شناسه خبر:31346
1399/8/15 15:53:25
رئیس انجمن انبوه‌‌سازان استان همدان:

منطقه یک شهرداری پیشتاز آبادانی در شهر همدان

فضای شهری (عرصه‌های عمومی) بستر مشترکی است که مردم فعالیت‌های کارکردی و مراسمی را که پیونددهنده اعضای جامعه است، در آن انجام داده و صحنه‌ای بوده که روی آن نمایش زندگی جمعی، در معرض دید قرار می‌گیرد.

خیابان‌ها، میدان‌ها و پارک‌ها فضاهایی بوده که در آن با غریبه‌ها سهیم هستیم و درواقع فضایی برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و غیر شخصی است. بر این اساس تنها بخشی از فضای شهر که پذیرای تجمع و حضور شهروندان است و مردم چه به‌صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در آن پای گذارده و به تعاملات اجتماعی، مراودت و حتی زندگی می‌پردازند را می‌توان به‌عنوان فضای شهری قلمداد کرد.

امروزه تأثیرگذاری متقابل ساخت‌وساز بر ساختارها و فضاهای عمومی شهری تا حدی است که صنعت انبوه‌سازی از دید مدیریت شهری از اهمیتی بسزایی برخوردار است.

بنابراین مدیریت شهری به این نتیجه رسیده است که ارتقای کیفی این فضاها و ایجاد تأسیسات مناسب علاوه‌بر ایجاد آسایش، امنیت و حفظ تعاملات اجتماعی شهروندان منجر به همکاری بیشتر با متولیان حوزه ساخت‌وساز در بخش انبوه‌سازی و مدیریت بهتر چهره شهر خواهد شد. بنابراین طی چند ماه اخیر رویکرد مدیریت شهری در همدان و به‌ویژه منطقه یک شهرداری در ایجاد زیرساخت‌های شهری و فضاهای عمومی به نحوی بوده است که محمدصادق پارسامهر، رئیس انجمن انبوه‌سازان یکی از عوامل رونق ساخت‌وساز در شهر همدان را عملکرد مناسب منطقه یک شهرداری قلمداد می‌کند؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان با بیان اینکه درحال حاضر چیزی حدود یک میلیون و 500 هزار متر مربع آپارتمان از سوی همکاران بنده در سطح شهر همدان درحال ساخت بوده، گفت: این میزان ساخت‌وساز سرمایه 12 هزار میلیارد تومانی را طلب کرده است.

محمدصادق پارسامهر با تأکید بر آنکه میزان زیربنای مذکور درحال احداث با این حجم از سرمایه برای شهری همچون همدان کاری کارستان به حساب می‌آید، عنوان کرد: درنظر بگیرید طبق شاخص اعلام‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی هر 65 متر مربع ساخت‌وساز برابر با اشتغال‌زایی برای یک نفر است.

وی افزود: بنابراین طبق آنچه گفته شد، صنعت انبوه‌سازی در شهر همدان برای 24 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

پارسامهر با تصریح بر اینکه یقیناً ایجاد چنین ظرفیتی در عرصه انبوه‌سازی در شهر همدان بدون همراهی مدیریت شهری امکان‌پذیر نبود، عنوان کرد: درواقع نمود و بروز این عملکرد هنگامی مشخص می‌شود که شهرداری در جای‌جای شهر نسبت به ایجاد فضای سبز، تعریض معبر، ایجاد و سامان‌دهی پیاده‌روها و تسهیل تردد در راه‌های دسترسی اقدام کند.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه شهرداری منطقه یک همدان در این زمینه پیشتاز بوده است، ابراز کرد: درواقع در نبود چنین بستری امکان بروز و ظهور عملکرد ما امکان‌پذیر نیست.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان همدان با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی در پارک بزرگ ولایت توسط شهرداری منطقه یک یقیناً منجر به توسعه فضای سبز و افزایش سرانه شهری خواهد شد، گفت: یقیناً یکی از زیرساخت‌های ضروری در عرصه رونق ساخت‌وسازی به وجود فضای سبز شهری بازمی‌گردد.

پارسامهر با اشاره به اینکه همت مدیر منطقه یک شهرداری همدان در آغاز پروژه‌های بزرگ این‌چنینی آینده شهر در عرصه فضای سبز را تضمین خواهد کرد، افزود: پروژه‌ پیاده‌روسازی و استاندارد‌سازی خیابان بوعلی، پیاده‌روسازی و استانداردسازی بلوار شهید اسلامیان، عملیات تخریب و تعریض بلوار شهید فهمیده، بازگشایی معبر پارک آکسایا و عملیات ساخت مخزن آب در بلوار ارم و نیز سامان‌دهی این بلوار و درعین‌حال نحوه و سرعت اجرای پروژه‌ها ازجمله مواردی بوده که یقیناً در حوزه رونق ساخت‌وساز در منطقه یک شهری همدان تأثیرگذار است.

