شناسه خبر:50788
1400/10/18 08:22:09

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: بهره‌برداری از شبکه ریلی استان همدان اگرچه پیام‌آور پیشرفت برای همدان بود اما عدم فراهم بودن زیرساخت‌های ابتدایی از جمله راه دسترسی، سرعت کافی و ایستگاه مجهز باعث شد افتتاح نیم‌بند این پروژه ریلی خدمات نیم‌بندی هم به دنبال داشته باشد تا آنجا که با گذشت 4 سال هنوز مدیران نتوانسته‌اند بر پروژه‌های تکمیل زیرساخت آن نقطه پایان بگذارند.

همدان، شهر جذابی که در قسمت مرکزی غرب کشور قرار گرفته، امروز در عرصه جهانی با نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین شناخته‌ شده است؛ همدان از گذشته تاکنون به‌دلیل مرکزیت سیاسی و اداری که دارد، مورد توجه بوده و همچنین امروزه به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران در امور گردشگری شناخته‌ شده است.

دراین‌بین همدان مانند دیگر کلان‌شهرها دارای امکانات حمل‌ونقلی مناسبی است تا مسافران بتوانند با بهترین و راحت‌ترین راه ممکن، خود را به این شهر برسانند که یکی از این زیرساخت‌ها در حوزه حمل‌ونقل به استقرار خطوط ریلی و دایر کردن ایستگاه قطار در این شهر از چندسال پیش بازمی‌گردد؛ ایستگاهی که در ابتدا با عنوان ایستگاه مسافربری از آن یاد شد، اما با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت (عباس آخوندی) به‌دلیل بُعد مسافت به‌عنوان ایستگاه باری قلمداد و قرار شد ایستگاه در درون شهر برای سهولت دسترسی ایجاد شود. اما با وجود گذشت بیش از پنج سال از این وعده، هنوز هم شاهد تحقق این موضوع نیستیم؛ حال آنکه ایستگاه نیمه‌کاره رباط شورین در 15 کیلومتری شهر همچنان با مشکلاتی همچون راه دسترسی باریک و خطرناک و درعین‌حال تاریکی، نبودن دستگاه خودپرداز بانکی، آنتن ندادن موبایل، نداشتن حمل‌ونقل عمومی، سالن انتظار مسافران کوچک و عدم راه‌اندازی سالن اصلی، دست‌وپنجه نرم کرده و این مهم مسافران و گردشگران را از استفاده دلسرد می‌کند. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با فرزاد تیموری، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه استان همدان طی سال‌های اخیر بحث احداث شبکه‌ ریلی را به‌خوبی پیگیری کرده است، گفت: این درحالی است که تا پیش از انقلاب همدان یک متر هم راه ریلی نداشت.

فرزاد تیموری با تأکید بر اینکه درحال حاضر دو خط ریلی مستقل اراک- ملایر- کرمانشاه و دیگری ساوه- همدان و سنندج در استان وجود دارد، ابراز کرد: خوشبختانه خط ریلی همدان- ساوه سال‌ها بوده که به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه مسیر همدان تا سنندج نیز با جدی درحال اجرا است، اذعان‌کرد: درحال حاضر در شهر همدان دو ایستگاه مسافری درنظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها در مجاورت روستای رباط شورین قرار دارد که اکنون نیز درحال سرویس‌دهی است؛ اما درواقع سالنی که درحال حاضر سرویس‌دهی می‌کند، سالن اصلی مسافربری نیست، بلکه سالن اصلی درحال احداث و تکمیل شدن است.

تیموری با تأکید بر اینکه سالن مذکور با کیفیت و براساس نقشه مطلوب احداث خواهد شد، ابراز کرد: علاوه‌بر این ایستگاه مسافربری درون‌شهری نیز درنظر گرفته شده که قرار است در مجاورت بلوار شهید همدانی انجام پذیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه طول مسیر انتقال از ایستگاه رباط تا بلوار همدانی چیزی حدود 9 و نیم کیلومتر است که حدوداً دو کیلومتر آن ساخته شده است، اظهار کرد: هفت‌ونیم کیلومتر باقی‌مانده نیز در حد 70 درصد پیشرفت دارد که در آن همچنان بحث ابنیه فنی و احداث پُل‌ها درحال انجام است.

وی در پاسخ به این سؤال که ایستگاه مذکور چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟ خاطرنشان کرد: خوشبختانه اخیراً با پیگیری‌هایی که انجام شد، اعتبار مناسبی را برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درنظر گرفتند، بنابراین انتظار می‌رود با این اعتبار سه پروژه دو ایستگاه مسافربری و تعریض راه دسترسی به ایستگاه رباط شورین به نتیجه برسد.

تیموری در واکنش به این سؤال که اعتبار درنظر گرفته‌شده چه مبلغی است و درعین‌حال نحوه انتقال ایستگاه درون‌شهری چگونه است، اذعان کرد: اعتباری که درنظر گرفته شده، چیزی حدود 50 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: نحوه انتقال ایستگاه به بلوار شهید همدانی به‌صورت روگذر با گذشتن از جاده رباط انجام خواهد پذیرفت.

تیموری در واکنش به بحث لزوم خدمات‌دهی بهتر در ایستگاه فعلی و مباحثی همچون کمبود روشنایی مسیر و نداشتن حمل‌ونقل عمومی مناسب ابراز کرد: برای این امر نیز رایزنی با دستگاه‌های خدمات‌رسان را در دستور کار قرار خواهیم داد.

مع‌الوصف؛ با وجود احداث ایستگاه راه‌آهن در نزدیکی این روستا و افزایش بار ترافیکی جاده همدان به رباط شورین و ادامه آن تا ایستگاه، این جاده کم‌عرض، پُرخطر و کم‌برخوردار از علائم راهنمایی و رانندگی و تابلوهای راهنمای مسیر است که ضریب احتمال تصادف در این جاده را افزایش داده و بعضاً نیز باعث سرگردانی مسافران شده است، همچنین در مسیر جاده همدان به رباط شورین سایت جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی متعلق به سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان واقع شده که از یک‌سو باعث افزایش تردد ماشین‌های سنگین در این جاده پُرخطر و حادثه‌خیز شده و از سوی دیگر از زیبایی بصری این مسیر پُررفت‌وآمد کاسته است؛ بنابراین انتظار می‌رود اجرای سریع و تکمیل ایستگاه فعلی و داخل شهر مد نظر قرار گیرد. البته این آرزوی ماست که مسئولان کمی تحرک به خرج دهند و پروژه راه آهن همدان را به ایستگاه نهایی برسانند.

طی سال‌های اخیر مدیران کمترین توجه را به حمل و نقل ریلی استان داشتند تا آنجا که حتی ساختمان برای اداره کل راه‌آهن به صورت مستقل اختصاص ندادند و روند کند ساماندهی جاده دسترسی ایستگاه برون‌شهری قطار دست کمی از حرکت لاکپشت نداشت و مردم باید منتظر باشند در دولت جدید سیستم حمل و نقل ریلی که فقط برای جمع‌آوری رای با کمترین امکانات افتتاح شد و هنوز هم فاصله بین همدان تهران را با کندی بسیار طی می‌کند روزی به زیرساختی در شأن مردم همدان تبدیل شود.

شناسه خبر 50788