شناسه خبر:56882
1401/4/1 08:41:00

سپهرغرب، گروه خبر: اعضای کمیته نظارت مضاعف در جلسه‌ای که در دادستانی برگزار شد در خصوص روند افزایشی ساخت و ساز غیرقانونی توسط افراد غیر متخصص هشدار دادند و اضافه کردند: باید تمامی دستگاه‌های مربوطه در کنار یکدیگر برای حل این معضل تلاش کنند.

در نشستی با حضور دادیار دیوان عالی و نماینده دادستان کل کشور در امور مربوط به حقوق عامه که در سالن جلسات دادستانی ایلام برگزار شد، عبدالوهاب بخشنده؛ دادستان ایلام از ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح استان ابراز نگرانی کرد و از حمایت کامل دستگاه قضا برای پیشگیری از ادامه این فرآیند غیرقانونی خبر داد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی به بررسی ابعاد فنی ساختمان اجرای احکام دادگستری پرداخت و گفت: با توجه به مشکلات موجود در تمامی بخش‌های معماری، سازه، تسیسات و برق و پایان عمر ساختمان، جابجایی این مرکز باید در اولویت دادگستری استان قرار گیرد.

مرادبیگی، در رابطه با ساخت و سازهای غیرقانونی با تراکم 100 درصدی و نبود فضای سبز و حیاط در مجتمع‌های شهر ایلام افزود: بر اساس تحقیقات روان‌شناسی پردازش رنگ، نور، نوع معماری و ساخت آپارتمان بر سیستم عصبی تأثیرگذار است و فقدان نور، فقر تحرک به‌علت کمبود فضا، قطع ارتباط با طبیعت بخاطر نبود حیاط، جایگزینی بازی‌های دیجیتالی و رایانه‌ای در مقابل بازی‌های فیزیکی کودکان و... موجب عدم تنظیم هیجان، اضطراب و افسردگی در درازمدت شده می‌شود که در آینده می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در جامعه داشته باشد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان جهت جلوگیری از ارائه نقشه دوم پیشنهاد داد:‌ صدور پروانه ساختمانی در دو مرحله صورت گیرد و پروانه ابتدایی به صورت موقت و بعد از اجرای سقف طبقه اول پروانه کار صادر شود.

در ادامه اعضا کمیته نظارت مضاعف، در خصوص روند افزایشی ساخت و ساز غیرقانونی توسط افراد غیر متخصص هشدار دادند و اضافه کردند: باید تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در کنار یکدیگر برای حل این معضل تلاش کنند که در این راستا سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان ایلام آمادگی کامل خود را اعلام می‌دارد.

در ادامه نماینده دادستان کل کشور در امور اجرای احکام و دادیار دیوان عالی کشور و نماینده دادستان کل کشور در امور مربوط به حقوق عامه تصمیم گیری نهایی و اقدامات مقتضی در رابطه با ساخت و ساز‌های غیر قانونی شهر ایلام را منوط به بررسی گزارشات فنی ارائه شده به‌صورت مستمر، فرهنگ‌سازی از طریق اطلاع‌رسانی برای پیشگیری، و بررسی تمامی جوانب فنی و اجتماعی دانستند.

در پایان مقرر شد عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی، گزارشی از وضعیت موجود و همچنین مشکلات سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارتباط با شرایط ساخت و سازها، به همراه راهکار و پیشنهاد، جهت طرح با ارگان‌های ذی‌ربط، تهیه و به دادستانی ارائه دهد.

شناسه خبر 56882