شناسه خبر:48445
1400/8/25 09:40:38

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: عشایر بومی و مهمان باتوجه به کاهش محسوس نزولات جوی و خشکسالی شدید برای جوابگویی مراتع باید احشام خود را به نصف کاهش دهند.

فرشاد یاسمی اظهار کرد: مراتع به علت خشک‌سالی و کاهش رشد عدیده علوفه و گیاه پاسخگوی نیاز تغذیه‌ای تمام احشام نیست بنابراین از همه عشایر به‌ویژه عشایر مهمان خواسته شده است تا دام‌های خود را به نصف کاهش دهند که در این راستا با طرح خرید دام‌های حذفی و مازاد، از تعداد دام عشایر کاسته شده است.

وی افزود: در گلوگاه‌های ورودی استان با همکاری مشترک پلیس راه و منابع طبیعی تعداد احشام عشایر مهمان از طریق کارت‌های شناسایی، کارت چرا و پلاک‌کوبی مشخص می‌شود که باید به نصف کاهش یافته باشد تا بتواند وارد استان شوند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: همچنین همه عشایر به خصوص عشایر مهمان باید دارای کارت سلامت انسانی و دامی باشند و کوچ عشایر غیربومی باید به‌صورت ماشینی باشد و از کوچ سنتی آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

یاسمی در خصوص کوچ عشایر بومی هم توضیح داد: بین 30 تا 40 درصد عشایر بومی استان از مناطق ییلاقی به میان‌بندها کوچ کرده‌اند و بیش از 50 درصد آن‌ها هنوز در ییلاقات حضور دارند و همه عشایر طبق تقویم کوچ عشایر تا 15 آذرماه در مناطق قشلاقی مستقر می‌شوند.

وی در مورد عشایر غیربومی یادآور شد: عشایر مهمان از اول آذرماه اجازه ورود به استان ایلام را خواهند داشت و تا قبل از این تاریخ آن‌ها طبق تقویم کوچ حق ورود به استان را نخواهند داشت.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام اضافه کرد: فصل کوچ زمستانه عشایر از اول تا 15 آذرماه است که امسال به علت خشک‌سالی و سرمای هوا کوچ عشایر زودتر از موعد شروع شده اما تا اول آذرماه اجازه ورود به مناطق ییلاقی را ندارند و در میان بندها مستقر هستند.

یاسمی درباره نهاده‌های دامی عشایر هم یادآور شد: به علت کاهش بارندگی و خشکسالی‌ها و کمبود مرتع در عرصه‌های طبیعی، هفت هزار تن نهاده دامی شامل جو، کنستانتره، کاه و کلش بین عشایر استان توزیع و هفت هزار و 200 تن نهاده دیگر خریداری شده که به تدریج بین عشایر توزیع می‌شود.

شناسه خبر 48445