شناسه خبر:53849
1401/1/18 08:51:50

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه کشت بهاره محصولات اساسی به‌ویژه چغندر قند، سیب زمینی، ذرت و آفتابگردان در دست اقدام است، گفت: پنج هزار تُن کود به کشاورزان اختصاص می‌یابد.

محمدشهرام پرورش صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همدان به‌عنوان یکی از استان‌های کشاورزی کشور بوده که با سپری شدن سرما و مساعد شدن شرایط آب‌وهوایی، کشت بهاره محصولات اساسی به‌ویژه چغندر قند، سیب زمینی، ذرت و آفتابگردان و سایر محصولات در دست اقدام قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اواخر سال گذشته بحث کشت قراردادی چغندر قند با کارخانجات قند مطرح شده است، افزود: از همین رو قراردادی منعقد شده و تا به امروز با برنامه پنج هزار هکتاری به شهرستان‌ها ابلاغ شده؛ به‌طوری که پنج هزار هکتار چغندر قند به‌صورت صددرصد مکانیزه در سطح اراضی کشاورزی استان کشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کود مورد نیاز این میزان کشت تأمین و تدارک دیده شده است، یادآور شد: از سوی دیگر همدان به‌عنوان یکی از استان‌های تولید مهم سیب زمینی در کشور به‌شمار می‌رود؛ بنابراین از اواخر اسفندماه کشت سیب زمینی در سطح استان آغاز شده است.

وی با تأکید بر اینکه طبق برنامه‌ریزی 19 هزار هکتار کشت سیب زمینی پیش‌بینی شده که 10 هزار هکتار کشت در مناطقی که شرایط آب‌وهوایی مساعد بوده انجام شده است، عنوان کرد: محصول تولیدی این میزان کشت از اواسط تیرماه تا اواخر تیرماه سال جاری به بازار عرضه می‌شود.

پرورش در ادامه به کشت سه محصول ذرت علوفه‌ای، دانه‌ای و آفتابگردان با مساعد شدن شرایط از اوایل اردیبهشت‌ماه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تدبیر دولت و وزارت جهاد سموم مورد نیاز قبل و بعد از کشت بهاره، سموم پایه‌ای چون پتاسه و فسفاته با قیمت مناسب این کودها با کمک شرکت خدماتی استان تأمین و تدارک شده است.

وی با بیان اینکه پنج هزار تُن کود درحال اختصاص به کشاورزان استان است، تصریح کرد: نظارت بر کاشت، داشت و برداشت انجام می‌شود؛ به‌نحوی که میانگین تولید استان قابل قبول باشد.

شناسه خبر 53849