وی با تأکید بر اینکه اجرای چنین پروژه‌های بزرگی در شرایط اقتصادی فعلی بیانگر همت والای شهرداری منطقه یک در آبادانی شهری است، اذعان کرد: از آنجایی که یکی از فضاهای استقبال از ساخت‌وساز و تمایل انبوه‌سازان به فعالیت به فراهم بودن زیرساخت‌ها در عرصه‌های مدیریت شهری بازمی‌گردد، در این باب می‌طلبد که بنده شخصاً از مدیریت شهری در رأس آن آقای صوفی و سپس آقای دهبانی‌صابر مدیر شهرداری منطقه یک و معاون وی قدردانی کنم.

این مقام مسئول با تأکید بر آنکه امسال نسبت به سال گذشته میزان زیربنای ساخت‌وساز در شهر همدان دو برابر شده است، خاطرنشان کرد: جالب‌تر اینکه بنا به همت بالای شهردار منطقه یک در ایجاد بستر مناسب شهری به‎لحاظ دسترسی‌های فضای سبز و غیره، اغلب مساکن در این منطقه شهری درحال ساخت است.

پارسامهر با اشاره به اینکه طبق مشاهداتی که بنده داشتم در تمامی پروژه‌ها بحث استاندارد‌سازی منطبق با قوانین و ضوابط مشخص و نیز با استفاده از مصالح با کیفیت انجام پذیرفته، گفت: به نظر می‌رسد هدف این منطقه در پروژه‌های عمرانی رسیدن به ایده‌آل‌های شهری است.

وی با اشاره به اینکه کلیه پروژه‌های صورت‎پذیرفته و در دست اقدام شهرداری منطقه یک به‌صورت زیربنایی انجام شده، افزود: درنظر بگیرید که ساخت یکی از بزرگ‌ترین مخازن نگهداری آب استان در بلوار ارم در آینده منجر به بهینه‌سازی مصرف آب، افزایش سرانه فضای سبز و نگهداری مناسب محیط‌زیست خواهد شد.

وی با تأکید بر تأثیرگذاری زیرساخت‌های شهری در رونق ساخت‌وساز، گفت: بنده به‌عنوان سازنده بنا اگر شرایط و فضای عمومی اطراف یک خانه کلنگی و یا یک قطعه زمین را به‎دلیل فراهم بودن زیرساخت‌های ضروری همچون فضای سبز، دسترسی، مناسب بودن معابر و غیره مناسب ببینم، یقیناً برای ورود به این عرصه و آغاز به‎کار در آن ترغیب می‌شوم؛ زیرا در چنین شرایطی به محض تکمیل آپارتمان یا ساختمان مشتری با شرایط موجود پای کار خواهد بود.

پارسامهر با تأکید بر اینکه سال گذشته در شهر همدان 800 هزار متر مربع ساخت‌وساز داشتیم و همان‌طور که عنوان شد امسال این رقم دو برابر شده است، بیان کرد: این میزان افزایش بیانگر عملکرد مثبت مدیریت شهری و به‌ویژه شهرداری منطقه یک است که همکاران بنده را جهت ساخت‌وساز در مناطق این‌چنینی به‎دلیل فراهم بودن زیرساخت‌های شهری ترغیب می‌کند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، در شرایط فعلی اقتصادی و بحران موجود در فضای ساخت‌وساز به‎دلیل نوسان قیمت، می‌توان گفت رضایت انبوه‌سازان از عملکرد شهرداری و به‌ویژه مدیریت منطقه یک و به تبع آن افزایش دو برابری زیربنای ساختمان‌های درحال احداث، بیانگر تأثیرگذاری مثبت و غیر قابل انکار عملکرد مدیریت شهری است که می‌تواند به الگویی در حوزه عملکرد جهادی بدل شود؛ بنابراین انتظار می‌رود این همت جهادی تا رهایی از تنگنای اقتصادی تداوم داشته باشد، زیرا علاوه‌بر بهبود فضای شهر در عرصه ترغیب انبوه‌سازان به کار، همان‌طور که عنوان شد این مهم در اشتغال‌زایی نیز تأثیر بسزایی داشته است.

شناسه خبر 31346