شناسه خبر:52938
1400/12/9 09:07:58

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سرپل‌ذهاب گفت: راه دسترسی به روستای هدف گردشگری پیران در این شهرستان با 950 میلیون تومان اعتبار ساماندهی می‌شود.

مصیب شهبازی روز یکشنبه افزود: این روستا از روستاهایی است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن آبشار طبیعی آن که از بلندترین آبشارهای کشورمان است به این منطقه سفر می‌کنند.

وی اظهار داشت: اعتبار اختصاص یافته برای بهسازی راه دسترسی به این جاذبه گردشگری از محل اعتبارات ملی است و اکنون ماشین آلات و ادوات بنیاد مسکن در حال انجام کار در روستای پیران هستند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سرپل‌ذهاب گفت: عملیات راه سازی منطقه گردشگری روستای پیران شامل احداث سنگ فرش، جدول گذاری، کانال کشی، کانال‌های عبوری آب، بیس ریزی، شن ریزی و آسفالت است.

با توجه به وجود طبیعت بکر، آبشار پیران و باغات متنوع، روستای پیران به عنوان روستای هدف گردشگری شهرستان انتخاب شده است، یک واحد بومگردی توسط یکی از روستاییان منطقه در این روستا ایجاد شده اما قابلیت آن شرایط را برای ایجاد ده‌ها واحد بومگردی فراهم کرده است.

در جریان زلزله 7.3 ریشتری سال 96، آبشار پیران دچار آسیب شد و بسیاری از زیرساخت‌های راه، اسکان و امکانات رفاهی آن از بین رفت.

آبشار پیران یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در شهرستان سرپل‌ذهاب در 110 کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه واقع شده و در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

ارتفاع کلی آبشار از بالای صخره‌ها تا پایین‌ترین نقطه از طبقه سوم آن حدود 150 متر است که باتوجه به فرسایش قسمت بالایی آبشار و ایجاد دره‌ای تنگ در آن قسمت، ارتفاع قسمت آب‌ریز هم اکنون حدود 100 متر است.

برای دیدن این آبشار از 2 مسیر می‌توان استفاده کرد، یک مسیر آن که به پای آبشار منتهی می‌شود از شمال شهر سرپل ذهاب به سمت روستای پیران و پس از دور زدن این روستاست، از این نقطه تا پای آبشار حدود یک هزار و 500 متر را باید با پای پیاده طی کرد ضمن اینکه بخشی از این مسیر اینک سنگ فرش شده است.

در مسیر دیگر برای رسیدن به این آبشار باید از منطقه تفریحی ریجاب گذشت تا در کنار عبور از روستای ژالگه به بالای صخره‌هایی برسید که مشرف بر آبشار پیران است.

شناسه خبر 52938