شناسه خبر:56886
1401/4/1 08:50:11
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان:

موارد مشکوک به «وبا» در مریوان در حال پیگیری است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان از واکنش و پیگیری سریع دانشگاه علوم پزشکی در پی نشر خبر مشاهده مورد مشکوک وبا در مریوان خبر داد.

فرزام بیدارپور، در جلسه هم‌افزایی و هماهنگی بین بخشی جهت اقدامات کنترلی و پیشگیری از بیماری وبا با اشاره به ابعاد مختلف بیماری «وبای التور» و با تشریح و توضیحاتی در باره خطرات آن، مسئولان شهرستان مریوان را نسبت به حساسیت موضوع آگاه کرده و از آنان خواست تا همکاری لازم را با شبکه و مرکز بهداشت این شهرستان جهت جلوگیری از شیوع بیماری وبا داشته باشند.

وی با اشاره به نقش ویژه مرز باشماق و اثرات آن از طریق ترانزیت و ورود و خروج مسافران، افزود: کنترل بیماری در این مرز با غربالگری به موقع، سرعت عمل و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به افراد مبتلا بسیار مهم و تأثیرگذار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، در ادامه بر اطلاع‌رسانی اقدامات آموزشی از قبیل آموزش فردی و عمومی، جوشاندن آب و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات از طریق تهیه و توزیع پمفلت و بروشور تاکید کرد و افزود: مهم‌ترین اصل در مراقبت این بیماری، تأمین آب آشامیدنی سالم، تهیه و توزیع مواد غذایی سالم و رعایت موازین بهداشتی در بحث فاضلاب‌های خانگی است.

بیدارپور اظهار امیدواری کرد: با هوشیاری، اقدام سریع و به‌موقع بتوانیم اقدامات کنترل‌کننده در این خصوص را به نحو احسن انجام دهیم.

وی عنوان کرد: با حضور در مرز بین‌المللی باشماق شهرستان مریوان به صورت میدانی وضعیت موجود از نزدیک بررسی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه کردستان با بیان اینکه، غربالگری صحیح مسافران در نقطه صفر مرزی تأثیر بسیار مهمی در کنترل بیماری‌ها دارد، اعلام کرد: بررسی مبادی ورودی و خروجی مسافران، محل ترانزیت و حمل و نقل کامیون ها، راهکارهای مناسب به‌منظور اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و ارتقای ارائه خدمات ارائه شده است.

دکتر منصور فیضی، مدیر شبکه بهداشت و درمان مریوان نیز در ادامه، با اشاره به شیوع گسترده این بیماری در کشور همسایه، عراق، گزارشی از شاخص‌ها و وضعیت موجود و اقدامات صورت گرفته در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری وبا را بیان کرد.

در پایان دکتر اسماعیل احمدی، فرماندار شهرستان مریوان، ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه روزی همه ارگان‌های دست اندرکار، با تأکید بر اجرای مصوبات جلسه، خواستار توجه بیشتر ادارات و دستگاه‌های ذی‌ربط به تهیه و توزیع آب و مواد غذایی سالم در سطح شهرستان مریوان شد.

لازم به ذکر است، گفتنی است تهیه نمونه آزمایشگاهی از چهار مورد مشکوک و ارسال آن به آزمایشگاه مرجع کشوری انجام شده است که به محض حصول نتیجه آزمایشات مراتب جهت آگاهی عموم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شناسه خبر 56886