شناسه خبر:56356
1401/3/19 09:41:12

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع برق استان مرکزی و مسئول طرح پاک‌سازی حریم جاده‌های استان مرکزی گفت: 6 هزار و 505 هکتار از حریم جاده‌های این استان از سال 99 تاکنون از زباله پاک‌سازی شده است.

«علی‌اکبر بصیری» به‌مناسبت هفته محیط‌زیست و جمع‌آوری زباله‌های حریم تالاب میقان افزود: مرکزی به‌عنوان نخستین استان کشور است که بحث پاک‌سازی حریم جاده‌ها را از زباله در سال 99 با هدف اشتغال‌زایی برای کارگران آسیب‌دیده از کرونا و حفظ محیط‌زیست آغاز کرد.

وی بیان کرد: محیط‌زیست کشور در پی این اقدام ارزشمند، طرح پاک‌سازی حریم جاده‌ها را به‌عنوان طرح ملی مسیر سبز ایران پاک اعلام کرد و این طرح از سوی استانداران به استان‌ها ابلاغ شده، اما همچنان تنها در استان مرکزی اجرا می‌شود و هنوز سایر استان‌ها این طرح را آغاز نکرده‌اند.

مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع برق و مسئول اجرای طرح پاک‌سازی حریم جاده‌های استان مرکزی ادامه داد: ادامه این طرح نیازمند حمایت صنایع و بخش‌های مختلف است و تاکنون حمایت‌هایی از سوی استانداری مرکزی، شرکت املاح معدنی ایران، پتروشیمی، پالایشگاه و آلومینیوم صورت گرفته، اما نیاز است که افزایش یابد.

بصیری اظهار کرد: در طول سه سال گذشته و اجرای این طرح با دو هزار و 249 کارگرروز، 6 هزار و 505 هکتار از حریم جاده‌های استان مرکزی پاک‌سازی شده است.

وی گفت: در این مدت، 32 هزار و 126 کیسه زباله به وزن 481 هزار و 890 کیلوگرم جمع‌آوری شده است.

مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی و مسئول طرح پاک‌سازی حریم جاده‌های استان مرکزی اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح در سال 99 پاک‌سازی راه‌های اصلی به 63 درصد، راه‌های بین شهری به 66 درصد و راه‌های روستایی به 13 درصد و در سال گذشته پاک‌سازی راه‌های اصلی به 38 درصد، راه‌های بین شهری به 21 درصد و راه‌های روستایی به چهار درصد رسید.

بصیری تصریح کرد: کار پاک‌سازی حریم جاده‌ها امسال از 29 فروردین‌ماه آغاز شده و تاکنون سه درصد راه‌های بین‌ شهری و 18 درصد راه‌های اصلی توسط دو تیم چهار و پنج نفره پاک‌سازی شده است.

وی اظهار کرد: 10 نفر زندانی نیز از شنبه 21 خردادماه از ساعت هشت صبح تا 15 عصر به جمع کارگران دیگر اجرای این طرح اضافه می‌شوند.

مدیر تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق و مسئول اجرای طرح پاک‌سازی حریم جاده‌های استان مرکزی افزود: هم‌اکنون به‌ازای هر روز کاری (هشت صبح تا 15 عصر) دو میلیون و 500 هزار ریال پرداخت می‌شود و به‌واقع تأمین هزینه‌ها با مشکلات زیادی همراه است که نیاز بوده همه در این طرح بزرگ مشارکت کنند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی نیز در این آیین گفت: طرح پاک‌سازی زباله از حریم جاده‌ها اقدام ارزشمندی است که نقش مؤثری در کمک به حفاظت محیط‌زیست دارد.

«زهره موسوی» افزود: در راستای کمک به اجرای این طرح 600 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی جذب شده است.

وی بیان کرد: امید است این طرح با قوت و در سایه همکاری و مشارکت بخش‌های مختلف ادامه‌دار باشد.

مدیر کارخانه تولید سولفات سدیم اراک هم در این آیین گفت: پاک‌سازی حریم جاده‌ها از زباله‌ها اقدام ارزشمندی است که از سوی شرکت توزیع برق استان مرکزی آغاز شد و شرکت تولید سولفات سدیم اراک هم در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود را مکلف به همکاری و مشارکت در اجرای این طرح کرده است.

«مسعود رضوانی» افزود: هزینه‌های مسئولیت اجتماعی این شرکت سال گذشته صرف ایجاد یک پایگاه اورژانس شد و کمتر در پاک‌سازی جاده‌ها کمک کردیم، اما امسال افزایش کمک به اجرای این طرح در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: انتظار است برای اجرای این طرح که در کشور نمونه و پیشرو است، صنایع مختلف این استان پای کار آیند تا طرح ادامه‌دار باشد.

مدیر کارخانه تولید سولفات سدیم اراک ادامه داد: این شرکت از سال 95 تاکنون هرساله 55 هکتار از اراضی اطراف تالاب میقان که مستعد ریزگرد است را بوته‌کاری کرده و امسال نیز این میزان در دستور کار بوده و درحال عقد قرارداد با پیمانکار است.

رضوانی عنوان کرد: بوته‌کاری‌ها با نظارت منابع طبیعی انجام می‌شود.

استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 480 هزار نفر جمعیت است.

شناسه خبر 56356