شناسه خبر:51613
1400/11/5 09:50:01

سپهرغرب، گروه سلامت: محققان در مطالعه‌ای، آمار مرگ و میر ناشی از مقاومت ضدمیکروبی باکتریایی را در سراسر جهان بررسی کردند.

در گذشته، باکتری‌ها از بین می‌رفتند و عفونت از بین می‌رفت، زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها مانند دستگاه کشتن باکتری‌ها عمل می‌کردند. متأسفانه به دلیل استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها و موارد دیگر، عملکرد این داروها مختل شده است.

اکنون، بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های رایج دیگر در برابر برخی از شایع‌ترین، و در برخی موارد، جدی‌ترین عفونت‌های باکتریایی، عمل نمی‌کنند.

محققان دانشگاه واشنگتن خاطرنشان کردند: «اگر گسترش مقاومت ضد میکروبی باکتریایی کنترل نشود، می‌تواند بسیاری از پاتوژن‌های باکتریایی را در آینده بسیار کُشنده‌تر از امروز کند.»

محققان توصیه می‌کنند وقتی آنتی‌بیوتیک توسط پزشک تجویز نمی‌شود، در مطب پزشک اصرار نکنید. گوشت بدون آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در وهله اول، بهداشت دست را به خوبی رعایت نمایید.

محققان در این مطالعه، مقاومت ضد باکتریایی را در 204 کشور و منطقه در سراسر جهان بررسی کردند و تخمین زدند که 1.27 میلیون مرگ در سال 2019 قابل پیشگیری بوده است.

بر اساس اعلام این مطالعه، در حال حاضر مقاومت ضد میکروبی باکتریایی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. به‌عنوان مثال، مقاومت ضد میکروبی در سال 2019 باعث مرگ افراد بیشتری نسبت به HIV یا مالاریا شده است.

کشورهای جنوب صحرای غربی آفریقا بالاترین میزان مرگ و میر را در این مطالعه داشتند. در مقابل، استرالیا و نیوزلند کمترین مرگ و میر را داشته‌اند.

شناسه خبر 51613