شناسه خبر:52643
1400/12/2 09:14:31

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: عوامل خسارت‌زای گیاهی در مزارع و باغات استان با پایش به موقع و بهره‌مندی از توان تحقیقاتی و تعامل با بخش اجرا، کنترل خواهد شد.

محمدصالح احمدی در چهارمین جلسه ستاد گیاه‌پزشکی استان کردستان در سنندج با موضوع پایش و پیش آگاهی عوامل خسارت‌زای گیاهی و بررسی مسائل و مشکلات اجرایی مبارزه با آفات عمومی و همگانی اظهار کرد: حفظ محصولات کشاورزی از گزند و آسیب عوامل خسارتزای زیستی در آغاز عملیات داشت محصولات پاییزه اهمیت زیادی دارد.

وی بر توجه به پایش و پیش آگاهی آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع و باغات تأکید کرد و افزود: تشکیل جلسه‌های مستمر ستاد گیاه‌پزشکی و لزوم توجه به پایش و پیش آگاهی اصولی به منظور کنترل به موقع عوامل خسارت‌زای گیاهی با استفاده از توان بخش‌های تحقیقاتی و تعامل با بخش اجرا در اولویت قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره‌ کل هواشناسی، میزان بارندگی تاکنون در استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 4.2 درصد افزایش داشته است.

احمدی یادآور شد: این میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت 6.4 درصد کاهش داسته است و با استناد به داده‌های مرکز ملی اقلیم شناسی، دمای بهمن‌ماه استان در سال 1400 تا اردیبهشت ماه 1401 نرمال و کمتر از نرمال بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: تامین اعتبار برای خرید سم به منظور کنترل آفات عمومی در سال زراعی جاری از موارد ضروری است که می‌طلبد در اولویت قرارداده شود.

فریدون حامدی افزود: برای مبارزه با آفت ملخ بومی در استان با توجه به توپوگرافی و صعب‌العبوری مناطق مشکل بوده و لازم است اداره منابع طبیعی، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و بخش غیر دولتی (کشاورزان و NGO ها) نیز پای کار باشند.

وی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته استان در کنترل سن مضر غلات و کنترل علف‌های هرز عملکرد مطلوبی داشت، گفت: در شرایط تحت تنش و خشک‌سالی حاکم بر منطقه، دقت در بررسی اماکن زمستان گذران طی روزهای آتی امری ضروری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برای پایش منظم و مراقبت ویژه از محصول گندم در مقابل عوامل خسارت‌زا نیاز به تأمین امکانات و تجهیزات لازم هم چون خودرو برای کارشناسان شبکه‌های مراقبت است تا بتوانند به‌موقع در مزارع حضور پیدا و زمان مبارزه را به طور دقیق اطلاع‌رسانی کنند.

حامدی یادآور شد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سابقه آلودگی بعضی از مزارع مریوان به بیماری زنگ زرد غلات، باید پایش دقیق تری انجام و در صورت مشاهده به سرعت کانون کوبی اجرا شود.

کردستان یک میلیون و 175 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه 773 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود و 350 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 52 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از 773 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 678 هزار هکتار آن دیم و 95 هزار هکتار آن هم آبی است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 60 هزار تن در سال است.

شناسه خبر 52643