شناسه خبر:54605
1401/2/5 09:40:42

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 10 هزار و 700 تن ماهی توسط آبزی‌پروران استان طی سال گذشته تولید شده است.

حمید حسین‌پور روز شنبه اظهارکرد: تنوع منابع آبی از جمله رودخانه‌های دائمی، چشمه‌ها، دریاچه‌های پشت سدها، قنوات، چاه‌های کشاورزی در کردستان از مهمترین مزایای توسعه شیلات و آبزی‌پروری در این استان است.

وی اضافه کرد: طی سال گذشته 10 هزار و 700 تن انواع ماهی خوراکی در استان تولید‌شده که از این میزان چهار هزار و 600 تن آن ماهی قزل‌آلا بوده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: در صورت استفاده از 10 درصد از منابع آبی خُرد( چشمه‌ها، چاه‌های کشاورزی و قنوات) و استخرهای ذخیره آب کشاورزی امکان افزایش یک هزار تن ماهی وجود دارد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه پنج درصد تولید قزل‌آلای استان که معادل 230 تن می‌شود در 30 استخر ذخیره آب کشاورزی تولید شده است، یادآور شد: در 10 شهرستان استان 2 هزار و 770 باب استخر ذخیره آب کشاورزی وجود دارد که اگر از این ظرفیت برای تولید ماهی استفاده شود هم درآمد کشاورزان و هم میزان تولید ماهی در استان افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: در صورت داشتن شرایط آبزی پروری، در اجرای تبصره چهار ماده پنج قانون نظام جامع دامپروری کشور متقاضی مجوز آبزی پروری می‌تواند به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کند.

در حال حاضر شیلات استان کردستان در بخش تکثیر و تولید ماهیان سردابی، صید و صیادی در منابع آبی(دریاچه‌های طبیعی و پشت سدها)، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، تکثیر و پرورش زالو فعالیت دارد.

تولید آبزیان در این استان به 2 صورت گرم آبی و سردآبی است که تولید ماهیان گرم آبی در 6 منبع آبی در قالب 6 تعاونی صیادی انجام می‌شود و در این بخش برای بیش از 400 نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

شناسه خبر 54605