شناسه خبر:55186
1401/2/21 09:23:36

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: مازاد آبزیان تولیدی استان قابلیت و پتانسیل صادرات به کشور عراق و خارج استان را دارد.

رضا سلیمانی روز سه شنبه اظهار کرد: میانگین ماهی آزاد تولیدی مزارع پرورش ماهی استان ایلام در سال چهار هزار تن است.

وی افزود: این آبزیان مازاد با توجه به کیفیت و طعم خوب قابلیت صادرات به خارج از استان را دارند و در سال‌های اخیر به‌صورت موردی بخشی از ماهی مازاد استان از طریق مرز مهران به کشور عراق صادر شده است.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام یادآور شد: ماهی مازاد ایلام به استان‌های همجوار چون خوزستان، کرمانشاه و تهران نیز صادر می‌شود.

سلیمانی تأکید کرد: صادارات آبزیان تولید استان به کشور عراق یک پتانسیل قوی اقتصادی است که توسعه و پیگیری جدی آن منوط به همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط چون دامپزشکی، صنعت، معدن تجارت، اتاق بازرگانی، استانداری و دیگر نهادهای مرتبط داخل استان و همراهی طرف عراقی و بازرگانان این کشور است.

وی ادامه داد: ماهی صادراتی به عراق باید بر اساس معیارها و بازارپسندی این کشور باشد تا بتوان بازار مصرف عراق را برای عرضه و فروش این محصول جلب کرد.

وی در مورد تأمین نهاده‌های آبزیان هم‌ توضیح داد: تمام نهاده‌های آبزیان از بازار آزاد تامین و مزرعه داران پرورش ماهی نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند و برخلاف دام و طیور، به آبزیان و بخش شیلات نهاده دولتی و یارانه ای تعلق نمی گیرد.

پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری 10 هزار و 500 تن ماهی سردآبی و گرم‌آبی از مزارع استان تولید شود.

سال گذشته میزان تولید ماهی در استان 10 هزار و 300 تن بود.

در استان ایلام 220 مزرعه پرورش ماهیان سرد و گرم آبی با دو هزار و 500 بهره‌بردار و تعاونی صید و صیادی فعالیت دارد.

شناسه خبر 55186