شناسه خبر:55563
1401/3/1 10:04:21

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: دستگاه‌های اجرایی در بازنگری و پیاده‌سازی صحیح سند پیشگیری از طلاق مشارکت گسترده و مؤثر داشته باشند.

«فرزاد مخلص‌الائمه» روز چهارشنبه در قرارگاه جمعیت استان مرکزی افزود: آمار طلاق در این استان بالا است و این مهم موجب کاهش جمعیت در استان شده و نیاز است این سند در قرارگاه جمعیتی استان با بهره‌گیری از ظرفیت سایر دستگاه‌ها بازنگری، بازآفرینی و پیاده‌سازی شود.

وی با یادآوری تأکیدات رهبر معظم انقلاب از 10 سال گذشته درخصوص افزایش جمعیت، ادامه داد: امید است با وجود شرایط سخت اقتصادی، جمعیت با کیفیت براساس این قانون در کشور و استان افزوده شود.

مخلص‌الائمه افزایش ازدواج را ازجمله راهکارهای افزایش جمعیت در کشور و استان مرکزی عنوان کرد و افزود: طرح‌هایی شامل تسهیلات و ازدواج آسان در راستای افزایش ازدواج و جمعیت در کشور اجرایی شده است.

وی ادامه داد: کاهش سن ازدواج، کاهش فاصله بین ازدواج و فرزندآوری و کاهش فاصله فرزند‌آوری، از دیگر اقدامات افزایش جمعیت کشور است که شبکه نفوذ با ارائه آمارهای غلط از مبادی رسمی این سه مورد را هدف قرار داده‌ و موجب می‌شود آمار فرزندآوری کاهش یابد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: در زمینه ناباروری اقدامات مناسبی در جهاد دانشگاهی این استان انجام شده و جهاد دانشگاهی استان به‌صورت تخصصی در بین جهادهای دانشگاهی کشور روی این مسئله کار انجام داده‌اند.

مخلص‌الائمه با تأکید بر مطالبه دستگاه‌های استانی از دستگاه‌های مرکزی برای اجرای قانون جوانی جمعیت، افزود: دستگاه‌های مسئول در این حوزه برش استانی قانون مذکور را در استان اجرایی کرده و باید در نشست آینده قرارگاه جمعیت مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بررسی برش استانی این قانون در قرارگاه جمعیتی استان مرکزی در راستای هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها برای اجرای هرچه بهتر این قانون انجام می‌شود.

استاندار مرکزی گفت: رسانه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های فرهنگی استان باید فرهنگ‌سازی و تشویق برای اجرای این سند را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: طرح جوانی جمعیت از سال 99 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و ستاد ملی جمعیت در دولت و قرارگاه جمعیت نیز در وزات کشور تشکیل شده‌ است.

«پروین مفتح‌زاده» افزود: قرارگاه جمعیت استان مرکزی ماهی یک‌بار برای عملیاتی کردن طرح جوانی جمعیت در این استان تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد و استانداری‌ها و راهبرد تعیین ضرورت و فعالیت‌های معطوف به کانون خانواده و جمعیت، ازجمله وظایف این قرارگاه است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: این قرارگاه با حضور 21 عضو اصلی و صاحب رأی و دو نفر بدون رأی تشکیل می‌شود.

مفتح‌‎زاده گفت: براساس نظریه کارشناسان پنج تا هفت سال برای پیشگیری از بحران جمعیت در کشور زمان باقی مانده و اگر از این مزیت استفاده نشود، دچار بحران جمعیتی در کشور می‌شویم.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز در این نشست ابراز کرد: بحث جمعیت از 10 سال گذشته در کشور آغاز شده و این مهم براساس گزارشی بوده که ثبت احوال به رهبر معظم انقلاب ارائه کرده‌ است.

«علیرضا قبادی» افزود: ثبت ولادت‌ها از سال 95 نشان‌دهنده آن بوده که ثبت موالید در کشور به‌شدت کاهش یافته و از سال 98 این مهم مقداری افزایش یافته‌ است.

وی ادامه داد: استان مرکزی رتبه چهارم ازنظر پایین بودن نرخ موالید را در کشور دارد و ثبت موالید در کشور 10 در هزار و این استان 13 در هزار است.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی خاطرنشان کرد: میزان باروری در میان زنان دارای همسر 15 تا 49 سال در کشور 64 و 6 دهم در هزار نفر و این استان 47 و 9 دهم در هزار نفر است.

قبادی گفت: نرخ باروری در کشور یک و 6 دهم و در استان مرکزی یک و دو دهم است و این استان ازنظر شاخص سالمندی رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده‌ است.

وی ادامه داد: نرخ ثبت ازدواج در کشور 26 در هزار و استان مرکزی 11 در هزار است.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی اظهار کرد: 14 هزار و 312 ولادت و هشت هزار و 490 ازدواج سال گذشته در این استان به ثبت رسید.

قبادی گفت: کمیجان و ساوه سال گذشته بیشترین ثبت ولادت و تفرش و آشتیان پایین‌ترین ثبت ولادت را داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نرخ فوت در کشور 6 و 6 دهم و در استان مرکزی هفت و سه دهم است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 31 سازمان مردم‌نهاد فعال در حوزه ازدواج و تسهیل در امر ازدواج در این استان فعال هستند و 200 سلسله کارگاه درخصوص آموزش قبل و بعد ازدواج توسط این سازمان‌ها برای زوج‌های جوان برگزار می‌شود.

«عابد حقدادی» افزود: ترویج ازدواج آسان و رصد تسهیلات ازدواج ازجمله وظایف این اداره کل به‌شمار می‌رود که توسط سمن‌ها پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: هفت مرکز مشاوره در معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی تشکیل شده و در زمینه ارائه مشاوره به جوانان و خانواده فعالیت می‌کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: افزایش این مراکز تا 11 مرکز امکان‌پذیر است.

حقدادی افزود: سند کاهش طلاق، تسهیل در ازدواج و کاهش آسیب در این اداره کل وجود دارد و پنج تا 6 سال بوده که کنار گذاشته شده‌ است.

شناسه خبر 55563