شناسه خبر:50732
1400/10/15 08:42:27

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک گفت: یکی از سه راکتور آیزوماکس واحد هیدروکراکینگ شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند برای نخستین‌بار در کشور، در این واحد مادرتخصصی تعمیر اساسی شد و در مدار تولید قرار گرفت.

جعفر صفری روز سه‌شنبه افزود: این راکتور به‌دلیل شکسته شدن یکی از پخش‌کننده‌های گاز سرد هیدروژن و ایجاد چهار ترک در بخش حساس نازل ورودی، از سرویس خارج شده بود که توسط مهندسان و تکنسین‌های شرکت ماشین‌سازی اراک تعمیر شد.

وی ادامه داد: با توجه به دما و فشار بالای کاری و حضور عوامل خطرناک مانند گاز هیدروژن، سولفید هیدروژن، همواره این راکتورها به‌عنوان یکی از حساس‌ترین تجهیزات پالایشگاه به‌شمار می‌آیند؛ بر همین اساس و پس از بروز مشکل در یکی از سه راکتور پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، برای تعمیر این تجهیز حساس مکاتباتی با شرکت‌های خارجی به‌عمل آمد که براساس روش پیشنهادی شرکت‌های خارجی، باید یونیت مذکور تعطیل و راکتور از محل خارج شده و به کارگاه ساخت منتقل می‌شد که این روش موجب تحمیل هزینه‌های سنگین برای پالایشگاه بود.

وی ادامه داد: با اعلام آمادگی ماشین‌سازی اراک به‌‌عنوان تنها شرکت صاحب صلاحیت داخلی برای اجرای این پروژه مهم و حساس، با تکیه بر تجارب علمی و عملی کارشناسان فنی و اجرایی خود و با اعتماد کارفرما، برای نخستین‌بار در ایران اسلامی، تمامی روش‌ها و اسناد فنی براساس آخرین استاندارد‌های روز دنیا تدوین و پس از کسب تأیید فنی کارفرما با رعایت بالاترین الزامات فنی و مهندسی و ایمنی بدون تعطیلی یونیت و بدون خارج کردن راکتور از محل و در سخت‌ترین شرایط، تعمیرات با بالاترین کیفیت انجام شد.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک با بیان اینکه پس از تأیید سلامت تجهیز با تست‌های NDT و هیدرو استاتیک راکتور وارد فاز بهره‌برداری شد، اظهار کرد: همچنین برای نخستین‌بار در کشور عملیات ذوب‌ریزی و ساخت قطعاتی از پروژه همانند فلنج و تست بلوک‌های این راکتور با آلیاژ و الزامات خاص در ماشین‌سازی اراک انجام شد.

صفری بیان کرد: این اقدام کم‌نظیر، سندی بر تکیه و توجه به توانمندی‌های علمی و فنی و تجارب ارزنده شرکت‌های داخلی به‌ویژه ماشین‌سازی اراک بوده که می‌تواند بسیاری از نیازهای فنی و صنعتی کشور را در بهترین زمان و بالاترین کیفیت و بهینه‌ترین قیمت برآورده کند.

ماشین‌سازی اراک با تولید 52 نوع محصول متنوع در حوزه‌های صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، صنایع معدنی و فولاد، تأسیسات حرارتی و دیگ‌های بخار، ریخته‌گری آلیاژی و آهنگری، نیروگاه‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر، پُل، سازه‌های فلزی و تأسیسات بندری فعالیت می‌کند.

ماشین‌سازی اراک به‌منظور پشتیبانی از صنایع بنیادین و برآورده‌ کردن نیازهای صنعتی کشور، در سال 1346 در زمینی به مساحت 134 هکتار در شهر اراک تأسیس شد و در سال 1350 به‌عنوان نخستین صنعت سنگین کشور به بهره‌برداری رسید.

این واحد تولیدی صنعتی در حوزه ساخت تجهیزات نفتی، مخازن بزرگ، سازه‌های فلزی، بویلرهای حرارتی، گلوله‌های سنگین فلزی، انواع پُل، دکل‌ها و تولید شیرهای تخصصی فعالیت دارد.

شناسه خبر 50732