شناسه خبر:50519
1400/10/11 09:12:23

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی بیجار گفت: 55 هزار قطعه ماهی گرمابی از گونه‌های فیتوفاگ و بیگهد در سد گلبلاغ بیجار رهاسازی شد.

پیمان قمری اظهار کرد: 55 هزار قطعه ماهی گرمابی با اعتباری افزون بر 393 میلیون ریال از محل طرح بهسازی و افزایش تولید آبزیان تأمین شد و با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی در سد گلبلاغ رها‌سازی شد.

وی افزود: این شهرستان دارای یک مجتمع پرورش ماهی در روستای قمچقای به ظرفیت 34 واحد، سد گلبلاغ و تعدادی مزرعه پرورش ماهی خرد دو‌منظوره است و در این راستا سالانه 450 تن ماهی سردآبی و 30 تن ماهی گرمابی تولید می‌شود.

وی افزود: هدف از این کار افزایش تولید گوشت، افزایش مصرف سرانه ماهی، اشتغال‌زایی، حفظ ذخایر آبی و بارور کردن آب کشاورزی از مواد مغذی است، بچه ماهی‌ها به‌منظور تأمین پروتئین (گوشت سفید) مورد نیاز استان و حفظ و حراست از ذخایر و اکوسیستم دریاچه‌ها و منابع آبی رهاسازی می‌شود.

پرورش ماهی هم‌اکنون در استان کردستان برای بیش از دو هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است، کردستان به علت دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و وجود منابع آبی غنی یکی از مستعدترین استان‌های کشور برای تولید و پرورش انواع ماهی است سالانه در کردستان بیش از دو هزار تن ماهی تولید می‌شود.

استان کردستان دارای 6 تعاونی صیادی فعال با بیش از 430 نفر عضو است، تا کنون هشت دریاچه پشت سد استان توسط شیلات مطالعه شده است.

شهرستان 89 هزار نفری بیجار در 142 کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

 

شناسه خبر 50519