم باید تلاش کنند.

جعفری ادامه داد: نوسازی واحدها و املاک واقع در بافت‌های فرسوده براساس طرح تفصیلی در راستای پیشگیری از اتفاقات ناگوار و همچنین ایجاد بستر برای خدمات‌رسانی بیشتر به شهروندان به‌عنوان یک اولویت مهم مورد توجه این شهرداری است.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه بازآفرینی و بهسازی بافت فرسوده بخش‌های مختلف و خود مالکان باید پای کار بیایند در غیر این صورت به نتیجه‌ای نخواهیم رسید، گفت: یکی از مشکلات در این حوزه مالکان ساختمان‌هایی هستند که دربافت تاریخی قرار گرفته و با محدودیت‌هایی از سوی میراث فرهنگی در ساخت و ساز مواجه هستند.

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج، بخشی از ساختمان‌ها نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده و جزء آثار با ارزش محسوب می‌شوند در نتیجه اجازه هیچ‌گونه دخل و تصرفی در آن‌ها وجود ندارد.

جعفری با بیان اینکه نقاط بحرانی در بافت‌های قدیمی و فرسوده سطح شهر مشخص و تذکرات لازم نیز به مالکان داده شده است، افزود: با توجه به حادثه متروپل دستورالعمل جدید برای احصای مناطق بحرانی و پرخطر شهر داده شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا طرح به‌روزرسانی اطلاعات و بازطراحی محلات سرتپوله، آقا زمان، قطارچیان و...در دستور کار قرار گرفته و در آینده نزدیک به مشاور داده می‌شود.

وی اظهار کرد: طرح ساماندهی هسته مرکزی شهر سنندج با توجه به قرار گرفتن در بافت تاریخی در دستور کار قرار گرفته که در اجرای آن از توان و ظرفیت مشاوران متخصص توانمند بهره گرفته می‌شود.

شهر سنندج مرکز استان کردستان با 500 هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می‌شود.

شناسه خبر 57978