شناسه خبر:42825
1400/4/12 09:43:54
رئیس جهاد کشاورزی لرستان مطرح کرد:

خسارت 4400 میلیاردی خشک‌سالی به حوزه کشاورزی لرستان

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: خشک‌سالی چهار هزار و 400 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

اسفندیار حسنی‌مقدم عصر چهارشنبه در نشست فصلی مسئولین دفاتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و ادارات تابعه اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی عبور از کشاورزی سنتی و روی آوردن به کشاورزی پیشرفته و مدرن است که در این صورت هم بهره‌وری و تولید افزایش می‌یابد و هم ایجاد اشتغال می‌شود.

   الگوهای مصرف آب براساس خشک‌سالی باشد

وی عنوان کرد: یکی از راه‌های عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی دانش‌بنیان کشت در محیط گلخانه است، در کشت‌های گلخانه‌ای حداقل ١٠ برابر محصول بیشتر از محیط بازتولید می‌شود؛ به‌عنوان نمونه در فضای باز از سطح یک هکتار گوجه 50 تُن تولید می‌شود، اما در محیط گلخانه حداقل 500 تُن، ضمن اینکه در محیط باز ١٠ هزار متر مکعب در هکتار آب مصرف می‌شود و در محیط گلخانه کمتر از یک‌هزار متر مکعب؛ درواقع مصرف آب یک‌دهم کاهش می‌یابد و همچنین در یک هکتار فضای باز دو نفر مشغول به‌کار می‌شوند و در محیط گلخانه 15 نفر و باید تولید را به این سمت ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: ضروری است الگوهای برنامه‌ریزی برای مصارف آب شرب و کشاورزی بر مبنای خشک‌سالی باشد، ایران در کمربند خشک جهان قرار گرفته است و یک‌سوم جهان و نصف آسیا بارندگی دارد، متوسط بارندگی در جهان 750 میلی‌متر، آسیا 500 میلی‌متر و ایران 250 میلی‌متر است، باید سازگار با خشک‌سالی باشیم و الگوهای مصرف آب براساس خشک‌سالی باشد، توجه به این مهم در حوزه کشاورزی را وظیفه خود می‌دانم.

   خسارت 4400 میلیاردی خشک‌سالی به حوزه کشاورزی

حسنی‌مقدم ادامه داد: سخت‌ترین و سنگین‌ترین خشک‌سالی یک قرن اخیر را تجربه می‌کنیم، چهار هزار و 400 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان لرستان اعم از مزارع و باغات، مجتمع‌های پرورش ماهی، دام و طیور و غیره خسارت وارد شده و حداقل 500 هزار تُن کاهش تولید محصولات کشاورزی را به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: پیگیر هستیم دولت با تشکیل جلسه ستاد خشک‌سالی اعتبارات ناشی از بروز پدیده خشک‌سالی را ابلاغ کند تا بتوانیم با خرید تانکر و لوله‌های انتقال آب مزارع و باغات در معرض خشکیدگی را آبیاری کنیم، همچنین با خرید دام مازاد مانع ضرر روستاییان و عشایر شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: مردم با شرکت در انتخابات برگ زرینی بر تاریخ این ملت اضافه کردند و با مشارکت هوشمندانه خود «نه» بزرگی به دشمنان گفتند، دشمنی که تمام امکانات خود را بسیج کرده بود که مردم در انتخابات شرکت نکنند.

حسنی‌مقدم گفت: دیدگاه ما این است که با توکل بر خداوند بزرگ و نصب‌العین قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری خدمت صادقانه منطبق بر قوانین و مقررات به مردم و جامعه بهره‌برداران داشته باشیم.

وی ابراز کرد: قبلاً تأکید کرده‌ام و اکنون نیز می‌گویم اولویت ما کار است و نه مسائل سیاسی، اولویت دوم در انتخاب همکاران داشتن روحیه جهادی و داشتن دانش کافی برای انجام فرآیند مدیریتی است.

شناسه خبر 42825