شناسه خبر:54215
1401/1/25 09:45:36

سپهرغرب، گروه خبر: جشن ملی برداشت توت‌فرنگی در کردستان اواخر اردیبهشت سال جاری به همت سازمان جهادکشاورزی استان و اتاق بازرگانی سنندج و جمع دیگری از دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان در جلسه هماهنگی برگزاری رویدادی مربوط به توت‌فرنگی در استان در سطح ملی اظهار کرد: برای برگزاری برنامه‌ای مناسب با اهداف مشخص باید کمیته‌های تخصصی تشکیل شود.

کمال حسینی اضافه کرد: با توجه به پیشینه و جایگاه بالای تولید توت‌فرنگی در استان که در نتیجه تلاش کشاورزان و همت مسئولان ایجاد شده است باید برنامه‌ای منسجم و بسیار غنی با اطلاع‌رسانی گسترده برگزار شود.

وی افزود: در سالیان گذشته اقدامات زیادی به‌ویژه برای افزایش ماندگاری توت‌فرنگی در استان انجام شده که ازجمله آن‌ها استفاده از دستگاه‌های پرکولینگ (سردکننده) در مزارع بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان یادآور شد: امروزه توت‌فرنگی به یکی از محصولات برند استان تبدیل شده و از این مهم باید برای افزایش بهره اقتصادی سود ببریم و در این صورت است که موفقیت در تولید این محصول حاصل می‌شود.

حسینی اظهار کرد: عملکرد تولید توت‌فرنگی در استان افزایش پیدا کرده ولی با توجه به تولید این محصول در دیگر استان‌های کشور سهم کردستان در این رابطه نسبت به چند سال پیش کاهش یافته است.

*کردستان پایتخت تولید توت فرنگی کشور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: جشن ملی برداشت توت‌فرنگی را با همکاری اتاق بازرگانی در تاریخ 27 تا 29 اردیبهشت امسال در سنندج برگزار و از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای شرکت در آن دعوت خواهیم کرد.

پیمان اسکندری اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این برنامه در سطح ملی جذب گردشگر و سرمایه‌گذار است و اینکه کردستان همواره به‌عنوان پایتخت تولید توت‌فرنگی در کشور شناخته شود.

وی با اعلام اینکه سالانه 60 هزار تن توت‌فرنگی در کردستان تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر میزان تولید کشوری این محصول 96 هزار تن است که 62.5 درصد آن مربوط به این استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: با برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها و رویدادهای ملی باید جایگاه تولید توت‌فرنگی در استان حفظ و معرفی شود.

اسکندری اظهار کرد: ازجمله برنامه‌هایی که طی چند روز برگزاری جشن ملی برداشت توت‌فرنگی در استان خواهیم داشت شامل برگزاری سیمنارهای علمی و تخصصی و بازدید از روستاهایی که بالاترین سطح تولید این محصول را دارند؛ است.

کردستان یک میلیون و 175 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه 773 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود و 350 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 52 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از 773 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 678 هزار هکتار آن دیم و 95 هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان 115 هزار نفر است که سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که بیش از 400 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت‌فرنگی با حدود 60 هزار تن در سال است.

شناسه خبر 54215