شناسه خبر:53079
1400/12/14 11:21:04

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: درصورت بروز هرگونه سرقت، مدیران و مسئولینی که سهل‌انگاری آن‌ها موجب بروز سرقت شده باشد، مورد تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی روز پنجشنبه 12 اسفندماه در شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب استان مرکزی اظهار کرد: میزان تلفات سالیانه عابرین پیاده در استان مرکزی نشانگر سطح فرهنگ عبورومرور مردم و عدم برخورداری از گذرگاه‌های ایمن پیاده‌روی در شهرها است.

وی ادامه داد: لازم است تدابیری جهت کاهش سرعت تردد وسایل نقلیه اندیشیده شده و از به خطر افتان جان شهروندان جلوگیری شود. یکی از دلایل سرعت بالا در عبورومرور وسایل نقلیه، عدم توسعه خدمات عمومی نظیر مراکز و پیست‌های سرعتی است، درصورت وجود این‌گونه خدمات جوانان می‌توانند با حرکت با سرعت بالا و بی‌خطر به تخلیه هیجانات خود بپردازند. همچنین لازم است که برای عاملین بروز خطر و حوادث رانندگی، محرومیت‌های اجتماعی ایجاد شود.

این مقام مسئول با بیان آنکه توسعه و پیشگیری وضعی و اجتماعی در صدر برنامه‌ریزی اقدامات سال آینده است، تصریح کرد: امید است تا دولت جدید بتواند بر مشکلات موجود فائق شده و به رفع موانع موجود در جامعه بپردازد.

حجت‌الاسلام موسوی گفت: تهیه و تدوین آمار و اطلاعات کامل و درست درخصوص تمامی مسائل شهری منجر به برنامه‌ریزی صحیح و مطالبه درست ملی خواهد شد، بنابراین لازم است تمامی دستگاه‌ها در حوزه عملکرد خود به بررسی و ثبت آمار و اطلاعات جامع، کامل و دقیق بپردازند.

وی تذکر داد: از این پس درصورت بروز هرگونه سرقت، مدیران و مسئولینی که سهل‌انگاری آن‌ها موجب بروز سرقت شده باشد، مورد تعقیب قانونی قرارخواهند گرفت.

این مقام مسئول درخصوص بروز حوادث احتمالی در چهارشنبه‌سوری تذکر داد: حراست از اماکن و اموال دولتی حائز اهمیت است و باید از هرگونه صدمه به اموال دولتی جلوگیری شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز در این جلسه عنوان کرد: اتفاقات حوزه شهری و برون‌شهری معلول علت‌های بسیاری است و باید گفت در پیشگیری از این اتفاقات، لازم است که اتفاقات و تدابیری فراتر از سطح استانی و در فضای کشور لحاظ شود.

حمیدرضا نوازنی اظهار کرد: ادغام دو فعالیت راه و شهرسازی در کشور تحت عنوان وزارت راه و شهرسازی بسیار اشتباه بوده است، درحال حاضر راه و شهرسازی نه راه می‌سازد و نه شهر! برای مثال احداث طرح هشت هزار و 100 واحدی با احتساب تعداد هر خانوار 3.5 نفر، با سکونت 25 هزار نفر در یکجا مساوی خواهد شد که این امر به‌تنهایی موجب بروز مسائل اجتماعی بسیار و ترافیک سنگین شهری و برون‌شهری خواهد شد.

نوازنی ادامه داد: شهر ما نیازمند اضافه شدن یک‌هزار هکتار زمین است و درحال حاضر اجازه نفس کشیدن ندارد، با این حال سیاست‌گذاری‌های شهری به‌خصوص در طرح جامع مسکن ملی قابل تأمل است.

وی ضمن قدردانی از شهرداری خمین به‌علت تدوین طرح جامع ترافیک و عملکرد صحیح و همگام با این طرح، درخصوص تصادفات رخ‌داده در استان مرکزی تأکید کرد: بروز تصادفات شهری و ناامنی شهر برای عابرین پیاده، نشانگر آن است که متأسفانه شهرداری‌ها در حوزه ترافیک خوب عمل نکردند. گفتنی است 61 درصد فوتی‌ها در تصادف‌های استان مرکزی، سر صحنه به‌علت سرعت بالا و شدت برخورد اتفاق می‌افتد، سه درصد از فوتی‌ها حین انتقال به بیمارستان رخ می‌دهد و حدود 34 درصد مصدومین تصادفی در بیمارستان‌ها فوت کرده‌اند که میزان فوتی‌های بیمارستانی نیز نیازمند بررسی و تأمل است.

پلیس راهور استان مرکزی نیز در این جلسه اظهار کرد: در 11 ماه گذشته تعداد متوفیان عابر پیاده در استان مرکزی 17 نفر بوده است.

سرهنگ سیدعلی حسینی افزود: 80 درصد تصادفات درون‌شهری در استان مرکزی در شهرهای اراک و ساوه واقع می‌شود. گفتنی است در پنج سال اخیر تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات 424 نفر بوده که 203 نفر از این تعداد در شهر اراک بوده ‌است.

حسینی اضافه کرد: میدان امام حسین (ع) با 94 مجروح، 84 جرحی و 148 خسارتی، میدان امام خمینی (ره) با 95 جرحی، 100 مجروح و 150 خسارتی، بلوار کربلا با 72 جرحی، 78 مجروح و 125 خسارتی و خیابان قائم‌مقام با 83 جرحی، 89 مجروح و 164 خسارتی ازجمله نقاط حادثه‌خیز در شهر اراک هستند.

رئیس پلیس راه استان مرکزی نیز در این جلسه بیان کرد: استان مرکزی دارای 6 هزار و 420 کیلومتر راه برون‌شهری است که از این میزان چهار درصد آزادراه و هفت درصد بزرگراه است که دارای حفاظ میانی هستند؛ اما راه‌های اصلی و فرعی فاقد حفاظ میانی بوده و اغلب موجب بروز حوادث می‌شوند. استان مرکزی با میزان تردد روزانه 500 وسیله نقلیه ازلحاظ تردد در رتبه‌های اول تا سوم کشور قرار دارد.

سرهنگ محمد پورشمس درخصوص آمار تصادفات برون‌شهری در استان مرکزی تشریح کرد: در 11 ماه اخیر شاهد 10 هزار و 462 تصادف بوده‌ایم که 431 فوتی و پنج هزار و 542 مجروح بیمارستانی را در پی داشته است. حدود 24 درصد از تصادفات برون‌شهری در محورهای اصلی، 21 درصد در بزرگراه‌ها، 18 درصد آزادراه و 37 درصد در راه‌های فرعی رخ داده است.

وی با بیان اینکه تعداد تصادفات ارتباط مستقیمی با توسعه‌یافتگی دارد و نیاز است همه دستگاه‌های مربوطه طی یک هم‌افزایی ویژه در این مسیر قدم بردارند، تأکید کرد: قابل توجه است که رتبه تردد در استان مرکزی نسبت به لرستان بسیار بالاتر بوده، با این حال بودجه اختصاصی به این بخش در استان مرکزی نسبت به لرستان بسیار کمتر است.

شناسه خبر 53079