شناسه خبر:54266
1401/1/27 09:39:30

سپهرغرب، گروه خبر: نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: اولین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان کشور در سلیمانیه عراق برگزار می‌شود.

فاروق کیخسروی در کارگروه توسعه صادرات استان کردستان خواستار سفر استاندار به اقلیم کردستان عراق شد و اظهار کرد: در این سفر مقامات قضایی باشند تا مقدمات یک تفاهم‌نامه قضایی برای رفع مشکلات فراهم شود.

وی تصریح کرد: دوری از بخشی‌نگری و همدلی بخش خصوصی و دولتی در راستای توسعه صادارات و رفع موانع و مشلات این حوزه ضروری است.

کیخسروی اضافه کرد: ثبات قیمت‌ها از مشکلاتی است که تجار را با مشکل مواجه کرده و از سوی دیگر یکدست نبودن قیمت یک کالا در چندین واحد مانع و سد راه توسعه صادرات است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات فراروی بازگشت ارز حاصل از صادرات تک‌واحدی نبودن قیمت ارز در کشور است گفت: بخشنامه‌های خلق‌الساعه از دیگر مشکلات فراروی حوزه توسعه صادرات در کشور است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه محصولات کردستان در خارج از استان و خاصتا در اقلیم کردستان عراق تاثیر بسزایی در توسعه صادرات دارد که متأسفانه در 13 سال گذشته چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی گفت: امکان برگزاری سالانه چندین مورد نمایشگاه برای تشکل‌های مختلف وجود دارد.

این مسئول با یادآورینامگذاری امسال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بر ضرورت تلاش جدی برای عملیاتی کردن این شعار تأکید کرد و گفت: به همین منظور اولین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان کشور در سلیمانیه عراق برگزار می‌کنیم.

کیخسروی تصریح کرد: امروز ترکیه بازارهای عراق را در دست گرفته این در حالی است که ظرفیت ما برای گرفتن سهم بیشتر از این بستر بیشتر است اما این مستلزم همراهی و هماهنگی‌ بین دو بخش خصوصی و دولتی است.

وی اضافه کرد: ایجاد بانک یا شبکه صرافی معتبر برای سهولت در مبادلات باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در حال حاضر در این حوزه با مشکل مواجه هستیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج افزود: در دولت‌های قبلی تفاهم‌نامه‌هایی بین ما و اقلیم کردستان منعقد شده اما متأسفانه اجرایی نشد.

شناسه خبر 54266