شناسه خبر:57869
1401/4/29 09:21:48
رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

کردستان الگوی عینی وحدت اسلامی است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن اعلام برگزاری اولین اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی در سنندج، راهبرد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را پرهیز از تفرقه و توهین به مقدسات همدیگر عنوان کرد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری تشریح اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی در سنندج اظهار کرد: اسلام از کُردها خیلی منفعت و برکت دیده است.

مولوی اسحاق مدنی خاطرنشان کرد: زمانی که یاسر عرفات در ایران خدمت امام خمینی (ره) رسید، بعد از جلسه و حمایت امام از مسئله فلسطین، به دوستانش گفت، مثل اینکه تقدیر خداست که فلسطین بار دیگر توسط عرب‌ها آزاد می‌شود.

وی یادآور شد: چندین سال بیت‌المقدس را مسیحیت اشغال کرده بود که در آن ایام که عالم اسلام متفرق بود، صلاح‌الدین ایوبی با آن مجاهدت‌ها فلسطین را آزاد کرد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اذعان کرد: در بین مردم کُرد روحیه اسلامی قوی وجود دارد، در اوایل انقلاب که در کردستان پایگاه مستحکمی نداشت اما علمای آن از انقلاب دفاع کردند و در این راه 80 شهید روحانی را تقدیم کردند.

اسحاق مدنی ادامه داد: پیشمرگان مسلمان کرد نیز دوشادوش رزمندگان از انقلاب و اسلام دفاع کردند و این بیانگر اعتقاد و عقیده محکم آنان به اسلام و حکومت اسلامی است.

وی تصریح کرد: در موضوع وحدت اقدامات خوبی انجام شده است، این همه رسانه خارجی در دنیا در بعد از انقلاب علیه ایران، اسلام و وحدت فعالیت دارند در حالی که این هجمه‌ها در قبل از انقلاب نبود.

وی افزود: آن‌ها همه ابزارها و رسانه‌ها را علیه ما به‌کار گرفته و جنگ احزاب را علیه ما شکل داده‌اند تا شیعه و سنی وحدت نداشته باشند و حکومتی مانند حکومت صدر اسلام شکل نگیرد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: آن‌ها می‌بینند با این همه موانع حکومت اسلامی در کشورمان شکل گرفته و با ترقی و پیشرفت به موشک‌هایی دست یافته‌اند که لرزه بر اندام آن‌ها انداخته است.

اسحاق مدنی ادامه داد: همه دشمنان درصدد هستند و تلاش می‌کنند که در ایران تفرقه شکل بگیرد و شکاف‌های عمیقی بین شیعه و سنی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: اختلافات شیعه و سنی در برخی مراحل بسیار خطرناک بوده است که خود آن‌ها این اختلافات را زدوده‌اند اما اکنون علمای شیعه و سنی دور هم جمع می‌شوند و دنبال وحدت هستند و این پیروزی بسیار بزرگی است.

وی گفت: این امکانات بسیاری که انقلاب در اختیار مردم گذاشته به برکت حکومت اسلامی وحدت است و امیدواریم وحدت در کشور تقویت خواهد شد و امت واحده تشکیل می‌شود.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این اجلاسیه اظهار کرد: 36 کنفرانس وحدت اسلامی از اول انقلاب تاکنون برگزار شده است و پیام این کنفرانس‌ها، وحدت و هم‌افزایی در جهان اسلام بوده است.

حجت‌الاسلام حمید شهریاری گفت: برای نخستین‌بار کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی با مشارکت اقلیم کردستان عراق و سه استان همجوار در ایران یعنی کردستان برگزار می‌شود.

وی افزود: سی و ششمین کنفرانس وحدت هم دوماه آینده برگزار می‌شود و این هم‌افزایی کنفرانس‌های منطقه‌ای با کفرانس سی و ششمین در تهران، نویدبخش اصول و چهارچوب راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه و همراهی و همکاری با اقوام مختلف مسائل مختلف و ملیت‌های مختلف خواهد بود.

وی ادامه داد: انتخاب کردستان برای برگزاری نخستین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی، جایگاه و الگوبودن این استان در حوزه وحدت است چراکه کردستان در موضوع وحدت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب مختلف و ادیان مختلف همواره الگو بوده است.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مقاومت در کردستان از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون علیرغم تمام توطئه‌هایی که دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی ما در این استان ایجاد کردند همواره برجسته بوده است.

شهریاری گفت: کردستان در این راستا همواره شاهد مثال برای سخنرانان بوده است، شهدایی که این استان برای انقلاب اسلامی تقدیم کرده‌اند از شهدای شاخص در سطح ملی هستند.

وی با بیان اینکه شهدایی همچون ملاحیدر فهیم و ماموستا شیخ‌الاسلام یادآور خاطره مقاومت 40 ساله مردم کردستان در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، گفت: کردستان نماد و الگوی کامل از وحدت اسلامی است و یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این استان برای برگزاری نخستین اجلاسیه منطقه‌ای وحدت اسلامی، همین موضوع بوده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: 28 سخنران در اجلاسیه منطقه‌ای از اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان و سه استان کشور نکته نظرات خود را بیان می‌کنند.

حجت‌الاسلام شهریاری با بیان اینکه مجمع جهانی تقریب مذاهب در این دوره جدید نیازمند راهبرد جدید است گفت: ما در مجمع این راهبرد را به‌عنوان امت واحده اسلامی که در قرآن هم نزدیک به 10 بار تکرار شده است، قرار داده‌ایم.

وی اظهار کرد: راهبرد امت واحده اسلامی اقتضا می‌کند ضمن توجه به تهدیدات دشمنان، اصولی را دنبال کنیم که برای دستیابی به امت اسلامی چهار رکن اساسی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، پرهیز از تفرقه در جهان اسلام و پرهیز از مشاجره و توهین از راهبردهای اساسی در رسیدن به امت واحد اسلامی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد: ما از همین تریبون توهین به مقدسات مذاهب را که دشمنان در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و اینترنتی با هدف ایجاد تفرقه به‌شدت دنبال می‌کنند، محکوم می‌کنیم.

شهریاری افزود: احترام به مقدسات یک واجب دینی، شرعی و اسلامی است مسلمان برادر مسلمان است و به او توهین نمی‌کند به فرموده پیامبر توهین به همدیگر ظلم و گناه بزرگ است.

وی خاطرنشان کرد: استان کردستان همواره الگوی وحدت بوده و هر جا نیاز بوده در کوتاه‌ترین زمان نقش خود را با صدور بیانیه و غیره به‌درستی ایفا کرده است.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ما نسبت به کفاری که علیه اسلام دست به شمشیر می‌برد، اعلام برائت می‌کنیم گفت: امت اسلامی باید در مقابل کسانی که دستشان به خون این امت آلوده است محکم و استوار ایستاده و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم می‌کنیم.

به گفته شهریاری، مودت و محبت به همدیگر و نادیده انگاشتن کسانی که به طبل تفرقه می‌کوبند هم‌افزایی در امنیت، دانش و ثروت و خدمت‌رسانی مشارکتی زیست اسلامی و سبک زندگی اسلامی بر مبنای شریعت اصلاح فساد و بسیج مقاومتی چهارچوب‌های زیست اسلامی از دیگر ارکان اساسی در تحقق امت واحد اسلامی است.

شناسه خبر 57869